ШКОЛА КАО СРЕДИНА ПОДСТИЦАЈНА ЗА УЧЕЊЕ – ИНСТРУМЕНТ И ПЕРЦЕПЦИЈЕ НАСТАВНИКA

Узданица XVII 2 (2020), (стр. 233-249)

АУТОР(И): Јелена Д. Теодоровић

Е-АДРЕСА: 

Download Full Pdf 

DOI: 10.18485/uzdanica.2020.17.2.16

САЖЕТАК:

Истраживања у образовању су често усмерена на испитивање фактора који утичу на ученичко постигнуће. Квалитетна настава заузима приоритетно место међу овим варијаблама, али се постулира да су и многобројни школски конструкти важни за ученичке исходе. Један од њих – школа као средина подстицајна за учење – у фокусу је овог рада. Циљ истраживања је био да се развију, тестирају и опишу скале које мере школу као средину подстицајну за учење, као и да се те скале искористе за процену перцепција наставника о њиховој школи као средини подстицајној за учење. Осмишљене су и испитиване следеће скале: Интерперсонални односи и социјална клима у школи; Иновације, визија и развој школе; Организација рада у школи; Учење као вредност у школи; и Лидерство у школи. Узорак је обухватао 2401 наставника из 125 школа који су путем упитника изнели своје перцепције. Резултати Анализе главних компоненти (PCA) су показали да подаци подржавају постојање три уместо пет скала, односно да скала Иновације, визија и развој школе није адекватна, као и да Организација рада у школи и Лидерство у школи у очима наставника представљају јединствену скалу. Поузданост скала добијених из PCA је задовољавајућа. Наставници у Србији су веома задовољни варијаблама које описују школу као средину подстицајну за учење, мада има простора за унапређивање међуљудских односа и мотивације запослених.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

школа као средина подстицајна за учење, школски фактори, ученичко постигнуће, скале, Србија

ЛИТЕРАТУРА:

