ПРЕДЛОГ МЕРА УНАПРЕЂЕЊА БЕЗБЕДНОСТИ САОБРАЋАЈА НА ПРИМЕРУ ОДАБРАНЕ РАСКРСНИЦЕ У ГРАДУ ПАНЧЕВУ


XIX међународна конференција Безбедност саобраћаја у локалној заједници (стр. 596-605)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Јелена Вајовић, Марина Стевановић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/RSafLC24.596V

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Пројектовање путева подразумева истраживачки процес који захтева успостављање одговарајуће ширине приступа, док истовремено захтева стабилну хијерархијску организацију. Савремени трендови у пројектовању путева захтевају равнотежу између задовољења потреба транспорта и безбедности, као и потреба локалног становништва. Уважавање потреба заједнице подразумева унапређење постојећих вредности. Потребно је уважити потребе свих учесника у саобраћају и фокусирати се на решавање проблема саобраћајних незгода које су се догодиле у већем броју на појединим раскрсницама. У овом раду представљене су мере и предлози о могућностима управљања безбедношћу саобраћаја на раскрсницама. Према подацима о укупном броју и последицама саобраћајних незгода у Републици Србији, може се уочити да број повређених као и укупан број настрадалих у саобраћајним незгодама у Републици Србији има тренд смањења од 2018. до 2020. године, а 2021. и 2022. године је дошло до пораста, при чему је највећи број саобраћајних незгода за последицу имао само материјалну штету. Од укупног броја саобраћајних незгода, на раскрсницама се догоди око 27% саобраћајних незгода, а од укупног броја саобраћајних незгода на раскрсницама чак 81% саобраћајних незгода се догодило на раскрсницама које нису биле регулисане светлосним саобраћајним знацима. У контексту великог броја конфликтних ситуација на раскрсницама, могућа унапређења се могу поделити у две групе: инфраструктурна решења и напредна решења. Предност инфраструктурних решења огледа се у томе да учесници могу шире и комплетније да сагледају саобраћајну ситуацију на раскрсници. На примеру конкретне раскрснице у граду Панчеву дат је предлог мера за унапређење безбедности саобраћаја које може послужити као пример и за остале општине и градове.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

предикција, управљање безбедношћу саобраћаја, саобраћајна незгода, раскрсница

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

[1] Вујанић, М., Липовац, К., & Јовановић, Д. (2008). Концепт управљања безбедношћу саобраћаја у локалним заједницама. Зборник радова–Улога локалне заједнице у безбедности саобраћаја III семинар, Криминалистичко–полицијска академија. Београд-Земун.
[2] Маслаћ, М. (2017). Дефинисање постојећег стања безбедности саобраћаја као основа процеса управљања безбедношћу саобраћаја. Академија струковних студија Шумадија. Крагујевац.
[3] Особа, М., Вукановић, С., & Станић, Б. (1997). Управљање саобраћајем помоћу светлосних сигнала: I део. Саобраћајни факултет Универзитета у Београду.
[4] Агенција за безбедност саобраћаја (2023). Извештај о основним показатељима стања безбедности саобраћаја у периоду од 2018. до 2022. године – Град Панчево.
[5] Агенција за безбедност саобраћаја. База података. Интернет: http://bazabs.abs.gov.rs/absPortal/ (Приступ: 8.01.2024.)
[6] Правилник о саобраћајниј сигнализацији, Службени гласник Републике Србије бр. 85/2017, 14/2021 и 21/2024
[7] Закон о безбедности саобраћаја на путевима, Службени гласник Републике Србије бр. 41/2009, 53/2010, 101/2011, 32/2013 – одлука УС, 55/2014, 96/2015 – др. закон, 9/2016 – одлука УС, 24/2018, 41/2018, 41/2018 – др. закон, 87/2018, 23/2019, 128/2020 – др. закон и 76/2023
[8] Документација саобраћајних незгода са учешћем мотоциклиста, Основни суд у Панчеву, 2022. година.605