СТАНДАРДИ КВАЛИТЕТА ИНТЕГРАЦИЈЕ ДИГИТАЛНИХ ТЕХНОЛОГИЈА И ВИЗУЕЛНИХ УМЕТНОСТИ У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ 

Узданица XXII-II (2025) (стр. 279-300)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Тамара З. Марковић 

 

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Uzdanica22.2.279M

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Интеграција дигиталних технологија и визуелних уметности у образовању представља изазов у очувању равнотеже и смислене повезаности између ове две области. Циљ рада је дефинисање јасних и применљивих стандарда квалитета за ефективну интеграцију, који наставницима могу послужити као оквир за систематско планирање, процену и унапређивање интегрисаног учења у школи.

Истраживање је спроведено применом теоријско-аналитичке методе, на основу прегледа релевантне литературе, теоријских модела и примера из праксе. Методом моделовања утврђено је десет стандарда квалитета за сврсисходну интеграцију визуелних уметности и дигиталних технологија укључујући виртуелну и проширену стварност, дигиталне веб-алате и образовне роботе. Након тога је уследило дидактичко-методичко разматрање неопходних предуслова за остварење пуне синергије између визуелних уметности и дигиталних технологија у наставном процесу. Резултати анализе указују на потенцијал стандарда квалитета као оквира за унапређивање модалитета интегративне наставе. Истовремено је препозната потреба за континуираним стручним усавршавањем и сарадњом наставника из обе области, развојем дигиталних компетенција и дефинисањем етичких оквира у примени дигиталних технологија.  

