(НЕ)КАНОНСКА ЧИТАЊА: САВРЕМЕНЕ ТЕОРИЈСКЕ КОНТРОВЕРЗЕ И ПРОУЧАВАЊЕ РОМАНА ЗА ДЕЦУ И МЛАДЕ У ЧАСОПИСУ ДЕТИЊСТВО (2000–2020)

Детињство 3 (2024)  (стр. 73-84)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Јелена Д. ЛАЛАТОВИЋ

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Childhood24.3.73L

ABSTRACT / САЖЕТАК:

У раду се осветљавају неки аспекти утицаја дебате о књижевном канону на етаблирање одређених теоријских приступа у тумачењу романа за децу и младе. Овај жанр, о чему сведоче и многи бројеви и темати часописа Детињство у првим деценијама 21. века, представља плодно тло за примену и институционално легитимисање књижевних теорија чији постулати подразумевају и захтев за оспоравање, односно реформисање канона, попут културномарксистичких, родних, постколонијалних и других читања која се у тумачењу књижевног дела доминантно воде категоријом индивидуалног и колективног идентитета. У овом истраживању, улога часописа Детињство у академској институционализацији и укорењивању ових методологија анализира се у контексту својеврсног парадокса. Проучавање књижевности за децу и младе показало се као приступачан терен за неканонска и антиканонска читања, иако је улазак ових истраживања у академске оквире неоспорно обележен борбом за легитимитет и статус самог предмета проучавања – књижевности за децу – какав има књижевни канон „за одрасле”. Циљ рада је да опише књижевнотеоријске матрице на које се ослања проучавање романа за децу и младе у часопису Детињство, користећи главне токове развоја књижевнотеоријске мисли о књижевности за децу на глобалној разини, као референтно-поредбени оквир.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

канон, књижевна теорија, роман за децу и младе, часопис Детињство

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:

  • Ауербах, Ерих. Филологија светске књижевности. Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића, 2009.
  • Вучковић, Анкица. Културни капитал – канон – персоналне економије. Бошко Сувајџић (ур.), Канон српске књижевности: зборник радова са друге интер- катедарске србистичке конференције. Београд: ЗУОВ, 2022, 327–346.
  • Георгијевски, Христо. Роман у српској књижевности за децу и младе. Нови Сад: Змајеве дечје игре, 2005.
  • Декларација   о   канону   српске   књижевности,   2021, <https://drustvosj.fil.bg.ac.rs/2021/07/28/deklaraci- ja-o-kanonu-srpske-knjizevnosti/> 27. 4. 2024.
  • Идризовић, Мурис. Књижевност за дјецу – изворна или примијењена умјетност. Прилог студији поетике књиге за дјецу. Јован Љуштановић (ур.), Принцеза лута замком: теоријска мисао о књижевности за децу из окриља Змајевих дечјих игара. Нови Сад: Змајеве дечје игре, 2009, 63–71.
  • Мустур, Милица. Наоружани поглед: англосаксонска нова критика у српској књижевној мисли. Књижевна историја, 53, 175 (2021): 37–56.
  • Петровић, Вук. Књижевноисторијска генеза форме као темељ херменеутике: руски модел и његово остварење код Ђ. Вуковића. Славистика, 20 (2016): 115–126.
  • Цуцић, Сима. Наша дечја књижевност. Београд: [б. и.], 1937.
  • Bloom, Harold. The Western Canon. The Books and the School of the Ages. New York: Harcourt Brace & Com-pany, 1994.
  • Brebanović, Predrag. Antitetički kanon Harolda Bluma. Beograd: Fabrika knjiga, 2011.
  • Czabanowska-Wrobel, Anna. Children’s Literature – Bet ween World and Global Literature. Wielogłos, special issue (2018): 109–122.
  • DCCL: Developing a Canon of Children’s Literature. Panel Discussion. Proceedings. Baltimore MD: Johns Hopkins University, 1980, 45–67, <10.1353/chq.1980.0017> 27. 4. 2024.
  • Еliot, Tomas Sterns. Tradicija i individualni talenat. Jovan Hristić (ur.), Nova kritika. Beograd: Prosveta, 1973, 469–475.
  • Keywords for Children’s Literature. New York: New York University Press, 2021.
  • Kidd, Kenneth. Classic. Phillip Nel and Lissa Paul (eds.), Keywords for Children’s Literature. New York: New York University Press, 2011, 11–12.
  • Lyon Clark, Beverly. Kiddie Lit: The Cultural Construction of Children’s Literature in America. Baltimore MD: Johns Hopkins University Press, 2003.
  • Nikolajeva, Maria. Children’s Literature Comes of Age. Towards a New Aesthetic. New York – London: Garland, 1996.
  • O’Sullivan, Emer. Internationalism, the universal child and the world of children’s literature. Peter Hunt (ed.), International Companion Encyclopaedia of Children’s Literature. London – New York: Routledge, 2004, 13–25.
  • Shavit, Zohar. Poetics of Children’s Literature. Athens, GA – London: University of Georgia Press, 1986.