АУТОР(И): Наташа М. Вукићевић
Е-АДРЕСА:
DOI: 10.46793/Uzdanica20.S.241V
САЖЕТАК:
У раду су сагледани доживљајни аспекти наставе музичке културе у контексту позитивног образовања и стварања подстицајног окружења за учење, развој и психолошко благостање ученика млађег школског узраста. Приказани су исходи часова Музичке културе у четвртом разреду основне школе на којима је било заступљено музичко стваралаштво у виду повезивања литерарног текста са одговарајућим слушаним музичким примером. Истраживање је спроведено у ОШ „17. октобар” у Јагодини у септембру 2023. године. У складу са предметом истраживања који обухвата постигнућа ученика у два подручја, у музичком стваралаштву и слушању музике, примењена је анализа садржаја. Резултати истраживања анализирани су у односу на избор композиције коју су ученици сматрали погодном за литерарни текст „Три слепа мишаˮ, аутора Пеђе Трајковића. Добијени резултати показују да ученици на адекватан начин тумаче одређено уметничко дело и преводе га на језик друге уметности. Квалитативном анализом одговора ученика о музичким карактеристикама на основу којих су дату композицију повезали са литерарним текстом можемо закључити да наведене стваралачке активности ученика, позитивна педагошка клима у разреду, отворени приступ и конструктивне повратне информације доприносе развоју ученикове перцепције музичких изражајних средстава и бољим постигнућима ученика у области слушања музике.
КЉУЧНЕ РЕЧИ:
музички доживљај, музичко стваралаштво, слушање музике, позитивно образовање.
ЛИТЕРАТУРА:
- Бербел, Мота, Дијаз (2021): N. Berbel, G. Mota, M. Díaz, Haiku poetry: An innovative approach to contemporary music with primary school children and college students, International Journal of Education & the Arts, 22(10). Retrieved in November 2023 from http://doi.org/10.26209/ijea22n10.
- Болц, Ебендорф, Филд (2009): M. G. Boltz, B. Ebendorf, B. Field, Audiovisual
Interactions. The Impact of Visual Information on Music Perception and Memory, Music Perception, 27(1), 43‒59. - Васиљевић (2000): Z. Vasiljević, Metodika muzičke pismenosti, Beograd: Zavod za udžbenike.
- Ванг, Хуанг, Зеб, Лиу, Ванг (2022): F. Wang, X. Huang, S. Zeb, D. Liu, Y. Wang, Impact of Music Education on Mental Health of Higher Education Students: Moderating Role of Emotional Intelligence, Front. Psychol., 14 June 2022, Sec. Organizational Psychology, Volume 13, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.938090.
- Велш, Биасути, Мекричи, Мекферсон, Химонидес (2020): G. Welch, M. Biasutti, J. MacRithchie, G. McPherson, E. Himonides, Editorial: The Impact of Music on Human Development and Well-Being, Front. Psychol., 17 June 2020, Sec. Performance Science, Volume 11, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01246
- Венстејн, Гридли (2010): B. Weinstein, M. C. Gridley, Visual Perception of Music, Psychology Journal, 7(3), 80‒87.
- Вукићевић, Милетић (2018): N. Vukićević, N. Miletić, Muzički doživljaj kroz
likovni izraz učenika, u: D. Zdravić Mihailović (ur.), Umetnost i kultura danas: umetničko nasleđe, savremeno stvaralaštvo i obrazovanje ukusa, Zbornik radova sa naučnog skupa Balkan Art Forum 2017, Niš: Univerzitet u Nišu, Fakultet umetnosti u Nišu, 309–324. - ДиДоменико (2017): Ј. DiDomenico, Effective Integration of Music in the El-
ementary School Classroom, i.e.: inquiry in education, Vol. 9: Iss. 2, Article 4. Retrieved in November 2023 from https://digitalcommons.nl.edu/ie/vol9/iss2/4 - Илековић (2021): M. Ileković, Pozitivna edukacija i njena primjena u školi, Bjelovarski učitelj, časopis za odgoj i obrazovanje, Vol. 26, No. 1‒3, 23‒33.
- Ивановић (2002): Н. Ивановић, Музика и знакови, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
- Ивановић (2007): Н. Ивановић, Методика општег музичког образовања за основну школу, Београд: Завод за уџбенике.
