AUTOR(I): Vesna S. Trifunović
E-ADRESA: vesna.trifunovic@pefja.kg.ac.rs
DOI: 10.46793/Uzdanica20.S.257T
SAŽETAK:
Predmet istraživanja u ovom radu je utemeljenost školskog učenja o kulturnom identitetu u programima nastave i učenja Muzičke kulture u prvom ciklusu osnovnog obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji.
Cilj rada je da se ispita u kojoj meri elementi programa nastavnog predmetavMuzička kultura omogućavaju: ostvarivanje opštih ciljeva i ishoda obrazovanja i vaspitanja orijentisanih na stvaranje osnove za formiranje kulturnog identiteta; u kojoj meri predstavljaju jasnu smernicu za razvijanje školskog učenja o kulturnom identitetu. Postavljeni su sledeći zadaci: dati pregled međunarodnih i nacionalnih dokumenata koji predstavljaju okvir za delovanje formalnog obrazovanja na planu razvoja kulture i identiteta; analizirati programe nastave Muzičke kulture u cilju utvrđivanja elemenata kojima se podržava učenje o kulturnom identitetu. U radu su korišćeni: deskriptivno-analitički metod i analiza sekundarne građe (zakona, programa nastave i učenja) koja uređuje odnos obrazovanje ‒ kulturni identitet. Osnovni nalazi istraživanja pokazuju da su analizirani programi nastave i učenja 1) usklađeni sa međunarodnim i nacionalnim dokumentima koji uređuju područje obrazovanja i razvijaju strategiju povezivanja kulturne i obrazovnih politika; 2) zatim, omogućavaju učenje o kulturi i identitetu i stvaraju osnovu za formiranje kulturnog identiteta. Neophodno je, ipak, da programi nastave i učenja Muzičke kulture prošire svoju kulturološku osnovu i budu u funkciji razvoja interkulturalnosti.
KLJUČNE REČI:
kultura, kulturni identitet, obrazovanje, muzička kultura, prvi ciklus osnovnog obrazovanja i vaspitanja
LITERATURA:
- Antonijević (2014): R. Antonijević,Utemeljenje sistema znanja u pedagogiji, Beograd: Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, Institut za pedagogiju i andragogiju.
- Avramović (2010): Z. Avramović, Obrazovna politika između globalnog i nacionalnog vaspitanja u vreme globalizacije, Mogućnost nacionalnog vaspitanja u vreme globalizacije, 67‒80.
- Barlou, Robertson (2003): M. Barlou, H. Dž. Robertson, Homogenizacija školstva, Globalizacija – argumenti protiv, Beograd: Clio, 81‒96.
- Bazić, Pavlović (2017): J. Bazić, B. Pavlović, Uloga muzike u formiranju i rekonstrukcijama srpskog nacionalnog identiteta, Srpska politička misao, 1/24 (vol. 55), 279‒298.
- Božilović (2007): N. Božilović,Kultura i identiteti na Balkanu, Niš: Filozofki fakultet, Centar za sociološka istraživanja.
- Vimer (2009): A. Wimmer, Herder’s Heritage and the Boundary-Making Approach: Studying Ethnicity in Immigrant Societies, Sociological Theory,27(3), 244‒270.
- Volk (1998): T. M. Volk,Music, education, and multiculturalism: Foundations and principle, New York and Oxford: Oxford University Press.
- Epl (2012): W. M. Apple,Ideologija i kurikulum, Beograd: Fabrika knjiga.
- Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja,Službeni glasnik RS, br. 88/2017, 27/2018 ‒ dr. zakoni i 10/2019, Beograd: Službeni glasnik.
- Zakon o osnovnom obrazovanju i vaspitanju,Službeni glasnik RS, br. 55/2013, 101/2017, 27/2018 ‒ dr. zakon i 10/2019, Beograd: Službeni glasnik.
- Kim (2007): Y. Y. Kim, Ideology, identity, and intercultural communication: An analysis of differing academic conceptions of cultural identity,Journal of Intercultural Communication Research, 36(3), 237–253.
- Koković, Žolt (2003): D. Koković, L. Žolt, Činioci negovanja nacionalnog i kulturnog identiteta u Vojvodini,Sociološki pregled, 37(1‒2), 45‒59.
- Majer (2009): T. Majer,Identitet Evrope: jedinstvena duša Evropske unije?, Beograd: Službeni glasnik.
- Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja (2017): Pravilnik o
Nacionalnom okviru obrazovanja i vaspitanja,Službeni glasnik Republike Srbije– Prosvetni glasnik, broj 98/2017, Beograd: MPNTR. - Ministarstvo prosvete Republike Srbije, Zavod za vrednovanje kvaliteta
obrazovanja i vaspitanja (2010):Obrazovni standardi za kraj obaveznog obrazovanja, Beograd: MPNTR, ZVKOV. - Ozdek (2015): A. Özdek, The Position of Folk Music in National Music Education: Case of Turkey and Azerbaijan,Anadolu Journal of Educational Sciences International, Art Education Special Issue, 84‒112.
- O’Farel, Kukonen (2017): L. O’Farrell, T. Kukkonen, Transformative Action on Arts Education: Re-invigorating the Seoul Agenda,A Position Paper, Canada: UNESCO.
- Pravilnik o planu nastave i učenja za prvi ciklus osnovnog obrazovanja i vaspitanja i programu nastave i učenja za prvi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja,Službeni glasnik Republike Srbije – Prosvetni glasnik, broj 10/2017, Beograd: Službeni glasnik.
- Pravilnik o programu nastave i učenja za drugi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja,Službeni glasnik Republike Srbije – Prosvetni glasnik, broj 16/2018, Beograd: Službeni glasnik.
- Pravilnik o programu nastave i učenja za treći razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja, Službeni glasnik Republike Srbije – Prosvetni glasnik, broj 5/2019, Beograd: Službeni glasnik.
- Pravilnik o nastavnom programu za četvrti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja,Službeni glasnik Republike Srbije – Prosvetni glasnik,broj 3/2006, Beograd: Službeni glasnik.
- Pavlović, Trakilović (2014): B. M. Pavlović, D. S. Trakilović, Narodna
muzička tradicija severnog Kosova u funkciji nastave Muzičke kulture u osnovnoj školi,Uzdanica, XI/1, 111–125. - Rašić (2016): M. Rašić, Antropologija muzike: paradigme i perspektive,Zbornik radova akademije umetnosti, 4, 133‒145.
- Ristivojević (2013): M. Ristivojević, Muzika kao kulturni fenomen,Etnoantropološki problemi, 8(2), 441‒451. Pristupljeno januara 2024. na https://eapiea.org/index.php/eap/article/view/582/564
- Robinson (1999): K. Robinson,All Our Futures: Creativity, Culture and Education, London: Institution: National Advisory Committee on Creative and Cultural Education.
- Stojković (2008): B. Stojković,Evropski kulturni identitet, Beograd: Službeni glasnik.
- Strategija razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030.
godine, Beograd: Službeni glasnik. Pristupljeno novembra 2023. na http://www.pravnoinformacionisistem.rs/SlGlasnikPortal/eli/rep/sgrs/vlada/strategija/2021/63/1/reg. - Suzdilovski, Tanasković (2022): D. M. Sudzilovski, M. S. Tanasković, Nacionalni identitet u udžbenicima muzičke kulture,Baština, 58, 419‒430. Pristupljeno januara 2024. na https://scindeks.ceon.rs/article.aspx?artid=0353-90082258419S
- Cicović-Sarajlić, Pavlović (2017). D. Cicović-Sarajlić, B. Pavlović, Zastupljenost srpske narodne i umetničke muzike u osnovnoškolskim programima i udžbenicima muzičke kulture,Nova škola, XIII(2), 49‒61.
- Council of the European Union (2018): Council Recommendation on key competences for lifelong learning,Official Journal of the European Union, C 189/1, Strasbourg: Council of Europe.
- Council of Europe (2013):Developing Intercultural Competence through Education, Strasbourg: Council of Europe Publishing.
- EDUCULT ‒ Institute of Cultural Policy and Cultural Management (2013):Arts
Education Monitoring System(AEMS), Final Report, Vienna: EDUCULT. - European Music Council (2011):The Bonn Declaration for Music Education in
Europe. Bonn: European Music Council. Retrieved in November 2023 from https://www.emc-imc.org/fileadmin/7_Cultural_Policy/Bonn_Declaration.pdf. - UNESCO (2010):Seoul Agenda: Goals for the Development of Arts Education,
Seoul: Second World Conference on Arts Education. - UNESCO (2006):Road Map for Arts Education, The World Conference on Arts Education: Building Creative Capacities for the 21st Century, Lisbon, 6‒9 March 2006.
- UNESCO (1999):International appeal for promotion of the Arts in education, Paris: UNESCO.
- UNESCO (1982):Mexico City Declaration on Cultural Policies, World Conference on Cultural Policies, Mexico City.