КЊИЖЕВНИ ТЕКСТ У ФУНКЦИЈИ МОТИВАЦИЈЕ У НАСТАВИ СТРАНОГ ЈЕЗИКА

Узданица XX, ванредни број (2023), (стр. 163-173)

АУТОР(И): Татјана А. Думитрашковић

Е-АДРЕСА: tatjana.dumitraskovic@pfb.ues.rs.ba

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/Uzdanica20.S.163D

САЖЕТАК:

Рад се бави позитивним странама употребе књижевности у настави страног језика, како би показао како она може потенцијално да повећа мотивацију ученика за учење страног језика. Нагласак се често ставља само на аналитички процес учења, заборављајући важност неговања емоција и ангажованости ученика. Као кључна компонента позитивне психологије, позитивне емоције као што су емпатија, храброст, оптимизам и особине емоционалне интелигенције помажу у препознавању снага, превазилажењу језичких препрека и стицању позитивног искуства учења страног језика. Књижевни текстови могу да изазову емоционалне одговоре ученика, који се могу показати непроцењивим и кључним фактором мотивације за њихово ангажовање у активностима на часовима страног језика. У ту сврху, рад ће покушати да идентификује неке карактеристике књижевних текстова које ће вероватно изазвати пораст најшире истраживане психолошке варијабле у учењу језика, а то је мотивација.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

страни језик, књижевност, мотивација, позитивна психологија

ЛИТЕРАТУРА:

  • Ашиода (2012): E. Ushioda, Motivation: L2 Learning as a special case?, In S. Mercer, S. Ryan, M. Williams (Eds.), Psychology for Language Learning: Insights from Theory, Research and Practice, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 58‒73.
  • Брунер (1986): J. Bruner, Actual Minds, possible words, Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Гејбл, Хаид (2005): S. L. Gable, J. Haidt, What (and why) is positive psychology?, Review of general psychology, 9(2), 103‒110. DOI:10.1037/1089-2680.9.2.103.
  • Даф, Мејли (2007): A. Duff, A. Maley, Literature, Oxford: Oxford University Press.
  • Двек (2000): C. S. Dweck, Essays in Social Psychology. Self-Theories: Their role in Motivation, Personality, and Development, Philadelphia: Columbia University, Psychology Press.
  • Деси, Фласт (1996): E. L. Deci, R. Flaste, Why We Do What We Do. Understanding Self-Motivation, London: Penguin Books.
  • Картер, Лонг (1991): R. Carter, M. N. Long, Teaching Literature, London: Longman.
  • Коли, Слејтер (1987): J. Collie, S. Slater, Literature in the Language Classroom: A Resource Book of Ideas and Activities, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Лазар (1993): G. Lazar, Literature and Language Teaching, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Лејк (2013): J. Lake, Positive L2 Self: Linking Positive Psychology with L2 Motivation, In M. Т. Apple, D. Da Silva, T. Fellner (Eds.), Language learning motivation in Japan, Bristol: Multilingual Matters, 225‒244.
  • Мекинтајер, Грегерсен (2012): P. D. MacIntyre, T. Gregersen, Affect: The role of language anxiety and other emotions in language learning, In S. Mercer, S. Ryan, M. Williams (Eds.), Language learning psychology: Research, theory and pedagogy, Basingstoke: Palgrave, 103‒118.
  • Мерсер, Рајан, Вилијамс (2012): S. Mercer, S. Ryan, M. Williams: Psychology for Language Learning: Insights from Research, Theory and Practice, London: Palgrave Macmillan.
  • Нусбаум (1998): M. C. Nussbaum, Cultivating Humanity: A Classical Defense of Reform in Liberal Education, Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Сабо (2016): F. Szabó, The Motivational Force of Employing Literature in a Foreign Language Classroom, The Hungarian Educational Research Journal, 6(4), 61‒70. DOI:10.14413/herj.2016.04.05.
  • Селигман, Чиксентмихаљи (2000): M. E. P. Seligman, M. Csikszentmihalyi, Positive psychology: An introduction, American Psychologist, 55(1), 5‒14. DOI:10.1037/0003-066X.55.1.5.
  • Фредриксон (2001): B. L. Fredrickson, The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions, American Psychologist, 56(3), 218‒226.
  • Ћирковић-Миладиновић (2017): I. Ćirković-Miladinović, Positive aspects of using children’s literature in teaching English to young learners, у: В. Јовановић, Б. Илић (ур.), Књижевност за децу у науци и настави, Посебна издања, Научни скупови, књ. 21, Јагодина: Факултет педагошких наука, 429‒440.
  • Ћирковић-Миладиновић (2022): I. Ćirković-Miladinović, Literature in the EFL classroom: creative activities for online teaching to young learners, у: Ј. Спасић (ур.), Књижевност за децу у науци и настави, Посебна издања, Научни скупови, књ. 28, Јагодина: Факултет педагошких наука, 273‒287.
  • Хеџ (2000): T. Hedge, Teaching and Learning in the Language Classroom, Oxford: Oxford University Press.
  • Шунк, Пинтрик, Мис (2002): D. Schunk, P. R. Pintrich, J. L. Meece, Motivation in Education, New Jersey: Pearson Education.