- Јеремић, Станковић (2019): Б. Јеремић, Е. Станковић, Методика наставе
музичке културе за предшколски и млађи школски узраст, Сомбор: Педагошки факултет. - Ковачевић Лепојевић, Поповић Ћитић, Буквић Бранковић (2021): М. Ковачевић Лепојевић, Б. Поповић Ћитић, Л. Буквић Бранковић, Преиспитивање односа позитивног развоја младих и социоемоционалног учења: систематски преглед, Иновације у настави, XXXIV, 2021/3, 110–123. DOI: 10.5937/inovacije2103110K
- Максић, Ђуришић Бојанић (2017): С. Максић, М. Ђуришић Бојанић, Допринос школског психолога примени принципа позитивне психологије у развоју школе, Настава и васпитање, год. LXVI, бр. 2/2017, 337–350.
- Манган, Баумстегер, Котон Бронк (2020): S. Mangan, R. Baumsteiger, K. Cotton Bronk, Recommendations for positive psychology interventions in school settings, The Journal of positive psychology, 15(4), 1‒4.
- Мартиновић Богојевић, Османовић (2019): J. Martinović Bogojević, А. Osmanović, Integrativna nastava kao oblik podsticanja kreativnosti u nastavi Muzičke kulture, u: V. Marković, J. Martinović Bogojević (ur.), Zbornik radova sa Prvog međunarodnog simpozijuma iz oblasti Muzičke pedagogije „Muzička pedagogija – izazov, inspiracija i kreacijaˮ, Cetinje: Univerzitet Crne Gore, Muzička akademija Cetinje, 96–111.
- Мартиновић Богојевић (2021): J. Мартиновић Богојевић, Чујем боју, видим звук: уметничко изражавање музичке перцепције, у: С. Филиповић (ур.), Зборник радова са међународног научно-стручног скупа „Уметност и образовањеˮ, Нови Сад: Академија уметности Универзитета у Новом Саду, 76‒87.
- Маури, Рикард (2016): S. Maury, N. Rickard, Wellbeing in the classroom: How
an evolutionary perspective on human musicality can inform music education, Australian Journal of Music Education, 50(1), 3‒15. - Нобл, Мекграт (2008): Т. Noble, H. McGrath, The positive educational practices framework: A tool for facilitating the work of educational psychologists in promoting pupil wellbeing, Educational and child psychology, 25(2), 119‒134.
- О’Брајен (2021): Н. О’Брајен, Феномен ритма из психоаналитичке перспективе и импликације за музичку педагогију, у: М. Петровић (ур.), Феномен ритма ‒порекло, извођење, значење, Тематски зборник радова, 23. педагошког форума сценских уметности, Београд: Факултет музичке уметности, 121‒130.
- Петровић, Вукићевић (2015): V. Petrović, N. Vukićević, Razumevanje muzičkih pojmova tempo i instrument u trećem razredu osnovne škole, Nastava i vaspitanje, God. LXIV, br. 1, 55–70.
- Правилник (2019): Правилник о програму наставе и учења за четврти разред основног образовања и васпитања, Службени гласник РС ‒ Просветни гласник, бр. 11/2019, 47–50.
- Свалина, Муцић (2022): V. Svalina, M. Mucić, Dečje glazbeno stvaralaštvo u
nastavi glazbe i izvannastvanim glazbenom aktivnostima, Osijek: Sveučilište Josipa Jurja Štrosmajera u Osijeku, Fakultet za odgojne znanosti. - Селигман, Ернст, Гилам, Ривих, Линкинс (2009): M. Seligman, R. Ernst, J. Gillham, K. Reivich, M. Linkins, Positive education: positive psychology and classroom interventions, Oxford review of Education, 35 (3), 293‒311.
- Сунгуртекин (2021): S. Sungurtekin, Classroom and music teachers’ perceptions about the development of imagination and creativity in primary music education, Journal of Pedagogical Research, 5(3), 164‒186, http://doi.org/10.33902/JPR.2021371364.
- Танасковић (2020): М. Танасковић, Експресивност у дечјем музичком стваралаштву и извођаштву инспирисаном делима Пола Клеа, у: Б. Мандић, Ј. Атанасијевић (ур.), Експресивност и интимност у музици & Тако мале ствари: интимно у уметности и култури, Зборник радова са XIV међународног научног скупа „Српски језик, књижевност, уметностˮ, Књига III, Крагујевац: ФИЛУМ, 177–187.
- Тинли, Бидха, Шеринг, Вангчук, Промвитак (2023): K. Y. Thinley, K. Bidha, S. Tshering, T. Wangchuk, S. Prohmvitak, Impacts of Music on the Academic Performance of College Students After Covid-19, ASEAN International Sandbox Conference 2023, 21‒35, https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/aisc/article/view/3058/2435.
- Шен (2023): Q. Shen, The influence of music teaching appreciation on the mental health of college students based on multimedia data analysis, PeerJ Comput. Sci., 1‒16. DOI: 10.7717/peerj-cs.1589