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

интеграција, дигиталне технологије, визуелне уметности, школа, стандарди, компетенције наставника, дигитална технологија у образовању.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Alkatani, Hol (2022): M. Alqahtani, J. Hall, Programming Bee-Bots to Draw Geometric Shapes, Journal of Technology-Integrated Lessons and Teaching, 1(2). 2−9. https://doi.org/10.13001/jtilt.v1i2.7119
  • Ajdogdu, Kelpšiene (2021): F. Aydogdu, M. Kelpšiene, Uses of augmented reality in preschool education, International Technology and Education Journal, 5(1), 11−20.
  • Babić, Matović (2025): J. Babić, S. Matović, Risks assessment of using artificial intelligence in education, Sociološki pregled, 59(2), 610–634. https://doi.org/10.5937/socpreg59-57266
  • Bernacki, Grin, Krompton (2020): M. L. Bernacki, J. A. Greene, H. Crompton, Mobile technology, learning, and achievement: Advances in understanding and measuring the role of mobile technology in education, Contemporary Educational Psychology, 60. 101827. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2019.101827
  • Bikić (2024): S. Bikić, Učenje putem vizuelnih umetnosti u razrednoj nastavi kroz integraciju sadržaja, Norma, 29(2), 147–166. https://doi.org/10.5937/norma29-52181
  • Bresler (1995): L. Bresler, The Subservient, CoEqual, Affective, and Social Integration Styles and their Implications for the Arts, Art Education Policy Review, 96(5), 31–37. https://doi.org/10.1080/10632913.1995.9934564
  • Krompton, Berk (2024): H. Crompton, D. Burke, The nexus of ISTE standards and academic progress: A mapping analysis of empirical studies, TechTrends, 68(4), 711–722. https://doi.org/10.1007/s11528-024-00973-y
  • Gao (2024): X. Gao, Analysis of the changes in the art curriculum of preschool children’s education in the new media era, Applied Mathematics and Nonlinear Sciences, 9(1). https://doi.org/10.2478/amns-2024-0974  
  • Gong (2021): Y. Gong, Application of virtual reality teaching method and artificial intelligence technology in digital media art creation, Ecological Informatics, 63, 101304. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecoinf.2021.101304
  • Hadži-Jovančić (2012): N. Hadži-Jovančić, Umetnost u opštem obrazovanju: Funkcije i pristup nastavi, Beograd: Učiteljski fakultet i Klett.
  • Harvi (2020): J. Harvie, Understanding teachers’ perspectives on interdisciplinary learning in Scottish primary schools, Journal of Education Studies, 45(2), 123–138.  https://doi.org/10.1163/27730840-05202011
  • Hejdon, MekKi, Dejli (2017): R. Heydon, L. McKee, B. Daly, iPads and paintbrushes: Integrating digital media into an intergenerational art class, Language and Education, 31(4), 351−373.
  • Huang, Li, Fong (2015): Y. Huang, H. Li, R. Fong, Using Augmented Reality in early art education: a case study in Hong Kong kindergarten, Early child development and care, 186(6), 879−894. https://doi.org/10.1080/03004430.2015.1067888
  • Husbi i dr. (2012): N. E. Husbye, B. A. Buchholz, L. S. Coggin, C. W. Wessel-Powell, K. E. Wohlwend, Critical lessons and playful literacies: Digital media in PK–2 classrooms. Language Arts, 90(2), 82–92. https://doi.org/10.58680/la201221631
  • Li, Čau, Ng (2017): L. K. Lee, C. H. Chau, C. T. Ng, Using augmented reality to teach kindergarten students English vocabulary, International symposium on educational technology (ISET), 53−57.
  • Leung, Čoi, Juen (2021): S. K. Leung, K. W. Choi, M. Yuen, Creative digital art: young children’s video making through practice-based learning, Embedding STEAM in Early Childhood Education and Care, Cham: Springer International Publishing, 41−63.
  • Liu, Čen, Krabe (2021): Q. Liu, H. Chen, M. Crabbe, Interactive study of multimedia and virtual technology in art education, International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 16(1), 80–93.
  • Mandić i dr. (2024): D. Mandić, G. Miščević, J. Babić, S. Matović, Educational robots in teachers’ education, Istraživanja u pedagogiji, 14(2), 361–376. https://doi.org/10.5937/IstrPed2402361M        
  • Mandić, Miščević, Bujišić (2024): D. P. Mandić, G. M. Miščević, L. G. Bujišić, Evaluating the quality of responses generated by ChatGPT, Metodička teorija i praksa, 27(1). 5–19. https://doi.org/10.5937/metpra27-51446   
  • Mandić, Miščević, Ristić (2025): D. Mandić, G. Miščević, M. Ristić, Teachers’ perspectives on the use of interactive educational avatars: Insights from non-formal training contexts, Istraživanja u pedagogiji, 15(1). 115–124. https://doi.org/10.5937/IstrPed2501115M
  • Matović, Ristić (2024): S. Matović, M. Ristić, Obrazovni roboti u funkciji razvoja algoritamskog razmišljanja predškolske dece, Metodička teorija i praksa, 27(2). https://doi.org/10.5937/metpra27-52258
  • Matović (2024): S. Matović, Percepcija (budućih) vaspitača o obrazovnim robotima u radu sa decom, Istraživanja u pedagogiji, 14(2), 278–291. https://doi.org/10.5937/IstrPed2402278M
  • Matović, Marković, Dobrosavljević, Stajin (2025): S. Matovic, T. Markovic, N. Dobrosavljevic, M. Stajin, Metaverse in education: Teachers’ perspectives on benefits and challenges, Istraživanja u pedagogiji, 15(1), 49–61. https://doi.org/10.5937/IstrPed2501049M
  • Nacionalna koalicija za umetničke standarde (2014): National Coalition for Core Arts Standards, NCCAS.
  • NAEA (2002): Authentic connections: Interdisciplinary work in the arts, Reston. VA: The National Art Education Association.
  • Okvir digitalnih komeptencija (2024): Okvir digitalnih kompetencija, Nastavnik za digitalno doba, Beograd: Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, Centar za obrazovnu tehnologiju.
  • Parsons (2004): M. Parsons, Art and integrated curriculum, In E. W. Eisner, M. D. Day (Eds.), Handbook of research and policy in art education, 775–794, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Pavlu (2020): V. Pavlou, Art technology integration: digital storytellying as a transformative pedagogy in primary education, International Journal of Art & Design Education, 39(1), 195–210. https://doi.org/10.1111/jade.12254
  • Pavlović (2024): M. Pavlović, Likovna kultura i drugi nastavni predmeti – značaj integracije sadržaja u mlađim razredima osnovne škole, u J. Stamatović (ur.). Dete, kultura, obrazovanje, 301–312. https://doi.org/10.46793/DKO24.20MP
  • Pavlović Breneselović (2014): D. Pavlović Breneselović, Kompetencije vaspitača za korišćenje IKT u predškolskom programu: Više od veštine, Tehnika i Informatika u Obrazovanju, 5, Konferencija sa međunarodnim učešćem, Čačak: Tehnički fakultet, 450–455.
  • Ristić, Mandić (2018): M. Ristić, D. Mandić, Spremnost obrazovnog sistema za mobilno učenje, Sociološki pregled, 52(3), 1044–1071.          
  • Ristić, Marković, Ristić (2023): J. Ristić, I. Marković, M. Ristić, Prospektivni model virtuelne realnosti u nastavi, XXIX skup Trendovi razvoja: Univerzitet pred novim izazovima, Vrnjačka Banja, 3–11.
  • Stekel, Šinas, Van Verenevik (2015): B. Steckel, V. H. Shinas, L. Van Vaerenewyck, Artistic technology integration: Stories from primary and elementary classrooms, The Reading Teacher, 69(1), 41–49.  https://doi.org/10.1002/trtr.1356
  • Šuvaković (2024): U. V. Šuvaković, Creator of the present in an attempt to understand the future or what can be counted as, but not reduced to, Kissinger’s legacy, Napredak ‒  časopis za političku teoriju i praksu, 5(2), 129–150. https://doi.org/10.5937/napredak5-52859
  • Tomljenović, Novaković (2014): Z. Tomlјenović, S. Novaković, Mišlјenja učitelјa razredne nastave o učenju i poučavanju likovne kulture u osnovnoj školi, Inovacije u nastavi, 27, 31–41.
  • Vaskez, Snajder, Komer (2013): J. Vasquez, C. Sneider, M. Comer, STEM Lesson Essentials: Integrating Science, Technology, Engineering, and Mathematics, Portsmouth, NH: Heinemann. https://doi.org/10.1186/s40594-019-0201-4
  • Zirojević (2024): T. Zirojević, Izazovi i perspektive integracije inovativnih umjetničkih praksi u nastavi likovne kulture, Naučni skup „Dete, kultura, obrazovanjeˮ, Užice: Pedagoški fakultet. https://doi.org/10.46793/dko24.21tz

ЛИНКОВИ АПЛИКАЦИЈА, ПЛАТФОРМИ, ОБРАЗОВНИХ СОФТВЕРА, ПРИМЕРА ИЗ ПРАКСЕ