(NE)VIDLJIVI AUTORI I REALIZATORI PROGRAMA STRUČNOG USAVRŠAVANJA

Susreti pedagoga (2025) (165-170 стр.)

АУТОР(И) / AUTHOR(S):Dragana D. Gagić Anja M. Božić

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Susr.ped2025.165G

САЖЕТАК / ABSTRACT:

U ovom radu biće predstavljeni rezultati istraživanja čiji je cilj bila analiza akreditovanih programa stručnog usavršavanja u oblasti inkluzivnog obrazovanja, njihovu kategorizaciju, kao i grupisanje autora i realizatora programa prema unapred definisanim kriterijumima. U istraživanju je primenjena kvantitativna analiza sadržaja, a predmet analize je Katalog stručnog usavršavanja za školsku 2022/23, 2023/24 i 2024/25 godinu. Za potrebe istraživanja kreiran je Protokol za analizu Kataloga. Rezultati istraživanja nam ukazuju da su autori i realizatori programa stručnog usavršavanja većinski univerzitetski profesori (N=31), nastavnici predmetne nastave (N=30) i pedagozi (N=30). Istovremeno, nalazi nam ukazuju na netransparentnost informacija koje nastavnicima mogu biti značajne za planiranje stručnog usavršavanja. U zaključnim razmatranjima pozivamo se na značaj veće vidljivosti podataka o autorima i realizatorima programa, kao i na moguće pravce daljih istraživanja u cilju kreiranja kvalitetnijih i studioznijih programa stručnog usavršavanja.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

stručno usavršavanje nastavnika, inkluzivno obrazovanje, Katalog stručnog usavršavanja, kvantitativna analiza sadržaja.

ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Anđelković, A. (2017). Profesionalni razvoj u obrazovanju – pedagoški koncept nastavnika i izazovi školske prakse. Pedagoški fakultet u Vranju Univerziteta u Nišu.
  • Branković, S. (2009). Metodi iskustvenog istraživanja društvenih pojava. Megatrend univerzitet.
  • Đelić, J., Najdanović – Tomić, J., Nikolić, J. i Džida, B. (2010). Empirijsko istraživanje procena kvaliteta i potreba učitelja za razvoj inkluzivnog obrazovanja. Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja i Savez učitelja Republike Srbije.
  • Đerić, I., Milin, V. i Stanković, D. (2014). Pravci unapređivanja stručnog usavršavanja nastavnika u Srbiji: perspektive različitih aktera. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 46(1), 29–49.
  • Đukić, M., Đermanov, J. i Kosanović, M. (2011). Princip individualizacije nastave u inkluzivnoj školi. U M. Đukić, M. Oljača, S. Kostović, J. Đermanov i M. Kosanović (ur.), Inkluzivno obrazovanje: od pedagoške koncepcije do prakse (str 19–37). Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu.
  • Kamenarac, O. (2011). Profesionalni razvoj – lični konstrukt nastavnika. Andragoške studije, 2, 101–115.
  • Kulić, D. i Minić, A. (2022). Stručno usavršavanje nastavnika engleskog jezika – analiza Kataloga programa stručnog usavršavanja zaposlenih u obrazovanju. Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Prištini, 52(4), 51–68.
  • Orlović – Lovren, V., Pejatović, A. i Čairović, N. (2020). Kvalitet rada obrazovno-vaspitnih ustanova i profesionalni razvoj zaposlenih – od standarda za ustanove do potreba zaposlenih. Nastava i vaspitanje, 69(2), 133–150.
  • Pejatović, A. (2016). Rezultati eksternog vrednovanja rada škola kao pokazatelji potreba za usavršavanjem nastavnika. U L. Miškeljin, Z. Šaljić i J. Miljković (ur.), Vrednovanje u vaspitno-obrazovnom procesu (str. 56–61). Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu i Pedagoško društvo Srbije.
  • Pešikan, A., Antić, S. i Marinković, S. (2010a). Koncepcija stručnog usavršavanja nastavnika u Srbiji – između proklamovanog i skrivenog modela. Nastava i vaspitanje, 59(2), 278–296.
  • Pešikan, A., Antić, S. i Marinković, S. (2010b). Koncepcija stručnog usavršavanja nastavnika u Srbiji – koliko smo daleko od efikasnog modela. Nastava i vaspitanje, 59(3), 278–296.
  • Pravilnik o stalnom stručnom usavršavanju i napredovanju u sticanju zvanja nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika (2021). Prosvetni glasnik, Službeni glasnik Republike Srbije, br. 109/2021.
  • Stamatović, J. (2006). Stručno usavršavanje kao segment profesionalnog razvoja nastavnika – proces i potrebe. Nastava i vaspitanje, 55(4), 473–482.
  • Stanković, D. (2011). Sistem profesionalnog razvoja nastavnika u Srbiji: glavne teme i pravci razvoja. U T. Vonta i S. Ševkušić (ur.), Izivi in usmeritve profesionalnega razvoja učiteljev/Izazovi i usmerenja profesionalnog razvoja učitelja (str. 87–101). Pedagoški inštitut i Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
  • Stanković, D., Đerić, I. i Milin, V. (2013). Pravci unapređivanja stručnog usavršavanja nastavnika u Srbiji: perspektiva nastavnika osnovnih škola. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 45(1), 86–107. https://doi.org/10.2298/ZIPI1301086S
  • Vujačić, M. (2018). Inkluzivno obrazovanje dece sa smetnjama u razvoju iz perspektive učitelja i nastavnika. U E. Lazarević, N. Gutvajn, D. Malinić i N. Ševa (ur.), Unapređivanje kvaliteta i dostupnosti obrazovanja u Srbiji (str. 265–278). Institut za pedagoška istraživanja.