Примењена музикологија и екстремни глас: o настанку композиције Psalm Југа Марковићa

Примењена музикологија и етномузикологија у Србији, (стр. 178-200)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Бојана Радовановић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/MuzikSR.178R

ABSTRACT / САЖЕТАК:

Ово поглавље доноси савремену перспективу која кореcпондира с идејом Гвида Адлера, утемељивача музикологије у 19. веку, о применљивости ове дисциплине у домену савремене композиције. Текст је посвећен једном аспекту композиционог и истраживачког процеса Југа Марковића током рада на композицији Psalm за глас и флексибилни састав (2023). Конкретно, реч је о композиторско-музиколошкој колаборацији између Марковића и мене, базираној на размени знања и ставова о проширеним вокалним техникама које се користе у екстремној метал музици. Ова сарадња, која је одвијала током првих неколико месеци 2023. године, заснована је не само на међусобном разумевању двоје љубитеља одређеног жанра популарне музике, него и на вишегодишњем искуству у пољима композиције и музикологије управо с овим фокусом. Циљ наше сарадње био је изналажење што прецизнијег и јаснијег начина записивања и вокално-педагошког приближавања екстремног гласа – гласа екстремне метал музике, који се базира превасходно на техникама скрима и граула – потенцијалним извођачима различитих профила. С друге стране, циљ овог поглавља је да пружи увид у динамику и резултате овакве сарадње, а из угла примењене музикологије.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

Psalm, Југ Марковић, екстремни глас, скрим, граул, екстремна метал музика.

ACKNOWLEDGEMENT / ПРОЈЕКАТ:

Истраживање је резултат рада на пројекту Applied Musicology and Ethnomusicology in Serbia: Making a Difference in Contemporary Society – APPMES (бр. 7750287, 2022–2024), који финансира Фонд за науку Републике Србије, а реализује Музиколошки институт САНУ. Захваљујем Марији Маглов на конструктивним коментарима и сугестијама током рада на тексту.

