AUTOR(I) / AUTHOR(S): Jelena R. Penezić
E-ADRESA / E-MAIL: jelena.vilotijevic@filum.kg.ac.rs
DOI: 10.46793/LIPAR82.123P
SAŽETAK / ABSTRACT:
Roman Stalno se vraćajući kući Ursule K. Legvin obično se markira kao svojevrstan žanrovski iskorak u domenu naučno-fantastične književnosti u kome autorka generiše literarno ovaploćenje feminističkog utopizma. Nasuprot ovakvim uvreženim kritičkim stavovima, u radu ćemo ispitivati potencijalne distopijske hronotope koji se u romanu objavljuju u poeziji naroda Keš. Kao žiža rada postavlja se svojevrsna hronotopološka poetika: počevši od spoljašnjeg, geografskog okruženja, preko strukture domicilnih građevina, došavši, naposletku, do onog unutrašnjeg, psihološkog prostora kako pojedinca tako i zajednice, rad će se oslanjati na oniričke bašlarovske koncepte predstavljene u Poetici prostora, kao i na Jungovu teoriju o kolektivnom nesvesnom. Nastojaćemo da dokažemo da je distopijski (hrono)top(os) u romanu u tesnoj vezi sa psihološkim prostranstvima literarnog subjekta i njegovog kolektiva, gde se postapokaliptična, naizgled utopijska zajednica Keša ipak ne uspeva odupreti civilizacijskom destruktivnom kolu. Štaviše, bežeći od „grehova svojih predaka”, Keši se „stalno vraćaju kući” kao sledeća generacija zatočenika neumitne entropične matrice.
KLJUČNE REČI / KEYWORDS:
distopija, hronotop, kolektivno nesvesno, kuća, unutrašnje more, Stalno se vraćajući kući
LITERATURA / REFERENCES:
Izvori
- Legvin 2013: U. K. Legvin, Stalno se vraćajući kući, prev. Aleksandar B. Nedeljković, Zrenjanin: Zardoz.
Literatura
- Aleksić 2019: S. Aleksić, Hronotop u teoriji pripovesti i pripovedanja, u: Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Prištini, 49(2), Kosovska Mitrovica: Filozofski fakultet Univerziteta u Prištini, 43–58.
- Bahtin 1989: M. Bahtin, O romanu, Beograd: Nolit.
- Bašlar 2005: G. Bašlar: Poetika prostora, prev. Frida Filipović, Beograd: B. Kukić; Čačak: Gradac.
- Borković 2013: B. Borković, Sopstvo i Drugi u Istrajnoj Ljubavi Ijana Makjuana, Nasleđe, 10(25), Kragujevac, 211–223. ‹http://35.189.211.7/index.php/nasledje/article/view/561›. 05.06.2022.
- Delimo 1986: Ž. Delimo, Greh i strah. Stvaranje osećanja krivice na Zapadu od XIV do XVIII veka, Novi Sad: Dnevnik i Književna zajednica Novog Sada.
- Draut, 2006: M. Drout, From Here to Infinity: An Exploration of Science Fiction Literature, Recorded Books, LLC. ‹https://www.academia.edu/30918275/From_ Here_to_Infinity_An_Exploration_of_Science_Fiction_Literature›. 01.06.2022.
- Jakupović 1970: E. Jakupović, Svet naučne fantastike, Kosmoplov: magazin za kosmonautiku i naučnu fantastiku, 2(15), Beograd: Duga.
- Jung 2003: K. G. Jung, Arhetipovi i kolektivno nesvesno, Beograd: Atos.
- Kovan 2000: J. Cauvin, The Birth of the Gods and the Origins of Agriculture, Cambridge: Cambridge University Press.
- Laušević 2003: S. Laušević, Vrijeme i istorija, u: D. Leković (ured.), Vrijeme i progres: Crna Gora na razmeđu milenijuma: radovi sa naučnog skupa, Podgorica: Crnogorska akademija nauka i umetnosti, 291–298.
- Medlikot 2020: S. Medlicott, Conceiving an Ecofeminist Utopia: Genre, Gender, and Ecology, in: Ursula K. Le Guin’s Always Coming Home u ISLE: Interdisciplinary Studies in Literature and Environment, Oxford: Oxford University Press. ‹https://doi. org/10.1093/isle/isaa177›. 01.06.2022.
- Mirčev 2009: A. Mirčev, Iskušavanje prostora, Osijek/Zagreb: Umetnička Akademija u Osijeku/Leykam International d.o.o.
- Nedeljković 2004: A. B. Nedeljković, O pesmi ’Unutrašnje more’ Ursule K. Le Gvin, Nasleđe, 1(1), Kragujevac, 105–113. ‹http://www.nasledje.kg.ac.rs/index.php/nasledje/article/view/16›. 10.06.2022.
- Peri 2000: M. Peri, Intelektualna istorija Evrope, prev. Đorđe Krivokapić, Beograd: Klio.
- Fiting 1987: P. Fitting, The Decline of the Feminist Utopian Novel, Border/Lines. 7(8), 17–19. ‹https://journals.lib.unb.ca/index.php/bl/article/view/24732›. 01.06.2022.
- Fortunati 2013: V. Fortunati, Why Dystopia Matters, in: Dystopia(n) Matters: On the Page, on Screen, on Stage, Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 27–36.
- Franko 1989: C. Franko, Self-Conscious Narration as the Complex Representation of Hope in: Le Guin’s Always Coming Home u Mythlore: A Journal of J.R.R. Tolkien, C.S. Lewis, Charles Williams, and Mythopoeic Literature, 15(3), 57–60. ‹https://dc.swosu. edu/mythlore/vol15/iss3/8›. 01.06.2022.
- Džejmson 1984: F. Jameson, The Political Unconscious: Narrative as a Socially Symbolic Act. London: Routledge.