ДЕЦЕНИЈА МЕРЕЊА ИНДИКАТОРА БЕЗБЕДНОСТИ САОБРАЋАЈА У РЕПУБЛИЦИ СРБИЈИ

XIX међународна конференција Безбедност саобраћаја у локалној заједници (стр. 116-134)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Далибор Пешић, Крсто Липовац, Борис Антић, Емир Смаиловић, Ђорђе Петровић, Андријана Пешић, Бојана Миљковић, Ивана Панић, Младен Ковач, Милан Тешић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/RSafLC24.116P

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Основни предуслов за успешно управљање било којим системом, па и системом безбедности саобраћаја је познавање постојећег стања, јер се на тај начин могу уочити кључни проблеми тог система. У систему безбедности саобраћаја, поред познавања података о коначним излазима, односно података о саобраћајним незгодама и последицама саобраћајних незгода, неопходно је познавати податке о ставовима учесника у саобраћају и податке о индикаторима безбедности саобраћаја, јер ставови и индикатори безбедности саобраћаја веома јасно и прецизно могу да укажу на проблеме, а са друге стране, по правилу имају високо корелативну везу са коначним излазима. С тим у вези, Република Србија је препознала значај праћења индикатора безбедности саобраћаја још 2013. године. Након деценије мерења индикатора безбедности саобраћаја у Републици Србији и бројних изазова који су пратили успостављање овог процеса, у овом раду су приказани хронологија мерења индикатора безбедности саобраћаја, али и најновији закључци детаљне корелативне анализе између вредности индикатора и коначних излаза.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

Безбедност саобраћаја, стратегија, акциони план, јединице локалне самоуправе, мере и активности

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

[1] Gitelman, V., Auerbach, K., & Doveh, E. (2013). Development of road safety performance indicators for trauma management in Europe. Accident Analysis & Prevention, 60, 412–423. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.aap.2012.08.006
[2] Gitelman, V., Doveh, E., & Hakkert, S. (2010). Designing a composite indicator for road safety. Safety Science, 48(9), 1212–1224. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.ssci.2010.01.011
[3] Hermans, E., Van den Bossche, F., & Wets, G. (2008). Combining road safety information in a performance index. Accident Analysis & Prevention, 40(4), 1337–1344. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.aap.2008.02.004
[4] Pešić, D., Vujanić, M., Lipovac, K., & Antić, B. (2013). New method for benchmarking traffic safety level for the territory. Transport, 28(1), 69–80.
[5] Rosić, M., Pešić, D., Kukić, D., Antić, B., & Božović, M. (2017). Method for selection of optimal road safety composite index with examples from DEA and TOPSIS method. Accident Analysis & Prevention, 98, 277–286. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.aap.2016.10.007
[6] Tešić, M., Hermans, E., Lipovac, K., & Pešić, D. (2018). Identifying the most significant indicators of the total road safety performance index. Accident Analysis & Prevention, 113, 263–278. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.aap.2018.02.003
[7] Wegman, F., & Oppe, S. (2010). Benchmarking road safety performances of countries. Safety Science, 48(9), 1203–1211. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.ssci.2010.02.003
[8] Yannis, G., Weijermars, W., Gitelman, V., Vis, M., Chaziris, A., Papadimitriou, E., & Azevedo, C. L. (2013). Road safety performance indicators for the interurban road network. Accident Analysis & Prevention, 60, 384–395. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.aap.2012.11.012134