XX Мајско саветовање (2024), Том 2 (стр. 271-288)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Зоран Јовановић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/XXMajsko2.271J

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Са четвртом индустријском, односно дигиталном револуцијом, имамо шансу да надокнадимо заостатак и ухватимо прикључак са развијеним земљама. Ова технолошка револуција фундаментално мења наше животе, она је неминовна и незаустављива. Процес дигитализације побољшава стандард и квалитет живота грађана сваког друштва. Повећава се ефикасност, смањују се трошкови и креира се нова вредност у скоро свим областима живота и рада. Процес дигитализације је најважнији катализатор иновација, конкурентности и раста. Електронска управа даје могућност државним институцијама да на лак и једноставан начин, својим грађанима и привреди, пружају услуге путем интернета. То подразумева смањење трошкова, оптималан и ефикасан рад и мање гужве на шалтерима. Аутор у раду анализира стратешке документе значајне за развој е-управе, важећи правни оквир са посебним нагласком на дигиталне портале органа управе.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

дигитални портали, електронска управа, електронске услуге, дигитализација, портал еУправа

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Algan, Y., Bacache-Beauvallet, M., Perrot, A., Digital administration, In Notes du conseil d’analyse économique Volume 34, Issue 7, 2016.
  • Андоновић, С., Заштита података у електронској јавној управи у Републици Србији – правни аспекти, (докторска дисертација), Правни факултет Универзитета у Београду, 2019.
  • Андовић, С., Прља, Д., Основи права заштите података о личности, Београд, 2020.
  • Јовановић, З., Државни центар за управљање и чување података, Зборник радова: Услуге и владавина права, Крагујевац, 2021.
  • Ристановић, Д., Шта је и на који начин штити двостепена ауторизација?. ПС Пресс 2018, доступно на: https://pcpress.rs/sta-je-i-na-koji-nacin-stiti-dvostepena-autorizacija/
  • Програм развоја електронске управе у Републици Србији за период од 2023. до 2025. године са Акционим планом за његово спровођење, Министарство државне управе и локалне самоуправе, Београд, 2022.
  • Програм унапређења управљања јавним политикамa и регулаторном реформом са Акционим планом за период 2021–2025. године.
  • Акциони план за спровођење иницијативе Партнерствo за отворену управу у Републици Србији 2020–2022. године.
  • Стратегија реформе јавне управе у Републици Србији за период од 2021. до 2030. године, Сл. гласник РС, бр. 42/21, 9/22.
  • Стратегија развоја информационог друштва и информационе безбедности у Републици Србији за период 2021–2026. године, Сл. гласник РС, бр. 86/21.
  • Стратегија развоја вештачке интелигенције за период 2020−2025. године, Сл. гласник РС, бр. 96/19.
  • Уредба ЕУ 2016/679 (енг. General Data Protection Regulation); линк: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32016R0679&from=EN
  • „Партнерство за отворену управу”, МДУЛС; линк: http://mduls.gov.rs/reforma-javne-uprave/unapredjenje-transparentnosti-uprave/partnerstvo-za-otvorenu-upravu/?script=lat
  • eGovernment Benchmark 2021, Entering a New Digital Government Era, https://www.capgemini.com/insights/research-library/egovernment-benchmark-2021-entering-a-new-digital-government-era/
  • E-Government Survey 2022, The Future of Digital Government, United Nations, Department of Economic and Social Affairs, https://desapublications.un.org/sites/default/files/publications/2022-09/Web%20version%20EGovernment%202022.pdf
  • Закон о општем управном поступку, Сл. гласник РС, бр. 18/16.
  • Закон о електронској управи, Сл. гласник РС, бр. 27/18.
  • Закон о планском систему Републике Србије, Сл. гласник РС, бр. 30/18.
  • Закон о електронском документу, електронској идентификацији и услугама од поверења у електронском пословању, Сл. гласник РС, бр. 94/17 и 52/21.
  • Закон о информационој безбедности, Сл. гласник РС, бр. 6/16, 94/17 и 77/19.
  • Закон о заштити података о личности, Сл. гласник РС, број 87/18.