Корелативни присуп утврђивању суфиксације у основној школи

Узданица XXI II (2024) (стр. 83-96)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Саша С. Чорболоковић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Uzdanica21.2.083C

САЖЕТАК / ABSTRACT:

У раду се сагледава корелативни приступ утврђивању суфиксације у оквиру предмета Српски језик и књижевност у шестом разреду основне школе. Основни циљ рада је разматрање значаја и улоге унутарпредметне корелације у другачијем осмишљавању часова и постизању функционалнијег знања ученика из творбе речи. Задаци рада су следећи: истражити заступљеност корелативног приступа у методичкој литератури, показати предности његове употребе описом једног часа и указати на пожељне промене приступа у изучавању суфиксације у основној школи како би се дошло до бољих резултата и трајнијег знања ученика. Описани предлог унутарпредметног повезивања омогућава уочавање важности стечених знања, повезивање са искуством ученика, подстицање креативности, критичког и аналогијског мишљења  и богаћење речника. Настава творбе речи престаје бити формална и нормативна, већ постаје истраживачка, стваралачка и функционална.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

српски језик, творба речи, суфиксација, унутарпредметна корелација, основна школа.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Dragićević (2007): R. Dragićević,  Leksikologija srpskog jezika, Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Dragićević (2012): R. Dragićević, Leksikologija i gramatika u školi (metodički ogledi), Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Čutović, Purić (2019): M. Čutović, D. Purić, Značaj i mogućnosti razvijanja tolerancije posredstvom književnog teksta kod dece predškolskog uzrasta, Zbornik radova, br. 21, Pedagoški fakultet Užice, 129–142.
  • Čutović, Srmiz (2022): M. Čutović, M. Srmiz, Uloga književnoumetničkog teksta u razvoju vrednosnih kriterijuma kod učenika mlađeg školskog uzrasta, Zbornik radova, br. 24, Pedagoški fakultet Užice, 95–114.
  • Ćorić (2008): B. Ćorić, Tvorba imenica u srpskom jeziku, Beograd: Društvo za srpski jezik i književnost Srbije.
  • Ilić (2006): P. Ilić, Srpski jezik i književnost u nastavnoj teoriji i praksi, Novi Sad: Zmaj.
  • Janjić (2006): M. Janjić, Međuoblasna korelacija u svetlu savremene nastave (na primeru povezivanja stilsko-kompozicijskih vežbi raspravljanja i ekranizovane bajke „Kiriku i vešticaˮ), Književnost i jezik, LIII(1–2), 147–159.
  • Kecojević (2018): M. Kecojević, Korelacijsko-integracijski sistem u nastavi srednjovekovne književnosti, Književnost i jezik, LXV/1–2, 153–165.
  • Klajn (2003): I. Klajn, Tvorba reči u savremenom srpskom jeziku, Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Končarević (1996): K. Končarević, Korelacija nastave ruskog i srpskog jezika u osnovnoj školi: teorijske osnove i kurikularna realizacija – nastavak, Nastava i vaspitanje, 45(1), 32–47.
  • Lepojević (2017): J. Lepojević, Korelacija nastave srpskog jezika sa nastavom marketinga u srednjoj ekonomskoj školi, Učenje i nastava, III (1), 91–107.
  • Milatović (2013): V. Milatović, Metodika nastave srpskog jezika i književnosti u mlađim razredima osnovne škole, Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Mrkalj (2010): Z. Mrkalj, Pojam korelacije u metodici nastave, Metodički vidici, [S.l.], 1(1), 47‒55. ISSN 2334-7465. Dostupno na: <https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/749>. Datum pristupa: 8. 6. 2022. doi: https://doi.org/10.19090/mv.2010.1.47-55.
  • Mrkalj (2020): Z. Mrkalj. Značaj korelativnog pristupa u novim programima nastave i učenja, u: I. Čutura, M. Dimitrijević (ur.), Književnost za decu u nauci i nastavi, Zbornik radova sa naučnog skupa, Knj. 25, 271–285.
  • Nikić, Čorboloković (2015): B. Nikić, S. Čorboloković, Jednostavni kviz u nastavi gramatike u starijim razredima osnovne škole, Književnost i jezik, 62(3/4), 363‒375.
