РЕДИЗАЈН УЛИЧНОГ ПРОСТОРА КАО ПРЕДУСЛОВ РАЗВОЈА УРБАНЕ МОБИЛНОСТИ И БЕЗБЕДНИЈЕГ САОБРАЋАЈНОГ ОКРУЖЕЊА


XIX међународна конференција Безбедност саобраћаја у локалној заједници (стр. 211-223)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Ана Трпковић, Сретен Јевремовић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/RSafLC24.211T

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Редизајн уличног простора, који се огледа у имплементацији различитих савремених пројектантских решења попут: супер блокова, дељених/заједничких простора, „културних улица“, „здравих улица“, „простора за све“, итд., све чешће се наглашава као један од важних предуслова за промовисање одрживих градова, односно за развој урбане мобилности и безбеднијег саобраћајног окружења. Оваква решења, која карактерише „удаљавање“ од традиционалне саобраћајне сегрегације, нуде динамичан оквир који смањује доминацију моторног саобраћаја и у фокус ставља алтернативне, одрживе видове кретања (пешачење, бициклирање, микромобилност, итд.). Усмеравањем конвенционалног приступа пројектовању ка савременим решењима, истиче се основна функција простора и ствара атрактивно, комфорно и безбедно саобраћајно окружење. У овом раду биће приказана различита савремена пројектантска решења која имају за циљ унапређење уличног простора, али и генерално подизање нивоа безбедности саобраћаја у модерним, одрживим градовима. Посебно су анализиране саобраћајне карактеристике примењених концепата, са кратким освртом на националну регулативу и њен утицај на њихову имплементацију. У закључним разматрањима дате су препоруке и смернице за примену на локалном нивоу.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

саобраћајно пројектовање, урбана мобилност, безбедност, дељени простор, дизајн за све

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

[1] Camus, J. (2017). 6 Types of Living Street. Retrieved from https://sotoga.com/en/living-street
[2] Cobraman. (2020). Contemporary urban planning: theory and practise.
[3] Forman, H. (2017). Residential Street Design and Play.
[4] Healthy Streets. (2023). Making streets healthy places for everyone. Retrieved from https://www.healthystreets.com/
[5] Krysiak, N. (2020). Designing Child-Friendly High Density Neighbourhoods.
[6] Lancashire County Council. (2010). Creating Civilised Streets. Retrieved from https://www.lancashire.gov.uk/media/81455/creating_civilised_streets.pdf
[7] Lee, H., & Kim, S. N. (2019). Shared space and pedestrian safety: Empirical evidence from Pedestrian Priority Street projects in Seoul, Korea. Sustainability (Switzerland), 11(17). https://doi.org/10.3390/su11174645
[8] Methorst, R., Gerlach, J., Boenke, D., & Leven, J. (2007). Shared Space: safe or dangerous? A contribution to objectification of a popular design philosophy. Proceedings Walk21 Conference in Toronto 1-3 October, (October), 1–17. Retrieved from http://scholar.google.com/scholar?hl=en&btnG=Search&q=intitle:Shared+Space+:+Safe+or+Dangerous+?#0
[9] Milošev, M., & Jevremović, S. (2022). Projektovanje deljenih prostora – primer dela mreže u Pančevu. In XIII Konferencija sa međunarodnim učešćem o TEhnikama Saobraćajnog inženjerstva – TESi 2022 (p. 11). https://doi.org/978-86-7395-458-5
[10] Olubi, A. R., & Aseyan, B. S. (2023). Cultural Streetscape: Its Value-System, Space and Significance in Oyo Town, Nigeria. Advances in Social Sciences Research Journal, 9(12), 465–474. https://doi.org/10.14738/assrj.912.13614
[11] Orsini, F., Batista, M., Friedrich, B., Gastaldi, M., & Rossi, R. (2023). Before-after safety analysis of a shared space implementation. Case Studies on Transport Policy, 13, 35. https://doi.org/10.1016/j.cstp.2023.101021
[12] Planetizen. (2018). What Is a Woonerf? Retrieved from https://www.planetizen.com/definition/woonerf
[13] Transport for London. (2017). Guide to the Healthy Streets Indicators.
[14] Webb, J. (2020). 10 principles for successful urban design. Retrieved from https://www.benoy.com/design-insights/10-principles-for-successful-urban-design/
[15] WoonERFgoed. (2015). Woonerf. Retrieved from https://www.woonerfgoed.nl/int/Introduction.html
[16] Xu, L., Oh, T., Kim, I., & Hu, X. (2022). Are shared streets acceptable to pedestrians and drivers? Evidence from Virtual Reality experiments. PLoS ONE, 17(4 April), 1–19. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0266591
223