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА

  • Медић, Ивана. 2024. „Опере Исидоре Жебељан у контексту српског оперског стваралаштва у XXI веку”. У Савремена српска музичка сцена – истраживачки изазови, ур. Биљана Милановић и Мелита Милин, 11–58. Београд: Српска академија наука и уметности. https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/17358.
  • Радовановић, Владан. 2006. „Музиколошки радови – коментар”. Кораци: часопис за књижевност, уметност и културу, Књ. 36, Год. 40, св. 3/4: 164–171.
  • Томашевић, Катарина. 2017. „Разговор с поводом. Иновативан и аутентичан стваралац: Владан Радовановић”. Muzikologija-Musiciology 23: 285–296. https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/14615.
  • Adler, Guido. 1885. „Umfang, Methode und Ziel der Musikwissenschaft”. Vierteljahrschrift für Musikwissenschaft 1: 5–20.
  • Abdelli-Beruh, Nassima B., Lesley Wolk, i Dianne Slavin. 2014. “Prevalence of Vocal Fry in Young Adult Male American English Speakers”. Journal of Voice 28(2): 185–190. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2013.08.011.
  • Abdelli-Beruh, Nassima B. „From Deviance to the Birth of a Register”, in Creak: Theories and Practices of Pulse Phonation, ed. Francesco Venturi. Singapore: Jenny Stanford Publishing (forthcoming).
  • Beard, David. 2021. “Musicology’s Crises of Identity”. In Shaping the Present through the Future: Musicology, Ethnomusicology and Contemporaneity, eds. Bojana Radovanović, Miloš Bralović, Maja Radivojević, Danka Lajić Mihajlović and Ivana Medić, 13–36. Belgrade: Institute of Musicology SASA.
  • Boehmer, Konrad. 1993. Das böse Ohr: Texte zur Musik 1961–1991. Köln: DuMont.
  • Cross, Melissa. 2005. The Zen of Screaming, directed by Denise Korycki. DVD. Loudmouth.
  • Cross, Melissa. 2007. The Zen of Screaming 2, directed by Denise Korycki. DVD. Melissa Cross Production.
  • Cvejić, Biserka i Dušan Cvejić. 2007. Umetnost pevanja. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
  • Ćirica, Ana. 2021. Vreme muzike – Jug Konstantin Marković. Radijska emisija, Radio Beograd 2. https://rtsplaneta.rs/video/show/1880552/.
  • Dromey, Chris, ed. 2024. The Routledge Companion to Applied Musicology. New York and London: Routledge.
  • Duncan, Michelle. 2004. “The Operatic Scandal of the Singing Body: Voice, Presence, Performativity”. Cambridge Opera Journal 16(3): 284–306.
  • Edgerton, Michael Edward. 2015. 21st Century Voice. Contemporary and Traditional Extra-Normal Voice. Lanham: Rowman & Littlefield.
  • Žebeljan, Isidora. 2021. Dok slušamo muziku, sadašnjost je večna. Intervjui i autorski tekstovi Isidore Žebeljan, prir. Borislav Čičovački. Novi Sad: Akademska knjiga.
  • Marković, Jug. 2014. Vebsajt. https://www.jugmarkovic.com/.
  • Marković, Jug. 2023. Psalm. Music for voice and flexible ensemble. Izdanje autora.
  • Medić, Ivana. 2022. “Applied Musicology: A ‘Manifesto’, and a Case Study of a Lost Cultural Hub”. Muzikologija-Musiciology 33: 87–102, https://doi.org/10.2298/MUZ2233087M.
  • Moore, Paul and Hans von Leden. 1958. “Dynamic Variations of the Vibratory Pattern in the Normal Larynx”. Folia phoniatrica 10 (4): 205–238. https://doi.org/10.1159/000262819.
  • Mugglestone, Erica. 1981. “Guido Adler’s ‘The Scope, Method, and Aim of Musicology’ (1885): An English Translation with an Historico-Analytical Commentary”. Yearbook for Tradi-tional Music 13: 1–21.
  • Novak, Jelena. 2015. Postopera: Reinventing the Voice-Body. Farnham: Ashgate Publishing Limited.
  • Radovanović, Bojana. 2018. Eksperimentalni glas: savremena teorija i praksa. Beograd: Orion art. https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4664.
  • Radovanović, Bojana. 2021. Glas i tehnika/tehnologija u savremenoj muzici. Doktorska diser-tacija. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti Univerziteta umetnosti u Beogradu. https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/13121.
  • Radovanović, Bojana i Marija Golubović. 2022. „Zaostavština Mihovila Logara u Odboru za zaštitu srpske muzičke baštine SANU”. Slovenika 8: 93–127. https://doi.org/10.18485/slovenika.2022.8.1.4.
  • Radovanović, Bojana. 2023a. Od monstruoznog do posthumanog: glas u savremenoj muzici. Beograd: Muzikološki institut SANU. https://dais.sanu.ac.rs/123456789/16327.
  • Radovanović, Bojana. 2023b. “‘The Music Is Highly Eclectic, and It Should Be Approached Accordingly’: Voice in Jug Marković’s Compositions”. Muzikologija-Musicology 34: 111–131,  https://doi.org/10.2298/MUZ2334111R.
  • Radovanović, Bojana. 2023c. „Jug Marković: Ljudski glas u muzici može da ima razne pojavne oblike”. Intervju. Serbian Composers, http://www.serbiancomposers.org/projekti/razgovori/jug-markovic-ljudski-glas-u-muzici-moze-da-ima-razne-pojavne-oblike/.
  • Radovanović, Bojana. 2023d. “Intuitive Journey through Vocal Diversity. A Conversation with Jug Marković”. New Sound International Journal of Music 63: 1–12. http://www.ojs.newsound.org.rs/index.php/NS/article/view/146.
  • Radovanović, Bojana. 2025 [u štampi]. “From Extreme to Everyday: Vocal Fry in Contemporary Theory and Practice of Music”. In Creak: Theories and Practices of Pulse Phonation, ed. Francesco Venturi. Singapore: Jenny Stanford Publishing.
  • Savić, Stefan. 2019. „Impulsivnost stvaralačkog čina: intervju sa Jugom K. Markovićem”. Serbian Composers. http://www.serbiancomposers.org/projekti/razgovori/impulsivnost-stvaralackog-cina-intervju-sa-jugom-k-markovicem/.
  • Sharif, Malik. 2022. “On the interaction of composition and musicology”. In Sounding Fragilities. An Anthology, eds. Irene Lehmann and Pia Palme, 271–288. Hofheim: Wolke Verlag.
  • Sharif, Malik. 2024. “From Spitta to Seeger Early Theories of Applied Musicology”. In The Routledge Companion to Applied Musicology, ed. Chris Dromey, 9–22. New York and London: Routledge.
  • Smialek, Eric. 2015. Genre and Expression in Extreme Metal Music, ca. 1990–2015. PhD thesis, McGill University, Canada. https://escholarship.mcgill.ca/concern/theses/qv33s018k.
  • Veselinović-Hofman, Mirjana. 1997. Fragmenti o muzičkoj postmoderni. Novi Sad: Matica srpska.
  • Wolfe, Virginia, Cornell Richard and Chester Palmer C. 1991. „Acoustic correlates of pathologic voice types”. Journal of Speech, Language, and Hearing Research 34(3): 509–516.
  • Wolk, Lesley, Nassima B. Abdelli-Beruh and Dianne Slavin. 2012. “Habitual Use of Vocal Fry in Young Adult Female Speakers”. Journal of Voice 26(3): e111–e116. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2011.04.007.