ПОЗИТИВНА ИНТЕРВЕНЦИЈА У ВАСПИТНО- ОБРАЗОВНОЈ УСТАНОВИ КАО ПРОМОТОР СУБЈЕКТИВНОГ БЛАГОСТАЊА ДЕЦЕ ПРЕДШКОЛСКОГ УЗРАСТА

Узданица XX, ванредни број (2023), (стр. 221-239)

АУТОР(И): Јелена М. Младеновић, Ивана М. Милић, Миа М. Арсенијевић

Е-АДРЕСА: jelena.mladenovic@pefja.kg.ac.rs

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/Uzdanica20.S.221M

САЖЕТАК:

Рад се бави благостањем деце предшколског узраста и активностима које том осећају могу да допринесу. Имплементацијом позитивне психологије у васпитно-образовни процес тежи се постизању радне атмосфере која иницира позитивно размишљање, напредовање, продуктивност, осећаје благостања и среће, доприноси емоционалној и социјалној писмености и успостављању квалитетних односа са окружењем. Позитивне интервенције у васпитно-образовним установама су намерне акције усмерене на повећање благостања учесника. Циљ истраживања јесте испитати да ли активности на отвореном, у природном амбијенту који обилује различитим стимулусима, доприносе осећају среће и задовољства деце предшколског узраста. За потребе истраживања у амбијенту дворишта вртића реализована је позитивна интервенција која је укључивала (1) интеграцију садржаја из области музичког васпитања, ликовног васпитања и екологије, (2) учење у природном окружењу богатом стимулусима попут звукова, мириса и различитих тактилних површина, уз додатак одабраних мелодија, песама, игри, сада изведених напољу, (3) госте – предаваче и (4) сарадњу деце из различитих узрасних група у оквиру заједничког дневног пројекта. Истраживање је квалитативно, а резултaти су прикупљани кроз белешке са терена и полуструктурисани интервју. Резултати истраживања су представљени дескриптивно и показују да су деца током интервенције била задовољна, расположена, заинтересована, мотивисана за рад. Социјална интеракција међу децом, као и са предавачима, била је на високом нивоу, а осећајима радости, усхићења, изненађења и радозналости допринели су креативни поступци предавача и стимулативан амбијент дворишта. Даља истраживања могу бити усмерена на укључивање деце у сличне интервенције, боравак деце у разноврсним амбијентима, као и повезивање садржаја разних области кроз експресивно-уметничка ангажовања.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

субјективно благостање, предшколски узраст деце, позитивно образовање, позитивна интервенција, природно окружење, екологија, музичко васпитање, ликовно васпитање

ЛИТЕРАТУРА:

