Физичко васпитање у савременом концепту предшколског васпитања и образовања „године узлета“

Међународна научна конференција Васпитање и образовање између теорије и праксе, 24. 10. 2025. (књига 2, 627-642. стр.)

 

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Горан Шекељић , Јован Марковић , Радивоје Радаковић

 

Download Full Pdf   

DOI:  10.46793/zbVO25UEI.627S

САЖЕТАК / ABSTRACT:

У раду се анализира улога Физичког васпитања у савременом концепту предшколског васпитања и образовања „Године узлета”. У највећем делу овај рад је заснован на методу дескриптивне анализе садржаја Основа програма „Године узлета”, и других писаних материјала који га подржавају или га критикују. У Закону о основама система образовања, Физичко васпитање се не посматра као посебна, формална дисциплина, већ се физичка активност уклапа у пројектне теме, а активности прате дневни ритам, кроз игру, истраживачке делатности и боравак на отвореном. Нема „класичних” облика физичког васпитања, који су били примењивани у претходном програму. Анализе указују на то да овакав приступ предшколском васпитању и образовању јесте отворен и флексибилан, и да може бити инклузивнији и подстицајнији, али да у области Физичког васпитања постоје одређени изазови и потенцијални недостаци: недостатак јасно дефинисаних планова, циљева и јасних критеријума за евалуацију; недовољне стручне компетенције васпитача за реализацију Основа програма „Године узлета” и недостатак простора, справа и реквизита за физичке активности.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

„Године узлета”, предшколско образовање и васпитање, физичко васпитање

ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Breneselović, D. i Krnjaja, Ž. (2017). Kaleidoskop (Osnove diversifikovanih programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja). Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju – Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.
  • Breneselović, D. i Krnjaja, Ž. (2021). Godine uzleta Osnove programa PVO.
  • Ivić, I. (2020). Haos u sistemu predškolskog vaspitanja. Danas: Dnevnik – Lični stavovi. Retrieved May 21, 2025 from https://www.danas.rs/dijalog/ licnistavovi/haos-u-sistemu-predskolskog-vaspitanja/
  • Kravarušić, B. (2022). Dileme oko dometa projekata u razvijanju ključnih obrazovnih kompetencija dece predškolskog uzrasta. Sinteze – časopis za pedagoške nauke, književnost i kulturu, 22, 11–28. https://doi.org/10.5937/sinteze1141681
  • Lauwerys, J. A., Anweiler, O., Bowen, J., Browning, R., Chambliss, J. J., Meyer, A. E., Arnove, R. F., Graham, H. F., Lawson, R. F., Scanlon, D. G., Gelpi, E., Chen, T. H., Ipfling, H.-J., Nakosteen, M. K., Swink, R. L., Marrou, H.-I., Moumouni, A., Mukerji, S. N., Thomas, R. M.,… & Vázquez, J. Z. (2022). Education. Encyclopedia Britannica. Retriеved May 21, 2025 from https://www.britannica.com/topic/education
  • Mandarić Vukušić, A. (2012). Usklađenost ili raskorak – Obrazovanje odgojitelja djece rane i predškolske dobi i potrebe prakse. In M. Ljubetić & B. Mendeš (еds.), Prema kulturi (samo) vrjednovanja ustanove ranog i predškolskog odgoja – Izazovi za promjene, januar 2012, University of Split (str. 63–71). Split: Nomen Nostrum Mudnić.
  • Osnove programa „Godine uzleta” (2018). Ministarstvo prosvete Republike Srbije. Retriеved May 21, 2025 from https://www.unicef.org/serbia/media/ 10271/file/Godine%20uzleta:%20bro%C5%A1ura%20za%20vaspita%C4%8 De.pdf
  • Petrović-Sočo, B. (2012). Rekonceptualizacija hrvatskog kurikuluma ranoga odgoja i obrazovanja. In I. Pehlić, E. Vejo & A. Hasanagić (ur.): Suvremeni tokovi u ranom odgoju: Znanstvena monografija (pp. 57–74). Univerzitet u Zenici: Islamski pedagoški fakultet.
  • Ristanović, D. (2019). Projektni model nastave prirode i društva. Jagdina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu.
  • Stupar, S. (2024). „Godine uzleta” – imamo li krila? Detinjarije. Retriеved May 21, 2025 from https://www.detinjarije.com/snezana-stupar-odbor-za-obrazov anje-godine-uzleta-imamo-li-krila/
  • Velišek-Braško, O. (2020). Postoje li zajedničke tačke koncepcija montesori pedagogije i „Godine uzleta”. Krugovi detinjstva, 8(2), 35–51