NASTAVA MUZIČKE KULTURE I POZITIVNO OBRAZOVANJE – OD DOŽIVLJAJA DO ISHODA U OBLASTI MUZIČKOG STVARALAŠTVA I SLUŠANJA MUZIKE

Uzdanica XX, vanredni broj (2023), (str. 241-256)

AUTOR(I): Nataša M. Vukićević

E-ADRESA: 

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/Uzdanica20.S.241V

SAŽETAK:

U radu su sagledani doživljajni aspekti nastave muzičke kulture u kontekstu pozitivnog obrazovanja i stvaranja podsticajnog okruženja za učenje, razvoj i psihološko blagostanje učenika mlađeg školskog uzrasta. Prikazani su ishodi časova Muzičke kulture u četvrtom razredu osnovne škole na kojima je bilo zastupljeno muzičko stvaralaštvo u vidu povezivanja literarnog teksta sa odgovarajućim slušanim muzičkim primerom. Istraživanje je sprovedeno u OŠ „17. oktobar” u Jagodini u septembru 2023. godine. U skladu sa predmetom istraživanja koji obuhvata postignuća učenika u dva područja, u muzičkom stvaralaštvu i slušanju muzike, primenjena je analiza sadržaja. Rezultati istraživanja analizirani su u odnosu na izbor kompozicije koju su učenici smatrali pogodnom za literarni tekst „Tri slepa mišaˮ, autora Peđe Trajkovića. Dobijeni rezultati pokazuju da učenici na adekvatan način tumače određeno umetničko delo i prevode ga na jezik druge umetnosti. Kvalitativnom analizom odgovora učenika o muzičkim karakteristikama na osnovu kojih su datu kompoziciju povezali sa literarnim tekstom možemo zaključiti da navedene stvaralačke aktivnosti učenika, pozitivna pedagoška klima u razredu, otvoreni pristup i konstruktivne povratne informacije doprinose razvoju učenikove percepcije muzičkih izražajnih sredstava i boljim postignućima učenika u oblasti slušanja muzike.

KLJUČNE REČI:

muzički doživljaj, muzičko stvaralaštvo, slušanje muzike, pozitivno obrazovanje.

LITERATURA:

