АУТОР(И): Весна С. Трифуновић
Е-АДРЕСА: vesna.trifunovic@pefja.kg.ac.rs
DOI: 10.46793/Uzdanica20.S.257T
САЖЕТАК:
Предмет истраживања у овом раду је утемељеност школског учења о културном идентитету у програмима наставе и учења Музичке културе у првом циклусу основног образовања и васпитања у Републици Србији.
Циљ рада је да се испита у којој мери елементи програма наставног предметаvМузичка култура омогућавају: остваривање општих циљева и исхода образовања и васпитања оријентисаних на стварање основе за формирање културног идентитета; у којој мери представљају јасну смерницу за развијање школског учења о културном идентитету. Постављени су следећи задаци: дати преглед међународних и националних докумената који представљају оквир за деловање формалног образовања на плану развоја културе и идентитета; анализирати програме наставе Музичке културе у циљу утврђивања елемената којима се подржава учење о културном идентитету. У раду су коришћени: дескриптивно-аналитички метод и анализа секундарне грађе (закона, програма наставе и учења) којa уређујe однос образовање ‒ културни идентитет. Основни налази истраживања показују да су анализирани програми наставе и учења 1) усклађени са међународним и националним документима који уређују подручје образовања и развијају стратегију повезивања културне и образовних политика; 2) затим, омогућавају учење о култури и идентитету и стварају основу за формирање културног идентитета. Неопходно је, ипак, да програми наставе и учења Музичке културе прошире своју културолошку основу и буду у функцији развоја интеркултуралности.
КЉУЧНЕ РЕЧИ:
култура, културни идентитет, образовање, музичка култура, први циклус основног образовања и васпитања
ЛИТЕРАТУРА:
- Антонијевић (2014): Р. Антонијевић, Утемељење система знања у педагогији, Београд: Филозофски факултет Универзитета у Београду, Институт за педагогију и андрагогију.
- Аврамовић (2010): З. Аврамовић, Образовна политика између глобалног и националног васпитања у време глобализације, Могућност националног васпитања у време глобализације, 67‒80.
- Барлоу, Робертсон (2003): M. Barlou, H. Dž. Robertson, Homogenizacija školstva, Globalizacija – argumenti protiv, Beograd: Clio, 81‒96.
- Базић, Павловић (2017): J. Bazić, B. Pavlović, Uloga muzike u formiranju i rekonstrukcijama srpskog nacionalnog identiteta, Srpska politička misao, 1/24 (vol. 55), 279‒298.
- Божиловић (2007): N. Božilović, Kultura i identiteti na Balkanu, Niš: Filozofki fakultet, Centar za sociološka istraživanja.
- Вимер (2009): A. Wimmer, Herder’s Heritage and the Boundary-Making Approach: Studying Ethnicity in Immigrant Societies, Sociological Theory, 27(3), 244‒270.
- Волк (1998): T. M. Volk, Music, education, and multiculturalism: Foundations and principle, New York and Oxford: Oxford University Press.
- Епл (2012): W. M. Apple, Ideologija i kurikulum, Beograd: Fabrika knjiga.
- Закон о основама система образовања и васпитања, Службени гласник РС, бр. 88/2017, 27/2018 ‒ др. закони и 10/2019, Београд: Службени гласник.
- Закон о основном образовању и васпитању, Службени гласник РС, бр. 55/2013, 101/2017, 27/2018 ‒ др. закон и 10/2019, Београд: Службени гласник.
- Ким (2007): Y. Y. Kim, Ideology, identity, and intercultural communication: An analysis of differing academic conceptions of cultural identity, Journal of Intercultural Communication Research, 36(3), 237–253.
- Коковић, Жолт (2003): D. Koković, L. Žolt, Činioci negovanja nacionalnog i kulturnog identiteta u Vojvodini, Sociološki pregled, 37(1‒2), 45‒59.
- Мајер (2009): T. Majer, Identitet Evrope: jedinstvena duša Evropske unije?, Beograd: Službeni glasnik.
