CHATGPT: KRITIČKI PRIJATELJ ILI NEPRIJATELJ NASTAVNIKA U REFLEKSIJI O SVOM RADU?

Susreti pedagoga (2025) (173-177 стр.)

АУТОР(И) / AUTHOR(S):Miona S. Vulović

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Susr.ped2025.173V

САЖЕТАК / ABSTRACT:

S obzirom na brzinu razvoja digitalnih alata, može se očekivati paralelna transformacija obrazovne stvarnosti u kojoj oni nalaze primenu. Ovaj rad analizira upotrebu veštačke inteligencije, sa posebnim fokusom na ChatGPT, u kontekstu refleksivne prakse nastavnika o svom radu. Istaknuto je da, iako alati zasnovani na veštačkoj inteligenciji mogu značajno unaprediti nastavni proces, njihova prekomerna upotreba nosi rizike po kritičko promišljanje, autonomiju i autentičnost nastavničke refleksije. Rad posebno razmatra ulogu nastavnika kao refleksivnog praktičara, koji povezuje praktično delovanje sa kritičkim mišljenjem i ukazuje na potrebu da primena digitalnih alata bude savesna i etički utemeljena. Zaključuje se da ChatGPT može funkcionisati kao kritički prijatelj nastavnika, pod uslovom da ne zameni aktivnu, kontekstualno uslovljenu refleksiju i da podrži, profesionalni razvoj nastavnika, a ne da ga ograniči.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

refleksivni praktičar, veštačka inteligencija, ChatGPT, nastava, samorefleksija.

ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Brookfield, S. D. (2017). Becoming a critically reflective teacher (2nd ed.). Jossey-Bass. https://doi.org/10.37074/jalt.2019.2.2.22
  • Costa, A. L., & Kallick, B. (1993). Through the lens of a critical friend. Educational Leadership, 51(2), 49–51.
  • Gašić, A. (2021). Odnos nastavnika srednjih škola prema samoevaluaciji (master rad). Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.
  • Zuković, S. (2017). Savetodavni rad u institucijama vaspitanja i obrazovanja–teorijski i praktični aspekti. Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.
  • Karataş, F., & Yüce, E. (2024). AI and the future of teaching: Preservice teachers’ reflections on the use of artificial intelligence in open and distributed learning. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 25(3), 304–325. https://doi.org/10.19173/irrodl.v25i3.7785
  • Li, L., Ma, Z., Fan, L., Lee, S., Yu, H., & Hemphill, L. (2023). ChatGPT in education: A discourse analysis of worries and concerns on social media. arXiv. https://doi.org/10.48550/arXiv.2305.02201
  • Radulović, L. R. (2016). Slike o nastavniku-između moderne i postmoderne. Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu.
  • Spajić, J., Milić, B., Bošković, D., & Lalić, D. (2024). Veštačka inteligencija: Nova stvarnost u visokom obrazovanju. U XXIX Skup TRENDOVI RAZVOJA: Univerzitet pred novim izazovima (str. 3–19).
  • Standardi kompetencija za profesiju nastavnika u Srbiji (2011). Prosvetni glasnik, Službeni glasnik Republike Srbije, br. 5/2011.
  • Stančić, M. (2014). Načini evaluacije i građenje značenja kvaliteta rada nastavnika (doktorska disertacija). Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.
  • Strategija razvoja veštačke inteligencije u Republici Srbiji za period 2025–2030 (2025). Prosvetni glasnik, Službeni glasnik Republike Srbije, br. 5/2025.
  • Tan, X., Cheng, G., & Ling, M. H. (2025). Artificial intelligence in teaching and teacher professional development: A systematic review. Computers and Education: Artificial Intelligence, 8, 100355. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2024.100355