УМЕТНОСТ ВАСПИТАЊА И ОБРАЗОВАЊА У СВЕТУ КОЈИ СЕ МЕЊА (2025) [pp. 300-312]
AUTHOR(S) / АУТОР(И): Аница Радосављевић Крсмановић
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/ArtEd25.300RK
ABSTRACT / САЖЕТАК:
Циљ овог рада је да се утврди израженост опште језичке анксиозности и анксиозности при појединачним језичким вештинама, односно при читању, слушању, писању и говору, међу студентима енглеског језика у Србији, као и да се испита степен доприноса појединачних облика језичке анксиозности општој језичкој анксиозности. У ту сврху спроведено је истраживање квантитативног типа путем анкетног испитивања студената енглеског језика и књижевности на Филолошко-уметничком факултету Универзитета у Крагујевцу. Резултати истраживања показују да испитаници показују умерену општу језичку анксиозност, са израженијом анксиозношћу при продуктивним вештинама у поређењу са рецептивним. Поред тога, налази указују на то да иако између опште језичке анксиозности и анксиозности при читању, слушању и писању постоји повезаност, најзначајнији извор опште језичке анксиозности представља она анксиозност која се јавља при усменом изражавању на енглеском језику. Стога, педагошке импликације које произилазе из резултата овог истраживања усмерене су првенствено ка регулисању овог облика језичке анксиозности, те подстицању самопоуздања студената енглеског језика током учешћа у говорним активностима.
KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:
језичка анксиозност, језичке вештине, студенти енглеског језика и књижевности
ACKNOWLEDGEMENT / ПРОЈЕКАТ:
REFERENCES / ЛИТЕРАТУРА:
- Abdel Latif, M. M. (2015). Sources of L2 writing apprehension: a study of Egyptian university students. Journal of Research in Reading, 38, 194–212, doi: 10.1111/j.1467-9817.2012.01549.x.
- Bang, S. & Hiver, P. (2016). Investigating the structural relationships of cognitive and affective domains for L2 listening. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education,1, 1-19, https://doi.org/10.1186/s40862-016-0013-8
- Capan, S. A. & Karaca, M. (2013). A Comparative study of listening anxiety and reading anxiety. Procedia – Social and Behavioral Sciences, Vol. 70, 1360-1373.
- Cheng, Y. S. (2002). Factors associated with foreign language writing anxiety. Foreign Language 35, 647–656. doi: 10.1111/j.1944-9720.2002.tb01903.x
- Cheng, Y. S. (2004). A measure of second language writing anxiety: Scale development and preliminary validation. Journal of Second Language Writing. 13, Issue 4, 313–335, doi: 10.1016/j.jslw.2004.07.001.
- Covington, M.V. & Teel, K.M. (1996). Overcoming student failure: Changing motives and incentives for learning. Washington, DC: American Psychological Association.
- Daly, J. A. & Miller, M. D. (1975). Further studies on writing apprehension: SAT scores, success, expectations, willingness to take advanced courses and sex differences. Research in the Teaching of English, 9, 250-256.
- Dewaele, J. & Thirtle, H. (2009). Why do some young learners drop foreign languages? A focus on learner-internal variables. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 12 (6), 635-649.
- Dörnyei, Z. (2001). Motivational strategies in the language classroom. Cambridge University Press.
- Dung, L. Q. & Hung, T.L. (2020). Speaking Anxiety and Language Proficiency among EFL at A University in Vietnam. International Journal of Social Science And Human Research, Vol 3, Issue 9, International School, Thai Nguyen University – Vietnam, 124-133.
- Gkonou, C. (2011). Anxiety over EFL speaking and writing: a view from language classrooms. Studies in Second Language Learning and Teaching, 2, 267–281. doi: 10.14746/ssllt.2011.1.2.6
- Golchi, M. (2012). Listening anxiety and its relationship with listening strategy use and listening comprehension among Iranian IELTS learners. International Journal of English Linguistics, Vol. 2, No. 4, 115-128.
- Horwitz E. K., Horwitz M. B. & Cope J. (1986). Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal,70, 125–132. 10.5840/ajs2012281-29
- MacIntyre, P. D. (1999). Language anxiety: A review of research for language teachers. In D. J. Young (Ed.), Affect in Foreign Language and Second Language Learning: A Practical Guide to Creating a Low-Anxiety Classroom Atmosphere (pp. 24-45). McGraw-Hill, Boston.
- MacIntyre P. D. (2017). An overview of language anxiety research and trends in its development [J]. New insights into language anxiety: Theory, research and educational implications, 11-30.
- MacIntyre, P. D. & Gardner, R. C. (1991). Methods and results in the study of anxiety and language learning: a review of the literature. Language Learning, 41 (1), 85-117.
- Mihaljević Đigunović, J. (2002). Strah od stranog jezika. Zagreb: Naklada Ljevak.
- Nawawi, A.R., Nirwanto, R. & Widiastuty, H. (2024). A study on EFL students’ writing anxiety (A case study of the Indonesian students). Professional Journal of English Education, Vol. 7, N 1, 114-123.
- Oxford R. L. (1993). Research update on teaching L2 listening. System21, 205–211. 10.1016/0346-251X(93)90042-F
- Rost, M. & Ross, S. (1991). Learner use of strategies in interaction: typology and teachability. Language Learning, 2, 235-273.
- Saito, Y., Horwitz, E. K. & Garza, T. J. (1999). Foreign Language Reading Anxiety. The Modern Language Journal, 83, 202-218.
- Song, Z. (2024). Foreign language anxiety: A review on definition, causes, effects and implication to foreign language teaching. Journal of Education, Humanities and Social Sciences, Vol. 26, 795-799.
- Tsui, A. B. M. (1995). Introducing classroom interaction. London:
- Woodrow, L. (2006). A model of adaptive language learning. The Modern Language Journal, 90 (3), 297-319.
- Wu, C., & Lin, H. (2016). Learning strategies in alleviating English writing anxiety for English language learners (ELLs) with limited English proficiency (LEP). English Language Teaching, Vol.9, No. 9, 52–63. doi: 10.5539/elt.v9n9p52
- Јанковић, Н. и Буђевац, Н. (2023). Студенти као ствараоци у обликовању будућности високог образовања. Иновације у настави, XXXVI, 2023/3, 37-56, DOI: 10.5937/inovacije2303037J
- Радић Бојанић, Б. (2017). Језичка анксиозност код студената енглеског језика и књижевности. Наслеђе, часопис за књижевност, језик, уметност и културу, Година XIV, бр. 38, Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет, 9-21.