- Министарство просвете, науке и технолошког развоја (2017): Правилник о
Националном оквиру образовања и васпитања, Службени гласник Републике Србије– Просветни гласник, број 98/2017, Београд: МПНТР. - Министарство просвете Републике Србије, Завод за вредновање квалитета
образовања и васпитања (2010): Образовни стандарди за крај обавезног образовања, Београд: МПНТР, ЗВКОВ. - Оздек (2015): A. Özdek, The Position of Folk Music in National Music Education: Case of Turkey and Azerbaijan, Anadolu Journal of Educational Sciences International, Art Education Special Issue, 84‒112.
- O’Фарел, Куконен (2017): L. O’Farrell, T. Kukkonen, Transformative Action on Arts Education: Re-invigorating the Seoul Agenda, A Position Paper, Canada: UNESCO.
- Правилник о плану наставе и учења за први циклус основног образовања и васпитања и програму наставе и учења за први разред основног образовања и васпитања, Службени гласник Републике Србије – Просветни гласник, број 10/2017, Београд: Службени гласник.
- Правилник о програму наставе и учења за други разред основног образовања и васпитања, Службени гласник Републике Србије – Просветни гласник, број 16/2018, Београд: Службени гласник.
- Правилник o програму наставе и учења за трећи разред основног образовања и васпитања, Службени гласник Републике Србије – Просветни гласник, број 5/2019, Београд: Службени гласник.
- Правилник о наставном програму за четврти разред основног образовања и васпитања, Службени гласник Републике Србије – Просветни гласник, број 3/2006, Београд: Службени гласник.
- Павловић, Тракиловић (2014): Б. М. Павловић, Д. С. Тракиловић, Народна
музичка традиција северног Косова у функцији наставе Музичке културе у основној школи, Узданица, XI/1, 111–125. - Рашић (2016): M. Rašić, Antropologija muzike: paradigme i perspektive, Zbornik radova akademije umetnosti, 4, 133‒145.
- Ристивојевић (2013): М. Ристивојевић, Музика као културни феномен, Етноантрополошки проблеми, 8(2), 441‒451. Приступљено јануара 2024. на https://eapiea.org/index.php/eap/article/view/582/564
- Робинсон (1999): K. Robinson, All Our Futures: Creativity, Culture and Education, London: Institution: National Advisory Committee on Creative and Cultural Education.
- Стојковић (2008): B. Stojković, Evropski kulturni identitet, Beograd: Službeni glasnik.
- Стратегија развоја образовања и васпитања у Републици Србији до 2030.
године, Београд: Службени гласник. Приступљено новембра 2023. на http://www.pravnoinformacionisistem.rs/SlGlasnikPortal/eli/rep/sgrs/vlada/strategija/2021/63/1/reg. - Суздиловски, Танасковић (2022): Д. М. Судзиловски, М. С. Танасковић, Национални идентитет у уџбеницима музичке културе, Баштина, 58, 419‒430. Приступљено јануара 2024. на https://scindeks.ceon.rs/article.aspx?artid=0353-90082258419S
- Цицовић-Сарајлић, Павловић (2017). Д. Цицовић-Сарајлић, Б. Павловић, Заступљеност српске народне и уметничке музике у основношколским програмима и уџбеницима музичке културе, Нова школа, XIII(2), 49‒61.
- Council of the European Union (2018): Council Recommendation on key competences for lifelong learning, Official Journal of the European Union, C 189/1, Strasbourg: Council of Europe.
- Council of Europe (2013): Developing Intercultural Competence through Education, Strasbourg: Council of Europe Publishing.
- EDUCULT ‒ Institute of Cultural Policy and Cultural Management (2013): Arts
Education Monitoring System (AEMS), Final Report, Vienna: EDUCULT. - European Music Council (2011): The Bonn Declaration for Music Education in
Europe. Bonn: European Music Council. Retrieved in November 2023 from https://www.emc-imc.org/fileadmin/7_Cultural_Policy/Bonn_Declaration.pdf. - UNESCO (2010): Seoul Agenda: Goals for the Development of Arts Education,
Seoul: Second World Conference on Arts Education. - UNESCO (2006): Road Map for Arts Education, The World Conference on Arts Education: Building Creative Capacities for the 21st Century, Lisbon, 6‒9 March 2006.
- UNESCO (1999): International appeal for promotion of the Arts in education, Paris: UNESCO.
- UNESCO (1982): Mexico City Declaration on Cultural Policies, World Conference on Cultural Policies, Mexico City.