  • Nikolić (2014): M. Nikolić, Korelacija nastave srpskog jezika sa stručnim predmetima u srednjim stručnim školama (stilistička analiza poslovnog pisma), Književnost i jezik, LXI (3–4), 271–283.
  • Nikolić (2017): M. Nikolić, Nastava srpskog jezika u srednjoj stručnoj školi: kulinarski recept kao stručni žanr, Književnost i jezik, LXIV (1–2), 219–231.
  • Nikolić, Selaković (2013): M. Nikolić, K. Selaković, Nonsensna poezija za decu kao motivacija u nastavi likovne kulture u mlađim razredima osnovne škole (metodički aspekt), Zbornik radova Učiteljskog fakulteta u Užicu, 15, 259–274.
  • Nikolić, Selaković (2014): M. Nikolić, K. Selaković, Primena interaktivnih procesa za unapređivanje recepcije likovne umetnosti i pisanog izražavanja učenika mlađih razreda osnovne škole, u: R. Nikolić (ur.), Nastava i učenje – savremeni pristupi i perspektive, Užice: Učiteljski fakultet, 413–420.
  • Petrovački (2010): Lj. Petrovački, Funkcionalno povezivanje nastave srpskog jezika i nastave književnosti, Metodički vidici, [S.l.], 1(1), 18‒25. ISSN 2334-7465. Dostupno na: <https://metodickividici.ff.uns.ac.rs/index.php/MV/article/view/746>. Datum pristupa: 21. 4. 2023. doi: https://doi.org/10.19090/mv.2010.1.18-25.
  • Popović, Miočinović (1977): B. Popović, Lj. Miočinović, Moralne vrednosti dece i mladih i njihov razvoj, Beograd: Prosveta.
  • Pravilnik (2018): Pravilnik o planu nastave i učenja za peti i šesti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja i programu nastave i učenja za peti i šesti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja, Beograd: Službeni glasnik RS.
  • Pravilnik (2019): Pravilnik o programu nastave i učenja za osmi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja, Beograd: Službeni glasnik RS.
  • Radomirović, Vurdelja (2017): K. Radomirović, M. Vurdelja, Korelacija nastave književnosti i likovnog vaspitanja na primeru epohe realizma, Književnost i jezik, LXIV/3–4, 469–482.
  • Raković (2021): M. Raković, Obrada tvorbe reči u osnovnoj školi na primeru individualnih leksema u poeziji Milosava Tešića, Zbornik radova Pedagoškog fakulteta u Užicu, 24(23), 77–90.
  • Raković (2017): M. Raković, Obrada naučnog funkcionalnog stila u srednjoj medicinskoj školi (korelacija sa stručnim predmetima), Učenje i nastava, III (3), 517–530.
  • Ristović (2017): B. Ristović, Korelacija nastave srpskog jezika i nastave prava u srednjoj ekonomskoj školi, Učenje i nastava, III (2), 261–276.
  • Rosandić (1986): D. Rosandić, Metodika književnog odgoja i obrazovanja, Zagreb:   Školska knjiga.
  • Selaković (2019): K. Selaković, Motiv mitskih bića u poeziji Ljubivoja Ršumovića kao podsticaj za likovno stvaralaštvo učenika mlađeg školskog uzrasta, u: S. Marinković (ur.), Književno delo Ljubivoja Ršumovića, Užice: Pedagoški fakultet, 491–504.
  • Stakić, Maričić (2019): M. Stakić, S. Maričić, Poezija Ljubivoja Ršumovića kao integrativni element povezivanja srpskog jezika i matematike, u: S. Marinković (ur.), Književno delo Ljubivoja Ršumovića, Užice: Pedagoški fakultet, 475–490. 
  • Stankić (2016): M. Stankić, Primena korelacijsko-integracijskog sistema u srednjoškolskoj nastavi srpskog jezika i književnosti (u funkciji poboljšanja postignuća učenika na kraju školske godine), Novi Sad: Filozofski fakultet.
  • Stanojčić, Popović (1995): Ž. Stanojčić, Lj. Popović, Gramatika srpskoga jezika, Beograd, Zavod za udžbenike.
  • Stokin (2013): M. Stokin, Međupredmetna korelacija u praksi, Školski čas, 30(3–4), 64–72.
  • Težak (1986): S. Težak, Koordinacija, korelacija i integracija u nastavi hrvatskog ili srpskog jezika, Suvremena metodika nastave hrvatskog ili srpskog jezika, X (4), 145–200.
  • Šipka, Klajn (2011): M. Šipka, I. Klajn, Ime moje i tvoje, Novi Sad: Prometej.
  • Štasni (2008): G. Štasni, Tvorba reči u nastavi srpskog jezika, Beograd: Društvo za srpski jezik i književnost Srbije.
  • Zobenica (2017): N. Zobenica, Dve Homanstalove pesme u nastavi nemačkog jezika: korelacije književosti i likovne umetnosti, Nasleđe, 38, 247–257.