Susreti pedagoga (2025) (9-18 стр.)
АУТОР(И) / AUTHOR(S): Ivana M. Jeremić 
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/Susr.ped2025.009J
САЖЕТАК / ABSTRACT:
U radu se prikazuju rezultati ispitivanja mišljenja pedagoga, kao i studenata pedagogije i andragogije, o tome da li se i na koji način promenila profesionalna uloga pedagoga u vreme društvenih kriza koje su se u našem društvu dogodile tokom poslednjih nekoliko godina. Referentni period na koji se istraživanje odnosi jeste vremenski period od marta 2020. godine do danas, i obuhvata sledeće društvene krizne: pandemiju virusa COVID-19, dva masovna ubistva, od kojih jedno u Osnovnoj školi „Vladislav Ribnikar“ i pokret studentskih i građanskih protesta nakon tragedije izazvane padom nadstrešnice u Novom Sadu. Ispitivanje je realizovano tehnikom anketiranja, a odgovori ispitanika prikupljeni su putem elektronske ankete. Uzorak je bio prigodan i obuhvatao je 51 pedagoga i 9 studenata pedagogije i andragogije. Istraživanje je postavljeno kao eksplorativno i rezultati istraživanja ukazuju na pravce u kojima se mogu dalje razvijati istraživačka pitanja. Neka od ključnih pitanja u tom kontekstu uključuju sledeće: kompetencije pedagoga za suočavanje sa vremenom krize, korelacije kompetencija pedagoga sa različitim parametrima društvene situacije, pitanje vremenske distance koja je potrebna da bi se prošli događaji objektivnije sagledali.
КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:
društvena kriza, pandemija COVID-19, tragedija u OŠ „Vladislav Ribnikar“, studentski protesti, kompetencije pedagoga.
ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:
ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:
- Hafner, P. (1997). Društvene promene i društvene krize danas. Teme, 20 (3–4), 327–337.
- Hammond, M., & Wellington, J. J. (2013). Research Methods: The Key Concepts. Routledge.
- Hebib, E. (2022). Rad školskog pedagoga u vanrednim uslovima – pogled studenata pedagogije. nastava i vaspitanje, 71(2), 151–165. https://doi.org/10.5937/nasvas2202151H
- Kraguljac, N., i Spasenović, V. (2023). Kako pedagozi vide svoju profesionalnu ulogu. U Z. Šaljić, S. Dubljanin i A. Pejatović (ur.), U potrezi za kvalitetnim obrazovanjem i vaspitanjem: izazovi i moguća rešenja (str. 27–34). Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, Institut za pedagogiju i andragogiju i Pedagoško društvo Srbije.
- Krnjaja, Ž., Senić Ružić, M. i Milošević, Z. (ur.) (2022). Obrazovanje u vreme krize i kako dalje. Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, Institut za pedagogiju i andragogiju i Pedagoško društvo Srbije.
- Macanović, N. (2024). Ubistva u školama: analiza studija slučaja iz ugla socijalne pedagogije. Centar modernih znanja.
- Marinović, F. (2024). Uloga pedagoga u osnovnim i srednjim školama za vrijeme pandemije bolesti COVID-19. Napredak: časopis za interdisciplainarna istraživanja u odgoju i vaspitanju, 165 (3–4), 217–235. https://doi.org/10.59549/n.165.3-4.2
- Pavićević, O., i Bulatović, A. (2024). Faktori ravnoteže u društvu koji pokreću i sprečavaju nasilje. Temida, 27 (1), 29–52. https://doi.org/10.2298/TEM2401029P
- Perović, L. (2006). Između anarhije i autokratije: srpsko društvo na prelazima vekova (XIX–XXI). Helsinški odbor za ljudska prava.
- Radulović, L., i Stančić, M. (2014). Kako nastavnici vide saradnju sa pedagogom. U N. Matović, V. Spasenović i R. Antonijević (ur.), Identitet profesije pedagoga u savremenom obrazovanju (str. 117–122). Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, Institut za pedagogiju i andragogiju i Pedagoško društvo Srbije.
- Studentski i građanski protesti u Srbiji (2025). Preuzeto sa: https://idn.org.rs/istrazivanje-idn-a-o-studentskim-protestima/, 28.09.2025.
- Subotić, M., i Milenković, M. (2023). Društveni aspekti nasilja i uloga medija – između osude i apologije. Vojno delo, 75 (3), 67–80. https://doi.org/10.5937/vojdelo2303067S
- The European Commission’s response to the coronavirus crisis. Preuzeto sa: https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/coronavirus-response_en; 29.09.2025.
- Trifunović. V. (2021). Društvena kriza i obrazovanje. Uzdanica, 18 (2), 357–370. https://doi.org/10.46793/Uzdanica18.II.357T
