УТИЦАЈ СПОРТА И ФИЗИЧКОГ ВАСПИТАЊА У ФОРМИРАЊУ ПРЕДСТАВЕ О СЕБИ КОД ДЕЦЕ У РАНОЈ АДОЛЕСЦЕНЦИЈИ

Узданица XX, ванредни број (2023), (стр. 277-294)

АУТОР(И): Сандра Р. Милановић, Јелена С. Јанчић, Рада К. Петровић Шумар

Е-АДРЕСА: sandra.milanovic@pefja.kg.ac.rs

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/Uzdanica20.S.277M

САЖЕТАК:

Представа о себи се може дефинисати као слика о себи, тј. свест о себи. Она представља менталну слику самога себе, субјективни доживљај властитог „ја” и личну перцепцију себе.
Циљ истраживања које ће бити представљено у овом раду био је да утврди на који начин и колико је развијена представа о сопственом телу код ученика раног адолесцентног узраста, с обзиром на степен ангажовања у настави физичког васпитања и спорту. Истраживање је реализовано на узорку од 172 ученика од петог до осмог разреда ОШ „17. октобарˮ у Јагодини, у првом полугодишту школске 2023/24. године. За потребе истраживања коришћен је упитник сачињен од 13 питања ‒ 10 тврдњи које у себи садрже скалу процене од 1 до 5 (1 ‒ не слажем се, 2 ‒ малим делом се слажем, 3 ‒ донекле се слажем, 4 ‒ претежно се слажем и 5 ‒ потпуно се слажем) и два питања отвореног типа. Истраживањем је утврђено да ученици још немају до краја формиран селф-концепт и углавном себе гледају кроз телесне недостатке (бубуљице, танке или дебеле ноге, велики нос…). Резултати истраживања указују на то да су ученици који се баве спортом задовољнији својим спољашњим изгледом и сигурније се осећају у друштву својих вршњака и не би ништа мењали у односу на своје тело. Већина воли да иде на тренинге, а последица редовног упражњавања тренинга је и психичко благостање, које се одражава кроз стабилније реаговање у конфликтним ситуацијама. Ученици прихватају спорт као саставни део свог слободног времена. Овим истаживањем је потврђено да спорт и физичко васпитање позитивно утичу на прихватање сопственог физичког изгледа. Највећи део ученика преферира колективни спорт, што указује на успешан процес социјализације код деце основношколског узраста. Забрињава чињеница да опада проценат заинтересованих за предмет Физичко васпитање у основној школи и зато је пројекат Министарства здравља, Министарства просвете и Министарства спорта под називом „Свако дете има право да одраста здравоˮ почетни корак у омасовљењу спорта.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

представа о себи, физичко васпитање, спорт, ученици

ЛИТЕРАТУРА:

  • Vujanović, S. (2015). Motivacija i sport. Aktuelno u praksi: bilten za stručna pitanja u fizičkoj kulturi, 25(1), 19‒24. 
  • Грубор, С., Михић, И., Зотовић, М., Петровић. Ј. (2009). Релације селф-концепта адолесцената и процењених васпитних стилова њихових родитеља. Педагошка стварност, 55(5‒6), 622‒635.
  • Dumith, S. C., Gigante, D. P., Domingues, M. R., & Kohl, H. W. (2011). Physical activity change during adolescence: a systematic review and a pooled analysis. International journal of epidemiology, 40(3), 685‒698.
  • Ђорђић, В. и Тубић, Т. (2010). Теорија самоодређења и разумевање мотивације ученика у настави физичког васпитања. Зборник Института за педагошка истраживања, 42(1), 128‒149.
  • Zotović, M. (2005). PTSP i depresivnost posle NATO bombardovanja: činioci individualnih razlika u reagovanju na stres. Psihologija, 38(1), 93–109.
  • Лазаревић, Д., Радисављевић, С., и Милановић, И. (2008). Релације физичког селф-концепта и физичког вежбања ученика основне школе. Зборник Института за педагошка истраживања, 40(2), 306–326.
  • Milovanović, R. (2014). Uvod u psihologiju. Jagodina: Fakultet pedagoških nauka.
  • Opačić, G. (1995). Ličnost u socijalnom ogledalu. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
  • Ortega, F. B., Ruiz, J. R., Castillo, M. J., & Sjöström, M. (2008). Physical fitness in childhood and adolescence: a powerful marker of health. International journal of obesity, 32(1), 1‒11.
  • Pavlović, S., Pelemiš, V., Marković, J., Dimitrijević, M., Badrić, M. Halaši, S., Nikolić, I., & Čokorilo, N. (2023). The Role of Motivation and Physical Self-Concept in Accomplishing Physical Activity in Primary School Children. Sports, 11(173), 1‒12.
  • Perić, D., i Timša, M. (2014). Uloga motoričkog ponašanja dece predškolskog uzrasta u formiranju pojma o sebi. Tims. Aacta: naučni časopis za sport, turizam i velnes, 8(1), 31‒40.
  • Shephard, R. J., & Trudeau, F. (2000). The legacy of physical education: Influences on adult lifestyle. Pediatric Exercise Science, 12(1), 34‒50.
  • Tubić, T., Đorđić, V., i Poček, S. (2012). Dimenzije self-koncepta i bavljenje sportom u ranoj adolescenciji. Psihologija, 45(2), 209‒225.
  • Foley Davelaar, C. (2021). Body Image and its Role in Physical Activity: A Systematic Review. Cureus, 13(2), 1‒7.
  • Cash, T. F., & Smolak, L. (2011). Body image: A handbook of science, practice, and prevention (2nd ed.). The Guilford Press.
  • WHO (World Health Organization) (2020). WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour. Geneva: World Health Organization; 2020. Licence: CC BY--NCSA 3.0 IGO.