  • Berbel, Mota, Dijaz (2021): N. Berbel, G. Mota, M. Díaz, Haiku poetry: An innovative approach to contemporary music with primary school children and college students, International Journal of Education & the Arts, 22(10). Retrieved in November 2023 from http://doi.org/10.26209/ijea22n10.
  • Bolc, Ebendorf, Fild (2009): M. G. Boltz, B. Ebendorf, B. Field, Audiovisual
    Interactions. The Impact of Visual Information on Music Perception and Memory,Music Perception, 27(1), 43‒59.
  • Vasiljević (2000): Z. Vasiljević, Metodika muzičke pismenosti, Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Vang, Huang, Zeb, Liu, Vang (2022): F. Wang, X. Huang, S. Zeb, D. Liu, Y. Wang, Impact of Music Education on Mental Health of Higher Education Students: Moderating Role of Emotional Intelligence,Front. Psychol., 14 June 2022, Sec. Organizational Psychology, Volume 13, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.938090.
  • Velš, Biasuti, Mekriči, Mekferson, Himonides (2020): G. Welch, M. Biasutti, J. MacRithchie, G. McPherson, E. Himonides, Editorial: The Impact of Music on Human Development and Well-Being, Front. Psychol., 17 June 2020, Sec. Performance Science, Volume 11, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01246
  • Venstejn, Gridli (2010): B. Weinstein, M. C. Gridley, Visual Perception of Music,Psychology Journal, 7(3), 80‒87.
  • Vukićević, Miletić (2018): N. Vukićević, N. Miletić, Muzički doživljaj kroz
    likovni izraz učenika, u: D. Zdravić Mihailović (ur.),Umetnost i kultura danas: umetničko nasleđe, savremeno stvaralaštvo i obrazovanje ukusa, Zbornik radova sa naučnog skupa Balkan Art Forum 2017, Niš: Univerzitet u Nišu, Fakultet umetnosti u Nišu, 309–324.
  • DiDomeniko (2017): J. DiDomenico, Effective Integration of Music in the El-
    ementary School Classroom,i.e.: inquiry in education, Vol. 9: Iss. 2, Article 4. Retrieved in November 2023 from https://digitalcommons.nl.edu/ie/vol9/iss2/4
  • Ileković (2021): M. Ileković, Pozitivna edukacija i njena primjena u školi,Bjelovarski učitelj, časopis za odgoj i obrazovanje, Vol. 26, No. 1‒3, 23‒33.
  • Ivanović (2002): N. Ivanović, Muzika i znakovi, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Ivanović (2007): N. Ivanović,Metodika opšteg muzičkog obrazovanja za osnovnu školu, Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Jeremić, Stanković (2019): B. Jeremić, E. Stanković,Metodika nastave
    muzičke kulture za predškolski i mlađi školski uzrast, Sombor: Pedagoški fakultet.
  • Kovačević Lepojević, Popović Ćitić, Bukvić Branković (2021): M. Kovačević Lepojević, B. Popović Ćitić, L. Bukvić Branković, Preispitivanje odnosa pozitivnog razvoja mladih i socioemocionalnog učenja: sistematski pregled,Inovacije u nastavi,XXXIV, 2021/3, 110–123. DOI: 10.5937/inovacije2103110K
  • Maksić, Đurišić Bojanić (2017): S. Maksić, M. Đurišić Bojanić, Doprinos školskog psihologa primeni principa pozitivne psihologije u razvoju škole, Nastava i vaspitanje, god. LXVI, br. 2/2017, 337–350.
  • Mangan, Baumsteger, Koton Bronk (2020): S. Mangan, R. Baumsteiger, K. Cotton Bronk, Recommendations for positive psychology interventions in school settings,The Journal of positive psychology, 15(4), 1‒4.
  • Martinović Bogojević, Osmanović (2019): J. Martinović Bogojević, A. Osmanović, Integrativna nastava kao oblik podsticanja kreativnosti u nastavi Muzičke kulture, u: V. Marković, J. Martinović Bogojević (ur.),Zbornik radova sa Prvog međunarodnog simpozijuma iz oblasti Muzičke pedagogije „Muzička pedagogija – izazov, inspiracija i kreacijaˮ, Cetinje: Univerzitet Crne Gore, Muzička akademija Cetinje, 96–111.
  • Martinović Bogojević (2021): J. Martinović Bogojević, Čujem boju, vidim zvuk: umetničko izražavanje muzičke percepcije, u: S. Filipović (ur.),Zbornik radova sa međunarodnog naučno-stručnog skupa „Umetnost i obrazovanjeˮ, Novi Sad: Akademija umetnosti Univerziteta u Novom Sadu, 76‒87.
  • Mauri, Rikard (2016): S. Maury, N. Rickard, Wellbeing in the classroom: How
    an evolutionary perspective on human musicality can inform music education,Australian Journal of Music Education, 50(1), 3‒15.
  • Nobl, Mekgrat (2008): T. Noble, H. McGrath, The positive educational practices framework: A tool for facilitating the work of educational psychologists in promoting pupil wellbeing, Educational and child psychology, 25(2), 119‒134.
  • O’Brajen (2021): N. O’Brajen, Fenomen ritma iz psihoanalitičke perspektive i implikacije za muzičku pedagogiju, u: M. Petrović (ur.),Fenomen ritma ‒poreklo, izvođenje, značenje, Tematski zbornik radova, 23. pedagoškog foruma scenskih umetnosti, Beograd: Fakultet muzičke umetnosti, 121‒130.
  • Petrović, Vukićević (2015): V. Petrović, N. Vukićević, Razumevanje muzičkih pojmova tempo i instrument u trećem razredu osnovne škole,Nastava i vaspitanje, God. LXIV, br. 1, 55–70.
  • Pravilnik (2019): Pravilnik o programu nastave i učenja za četvrti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja,Službeni glasnik RS ‒ Prosvetni glasnik, br. 11/2019, 47–50.
  • Svalina, Mucić (2022): V. Svalina, M. Mucić,Dečje glazbeno stvaralaštvo u
    nastavi glazbe i izvannastvanim glazbenom aktivnostima, Osijek: Sveučilište Josipa Jurja Štrosmajera u Osijeku, Fakultet za odgojne znanosti.
  • Seligman, Ernst, Gilam, Rivih, Linkins (2009): M. Seligman, R. Ernst, J. Gillham, K. Reivich, M. Linkins, Positive education: positive psychology and classroom interventions,Oxford review of Education,35 (3), 293‒311.
  • Sungurtekin (2021): S. Sungurtekin, Classroom and music teachers’ perceptions about the development of imagination and creativity in primary music education,Journal of Pedagogical Research, 5(3), 164‒186, http://doi.org/10.33902/JPR.2021371364.
  • Tanasković (2020): M. Tanasković, Ekspresivnost u dečjem muzičkom stvaralaštvu i izvođaštvu inspirisanom delima Pola Klea, u: B. Mandić, J. Atanasijević (ur.),Ekspresivnost i intimnost u muzici& Tako male stvari: intimno u umetnosti i kulturi, Zbornik radova sa XIV međunarodnog naučnog skupa „Srpski jezik, književnost, umetnostˮ, Knjiga III, Kragujevac: FILUM,177–187.
  • Tinli, Bidha, Šering, Vangčuk, Promvitak (2023): K. Y. Thinley, K. Bidha, S. Tshering, T. Wangchuk, S. Prohmvitak, Impacts of Music on the Academic Performance of College Students After Covid-19,ASEAN International Sandbox Conference 2023, 21‒35, https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/aisc/article/view/3058/2435.
  • Šen (2023): Q. Shen, The influence of music teaching appreciation on the mental health of college students based on multimedia data analysis,PeerJ Comput. Sci., 1‒16. DOI: 10.7717/peerj-cs.1589