UTICAJ SPORTA I FIZIČKOG VASPITANJA U FORMIRANJU PREDSTAVE O SEBI KOD DECE U RANOJ ADOLESCENCIJI

Uzdanica XX, vanredni broj (2023), (str. 277-294)

AUTOR(I): Sandra R. Milanović, Jelena S. Jančić, Rada K. Petrović Šumar

E-ADRESA: sandra.milanovic@pefja.kg.ac.rs

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/Uzdanica20.S.277M

SAŽETAK:

Predstava o sebi se može definisati kao slika o sebi, tj. svest o sebi. Ona predstavlja mentalnu sliku samoga sebe, subjektivni doživljaj vlastitog „ja” i ličnu percepciju sebe.
Cilj istraživanja koje će biti predstavljeno u ovom radu bio je da utvrdi na koji način i koliko je razvijena predstava o sopstvenom telu kod učenika ranog adolescentnog uzrasta, s obzirom na stepen angažovanja u nastavi fizičkog vaspitanja i sportu. Istraživanje je realizovano na uzorku od 172 učenika od petog do osmog razreda OŠ „17. oktobarˮ u Jagodini, u prvom polugodištu školske 2023/24. godine. Za potrebe istraživanja korišćen je upitnik sačinjen od 13 pitanja ‒ 10 tvrdnji koje u sebi sadrže skalu procene od 1 do 5 (1 ‒ ne slažem se, 2 ‒ malim delom se slažem, 3 ‒ donekle se slažem, 4 ‒ pretežno se slažem i 5 ‒ potpuno se slažem) i dva pitanja otvorenog tipa. Istraživanjem je utvrđeno da učenici još nemaju do kraja formiran self-koncept i uglavnom sebe gledaju kroz telesne nedostatke (bubuljice, tanke ili debele noge, veliki nos…). Rezultati istraživanja ukazuju na to da su učenici koji se bave sportom zadovoljniji svojim spoljašnjim izgledom i sigurnije se osećaju u društvu svojih vršnjaka i ne bi ništa menjali u odnosu na svoje telo. Većina voli da ide na treninge, a posledica redovnog upražnjavanja treninga je i psihičko blagostanje, koje se odražava kroz stabilnije reagovanje u konfliktnim situacijama. Učenici prihvataju sport kao sastavni deo svog slobodnog vremena. Ovim istaživanjem je potvrđeno da sport i fizičko vaspitanje pozitivno utiču na prihvatanje sopstvenog fizičkog izgleda. Najveći deo učenika preferira kolektivni sport, što ukazuje na uspešan proces socijalizacije kod dece osnovnoškolskog uzrasta. Zabrinjava činjenica da opada procenat zainteresovanih za predmet Fizičko vaspitanje u osnovnoj školi i zato je projekat Ministarstva zdravlja, Ministarstva prosvete i Ministarstva sporta pod nazivom „Svako dete ima pravo da odrasta zdravoˮ početni korak u omasovljenju sporta.

KLJUČNE REČI:

predstava o sebi, fizičko vaspitanje, sport, učenici

LITERATURA:

  • Vujanović, S. (2015). Motivacija i sport.Aktuelno u praksi: bilten za stručna pitanja u fizičkoj kulturi,25(1), 19‒24. 
  • Grubor, S., Mihić, I., Zotović, M., Petrović. J. (2009). Relacije self-koncepta adolescenata i procenjenih vaspitnih stilova njihovih roditelja. Pedagoška stvarnost,55(5‒6), 622‒635.
  • Dumith, S. C., Gigante, D. P., Domingues, M. R., & Kohl, H. W. (2011). Physical activity change during adolescence: a systematic review and a pooled analysis. International journal of epidemiology,40(3), 685‒698.
  • Đorđić, V. i Tubić, T. (2010). Teorija samoodređenja i razumevanje motivacije učenika u nastavi fizičkog vaspitanja. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja,42(1), 128‒149.
  • Zotović, M. (2005). PTSP i depresivnost posle NATO bombardovanja: činioci individualnih razlika u reagovanju na stres. Psihologija,38(1), 93–109.
  • Lazarević, D., Radisavljević, S., i Milanović, I. (2008). Relacije fizičkog self-koncepta i fizičkog vežbanja učenika osnovne škole. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja,40(2), 306–326.
  • Milovanović, R. (2014).Uvod u psihologiju.Jagodina: Fakultet pedagoških nauka.
  • Opačić, G. (1995). Ličnost u socijalnom ogledalu. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
  • Ortega, F. B., Ruiz, J. R., Castillo, M. J., & Sjöström, M. (2008). Physical fitness in childhood and adolescence: a powerful marker of health. International journal of obesity,32(1), 1‒11.
  • Pavlović, S., Pelemiš, V., Marković, J., Dimitrijević, M., Badrić, M. Halaši, S., Nikolić, I., & Čokorilo, N. (2023). The Role of Motivation and Physical Self-Concept in Accomplishing Physical Activity in Primary School Children. Sports,11(173), 1‒12.
  • Perić, D., i Timša, M. (2014). Uloga motoričkog ponašanja dece predškolskog uzrasta u formiranju pojma o sebi. Tims. Aacta: naučni časopis za sport, turizam i velnes, 8(1), 31‒40.
  • Shephard, R. J., & Trudeau, F. (2000). The legacy of physical education: Influences on adult lifestyle. Pediatric Exercise Science,12(1), 34‒50.
  • Tubić, T., Đorđić, V., i Poček, S. (2012). Dimenzije self-koncepta i bavljenje sportom u ranoj adolescenciji. Psihologija,45(2), 209‒225.
  • Foley Davelaar, C. (2021). Body Image and its Role in Physical Activity: A Systematic Review. Cureus,13(2), 1‒7.
  • Cash, T. F., & Smolak, L. (2011). Body image: A handbook of science, practice, and prevention (2nd ed.). The Guilford Press.
  • WHO (World Health Organization) (2020).WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour. Geneva: World Health Organization; 2020. Licence: CC BY--NCSA 3.0 IGO.