Музички Талас 53 (2024) (стр. 2-23)
АУТОР(И) / AUTHOR(S): Драган Латинчић
DOI: 10.46793/MT53.02L
САЖЕТАК / ABSTRACT:
Текст пружа основне податке о двема специфичним техникама којима се служим у композиционом процесу: о техници ритмичког цртања и техници тонског бојења. Каткад се технике ритмичког цртања и тонског бојења могу прожимати, али ћу се у раду трудити да укажем због чега су неретко транспарентно диференциране. Техника ритмичког цртања и техника тонског бојења носе непребројиво много могућности кроз практичан-композициони и аналитички аспект.
У овом раду покушао сам да обухватим само битне карактеристике наведених техника које у највећој мери описују мој стил. У тексту су издвојени кратки одсеци из композиција: Инфлексије за клавир (2019) и Гудачког квартета (2020), који су послужили и за пример аналитичког сагледавања комплетног тонског слога у већини других мојих композиција. Причу о техници ритмичког цртања у својим композицијама, у тексту сам заокружио чињеницом да је књига композитора и музиколога Драгутина Гостушког Vreme umetnosti. Prilog zasnivanju jedne opšte nauke o oblicima вишеслојно утицала на моје стваралаштво, како у домену стваралачке интуиције, тако и у домену рационалне аналитике.
КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:
ритмичко цртање, тонско бојење, Инфлексије, Гудачки квартет, Византија,
Гостушки, corps sonore
ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:
1. Гика, Матила (1987): Филозофија и мистика броја, Књижевна заједница Новог Сада, Нови Сад, 37, 198.
2. Gostuški, Dragutin (1968): Vreme umetnosti, prilog zasnivanju jedne opšte nauke o oblicima, Prosveta, Beograd, 194, 204.
3. Gostuški, Dragutin (1959): Kontrola muzičkog vremena I – Vreme kao estetička kategorija, Београд (рукопис необјављен), 105–108.
4. Де Фаља, Мануел (2001): Записи о музици и музичарима [превела са шпанског Биљана Буквић], Clio, Београд, 119.
5. Christensen, Thomas (1987): „Eighteen-Century Science and the Corps Sonore: The Scientific Background to Rameau’s Principle of Harmony, Journal of Music Theory, Vol. 31. No. 1, Duke University Press, 23.
6. Латинчић, Драган (2022): „Поезија часова композиције Властимира Трајковића / Осврт на педагошки рад професора академика Властимира Трајковића“, саопштење изложено на Научном скупу Homo musicus.
Homo poeticus. Стваралачки опус Властимира Трајковића одржаног у Српској академији наука и уметности 17. јуна 2022. у Београду (у штампи).
7. Латинчић, Драган (2020): „Централна ротација правилних (и неправилних) музичких полигона“, Музикологија бр. 28, Музиколошки институт САНУ, Београд, 216.
8. Латинчић, Драган (2021): „Трагом хетитских ритмова – пројекције спектра у музичко-математичкој анализи“, Музички талас бр. 50, Clio, Београд, 40–64.
9. Митровић, Милун (1987): Форма и обликовање, Научна књига, Београд, 45, 75.
10. Saks, Kurt (1980): Muzika starog sveta, na Istoku i Zapadu, uspon i razvoj (Sachs, C.: Die Musik der Antike, Wildpark-Potsdam, 1928), превoд с немачког Предраг Милошевић, Univerzitet umetnosti u Beogradu, 229.
11. Томашевић, Катарина (2022): „Поетичка теоријска, естетичка и филозофска завештања. Трагом написа о музици Властимира Трајковића“, Властимир Трајковић: Музика – Оркестрација II за студенте композиције (теоријски део), Српска академија наука и уметности, Београд, VII–XIV.