  • Буш, Гловер (2002): T. Bush, D. Glover, School Leadership: Concepts and Evidence, Nottingham: National College for School Leadership.
  • Бодрожа, Теодоровић, Јошић (2020, на рецензији): B. Bodroža, J. Teodorović, S. Jošić, Validation of the scales for measuring factors of teaching quality from the Dynamic model of educational effectiveness.
  • Валиенте, Ајзенберг, Спинрад, Хауген, Томпсон, Куфер (2013): C. Valiente, N. Eisenberg, T. Spinrad, R. Haugen, M. Thompson, A. Kupfer, Effortful control and impulsivity as concurrent and longitudinal predictors of academic achievement, Journal of Early Adolescence, 33(7), 946–972.
  • Кастро, Експозито-Касас, Лопез-Мартин, Лизасоан, Навар-Асенцио, ЛуисГавириа (2015): M. Castro, E. Exposito-Casas, E. Lopez-Martin, L. Lizasoain, E. Navar-Asencio, J. Luis-Gaviria, A parental involvement on student academic achievement: A meta analisys, Educational Research Review, 14(1), 33–46.
  • Кејн, Кантрел (2010): T. J. Kane, S. Cantrell, Learning about teaching: Initial findings from the measures of effective teaching project, MET Project Research Paper, Seattle, WA: Bill & Melinda Gates Foundation.
  • Кејн, Кантрел (2012): T. J. Kane, S. Cantrell, Gathering feedback for teaching. Combining high-quality observations with student surveys and achievement gains, MET Project Research Paper, Seattle, WA: Bill & Melinda Gates Foundation.
  • Кириакидес, Христофору, Хараламбус (2013): L. Kyriakides, C. Christoforou, C. Y. Charalambous, What matters for student learning outcomes: A meta-analysis of studies exploring factors of effective teaching, Teaching and Teacher Education, 36, 143−152.
  • Климе (2012): E. Klieme, Qualities and effects of teaching: Integrating findings across subjects and cultures, EARLI Sig Educational Effectiveness Conference, Zurich, Switzerland, 23 August 2012.
  • Кримерс, Кириакидес (2008): B. P. M. Creemers, L. Kyriakides, The Dynamics of educational effectiveness: A contribution to policy, practice and theory in contemporary schools, London: Routlege. 
  • Кругер, Шеренс (2012): M. Krüger, J. Scheerens, Conceptual perspectives on school leadership, In: J. Scheerens (Ed.), School leadership effects revisited: Review and meta-analysis of empirical studies, New York: Springer, 1–30. 
  • Литвуд, Деј, Самонс, Харис, Хопкинс (2006): K. Leithwood, C. Day, P. Sammons, A. Harris, D. Hopkins, Successful school seadership: What it is and how it influences pupil learning, Research Report 800, London: DfES. 
  • Литвуд, Луис, Андерсон, Волстром (2004): K. Leithwood, K. Louis, S. Anderson, K. Wahlstrom, The Learning from Leadership Project (2004–2009), New York: Wallace Foundation. 
  • Муијс, Рејнолдс (2000): D. Muijs, D. Reynolds, School effectiveness and teacher effectiveness in mathematics: Some preliminary findings from the evaluation of the Mathematics Enhancement Program (Primary), School Effectiveness and School Improvement, 11(3), 273–303. 
  • МекКул (2007): S. S. МcKool, Factors that influence the decision to read: an investigation of fifth grade students’ out-of-school reading habits, Reading Improvement, 44(3), 111–131. 
  • Нилсен, Густафсон (2016): T. Nilsen, J.-E. Gustafsson, Teacher quality, instructional quality and student outcomes: relationships across countries, cohorts and time, Springer Nature.
  • Палант (2013): J. Palant, SPSS Survival Manual, A step by step guide to data analysis using SPSS, 4th edition, Allen & Unwin.
  • Сирин (2005): S. R. Sirin, Socioeconomic status and academic achievement: a meta-analytic reviewof research, Review of Educational Research, 75(3), 417–453.
  • Тедли, Рејнолдс (2000): C. Teddlie, D. Reynolds, International Handbook оf School Effectiveness, London: Falmer.
  • Теодоровић (2011): J. Teodorović, Classroom and school factors related to student achievement: What works for students?, School Effectiveness and School Improvement, 22(2), 215–236.
  • Теодоровић (2012): J. Teodorović, Student background factors influencing student achievement in Serbia, Educational Studies, 38(1), 89–110.
  • Теодоровић, Вујачић, Ђерић (2020): Ј. Теодоровић, М. Вујачић, И. Ђерић, Утицај индивидуалних карактеристика ученика на постигнуће и интересовање за математику и биологију, Узданица, XVII/1, 213–236.
  • Теодоровић, Милин, Бодрожа, Ђерић, Вујачић, Јакшић, Станковић, Цанкар, Хараламбус, Ван Дам, Кириакидес (2020а, на рецензији): J. Teodorović, V. Milin, B. Bodroža, I. Đerić, M. Vujačić, I. Jakšić, D. Stanković, G. Cankar, C. Charalambous, J. Van Damme, L. Kyriakides, Testing the dynamic model of educational effectiveness: The impact of teacher factors on interest and achievement in mathematics and biology in Serbia.
  • Теодоровић, Живковић (2020, на рецензији): Ј. Теодоровић, Р. Живковић, Управљање променама и осигурање квалитета у средњим стручним школама у Србији: Ставови директора.
  • Теодоровић, Станковић, Бодрожа, Милин, Ђерић (2016): J. Teodorović, D. Stanković, B. Bodroža, V. Milin, I. Đerić, Education policymaking in Serbia through the eyes of teachers, counsellors and principals, Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 28(4), 347375.
  • Теодоровић, Шевкушић, Малинић, Џиновић (2020б, у штампи): Ј. Теодоровић, С. Шевкушић, Д. Малинић, В. Џиновић, Потребе, проблеми и компетенције директора школа у Србији.
  •  Babin, R. E. Anderson, Multivariate Data Analysis, 8 th Edition, Cengage, UK.
  • Хети (2009): J. Hattie, Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement, Routledge.
  • Хјуз-Хасел, Луц (2006): S. Hughes-Hassell, C. Lutz, What do you want to tell us about reading? A survey of the habits and attitudes of urban middle school students toward leisure reading, Young Adult Library Services, 4(2), 39–45.
  • Хопкинс, Рејнолдс (2001): D. Hopkins, D. Reynolds, The past, present and future of school improvement: Тowards the third age, British Educational Research Journal, 27(4), 459–475.
  • Шеренс (2000): J. Scheerens, Improving school effectiveness (Fundamentals of Educational Planning No. 68), Paris: UNESCO/International Institute for Educational Planning.