BEOGRADSKE PEDAGOŠKE UTOPIJE KAO MOST IZMEĐU PROŠLOSTI I BUDUĆNOSTI OBRAZOVANJA

Susreti pedagoga (2025) (47-50 str.)

AUTOR(I) / AUTHOR(S):Nataša A. Vujisić Živković

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Susr.ped2025.047VZ

SAŽETAK / ABSTRACT:

U saopštenju su predstavljene dve beogradske pedagoške utopije, koje su do sada više bile predmet istorije književnosti nego istorije pedagogije. Radi se o delima dvojice lekara – pedagoga, dr Dragutina T. Vladisavljevića, roman „Šetnja kroz budućnost“ iz 1924. godine, i dr Đorđa Natoševića, članak Beograd posle 200 godina iz 1871. godine. Oba dela stavljaju obrazovanje u središte društva budućnosti. Time ona svedoče i o stanju obrazovanja u vremenu u kome su nastala, ali i o naprednim pedagoškim idejama svog doba, koje postaju jedna vrsta duhovnog zaveštanja sadašnjim i budućim generacijama pedagoga.

KLJUČNE REČI / KEYWORDS:

pedagoške utopije, Beograd, Đorđe Natošević, Dragutin T. Vladisavljević, Ivo Tartalja.

PROJEKAT / ACKNOWLEDGEMENT:

LITERATURA / REFERENCES:

  • Delić, J. (2023). Ivo Tartalja i Đorđe Natošević. U I. Bjelaković. i Z. Hadžić Radović (ur.), Đorđe Natošević u svom i našem vremenu (str. 17–28). Matica srpska.
  • Momčilović, I. (prir.) (2024). Nepredvidiva prošlost budućnosti, O političkom potencijalu utopije. Samizdat Edicija Jugoslavije.
  • Tartalja, I. (1989). Beograd XXI veka – iz starih utopija i antiutopija. Srpska književna zadruga.