  • Адамс, Савал (2017): S. Adams, S. Savahl, Nature as children’s space: a systematic review, Journal of Environmental Education, 48, 291–321. https://doi:10.1080/00958964.2017.1366160.
  • Ачли, Стрејер, Ачли (2012): R. A. Atchley, D. L. Strayer, P. Atchley, Creativity in the wild: Improving creative reasoning through immersion in natural settings, PLOS One, 7(12), e51474, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0051474.
  • Аџић (1924): С. Аџић, Пољска учионица – хигијенско-педагошка установа (Salles d’étude en plein air, institition hygiénique-pédagogoque): са 66 слика, Београд–Земун: Издање Министарства народног здравља, Штампа графичког завода „Макарије” А. Д.
  • Бејкер, Грин, Фалецки (2017): L. Baker, S. Green, D. Falecki, Positive early childhood education: Expanding the reach of positive psychology into early childhood, European Journal of Applied Positive Psychology, 1(8), 1–12.
  • Биел, Песке (2007): L. Biel, N. Peske, Senzorna integracija iz dana u dan, Zagreb: Ostvarenje.
  • Вајнштајн, Прзбилски, Рајан (2009): N. Weinstein, A. K. Przybylski, R. M. Ryan, Can nature make us more caring? Effects of immersion in nature on intrinsic aspirations and generosity, Personality and Social Psychology Bulletin, 35(10), 1315–1329.
  • Ван, Шлауг (2010): C. Y. Wan, G. Schlaug, Music Making as a Tool for Promoting Brain Plasticity across the Life Span, The Neuroscientist, 16(5), 566‒577, https://doi.org/10.1177/1073858410377805.
  • Велс (2000): N. M. Wells, At home with nature: Effects of “greenness” on chil-
    dren’s cognitive functioning, Environment and Behavior, 32(6), 775–795.
  • Вотсон, Кларк, Телеген (1988): D. Watson, L. A. Clark, A. Tellegen, Develop ment and Validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scale, Journal of Personality and Social Psychology, 54(6), 1063–1070.
  • Гарднер (1983): H. Gardner, Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences, NewYork: Basic Books Inc. Publishers.
  • Гарднер (1993): H. Gardner, Multiple Intelligences: The Theory in Practice, New York: Basic Books Inc. Publishers.
  • Гласберг, Абоуд (1982): R. Glasberg, F. Aboud, Keeping One’s distance from
    sadness: children’s self-reports of emotional experience. Developmental Psychology, 18(2), 287–293.
  • Динер, Сколон, Лукас (2009): E. Diener, C. N. Scollon, R. E. Lucas, The Evolving Concept of Subjective Well-Being: The Multifaceted Nature of Happiness, In E. Diener (Еd.), Assessing Well-Being: The Collected Works of Ed Diener, Social Indicators Research Series, 39, Springer Science + Business Media B.V. DOI 10.1007/978-90-481-2354-44
  • Доналдсон, Чиксентмихаљи, Накамура (2020): S. I. Donaldson, M. Csikszentmihalyi, J. Nakamura (Eds.), Positive Psychological Science. Improving Everyday Life, Well-Being, Work, Education, and Societies Across the Globe, 2nd Edition, New York: Routledge.
  • Ејрeс (2002): A. J. Ayres, Dijete i senzorna integracija, Zagreb: Naklada Slap.
  • Казузо, Гаргуревић, Ван ден Нортгејт, Ван ден Берг (2016): L. Casuso, R. Gargurevich, W. Van den Noortgate, O. Van den Bergh, Psychometric properties of the Positive and Negative Affect Scale for Children (PANAS-C) in Peru, Interamerican Journal of Psychology, 50(2), 170–185.
  • Кански, Ален, Динер (2016): J. Kansky, J. P. Allen, E. Diener, Early adolescent affect predicts later life outcomes, Applied Psychology: Health and Well Being, 8, 192–212.
  • Кнуп (2020): H. H. Knoop, How Positive Psychology Can Revitalize Education, In S. I. Donaldson, M. Csikszentmihalyi, J. Nakamura (Eds.), Positive Psychological Science. Improving Everyday Life, Well-Being, Work, Education, and Societies Across the Globe, 2nd Edition, New York: Routledge.
  • Кулић (2019): Д. Кулић, Музика у настави енглеског језика, Зборник радова Филозофског факултета у Приштини, 49(1), 107–124. DOI: 10.5937/ZRFFP49-20417
  • Ли, Кобајаши, Вакајама, Инагаки, Кацумата, Хирата, Хирата, Шимицу, Кавада, Парк, Охира, Кагава, Мијазаки (2009): Q. Li, M. Kobayashi, Y. Wakayama, H. Inagaki, M. Katsumata, Y. Hirata, K. Hirata, T. Shimizu, T. Kawada, B. J. Park, T. Ohira, T. Kagawa, Y. Miyazaki, Effect of phytoncide from trees on human natural killer cell function, International Journal of Immunopathology and Pharmacology, 22(4), 951–959.
  • Лозановић, Рудић, Радивојевић (2013): Д. Лозановић, Н. Рудић, Д. Радиво-
    јевић, Подршка развоју деце у раном детињству – приручник за примарну здравствену заштиту, Београд: UNICEF, Досије студио д.о.о. Преузето септембра 2023. са https://www.unicef.org/serbia/media/6856/file/Podr%C5%A1ka%20razvoju%20dece%20u%20ranom%20detinjstvu.pdf.
  • Лоран, Катанцаро, Џојнер, Рудолф, Потер, Ламберт, Озборн, Гетрајт (1999): J. Laurent, S. J. Catanzaro, T. E. Joiner, K. D. Rudolph, K. I. Potter, S. Lambert, L. Osborne, T. Gathright, A measure of Positive and Negative affect for children: Scale development and preliminary validation, Psychological Assessment, 11(3), 326–338.
  • Миндларзевска, Трост (2014): E. A. Miendlarzewska, W. J. Trost, How musical training affects cognitive development: rhythm, reward and other modulating variables, Frontiers in Neuroscience, 20(7), 279, doi: 10.3389/fnins.2013.00279.
  • Младеновић, Милић (2018): М. Ј. Младеновић, М. И. Милић, Пољске учионице – допринос савременом васпитању и образовању, Узданица, XV/2, 83–93.
  • Основе програма предшколског васпитања и образовања, Концепција Основа програма – Године узлета, https://prosveta.gov.rs/wp-content/uploads/2018/09/OS-NOVE-PROGRAMA-.pdf.
  • Пирчио, Пасијаторе, Пано, Ћипароне, Карус (2021): S. Pirchio, Y. Passiatore, A. Panno, M. Cipparone, G. Carrus, The Effects of Contact With Nature During Outdoor Environmental Education on Students’ Wellbeing, Connectedness to Nature and Pro-sociality, Frontiers in Psychology, 12, 648458, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.648458