СЛИКОВНИЦЕ ЏУЛИЈЕ ДОНАЛДСОН У КОНТЕКСТУ ПОЗИТИВНОГ ВАСПИТАЊА И ОБРАЗОВАЊА

Узданица XX, ванредни број (2023), (стр. 205-219)

АУТОР(И): Нина Б. Живковић

Е-АДРЕСА: 

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/Uzdanica20.S.205Z

САЖЕТАК:

У раду се анализирају елементи сликовница за децу Џулије Доналдсон из перспективе њихове адекватности и значаја у раду са децом предшколског узраста и ученицима млађих разреда основне школе. На првом месту, представљају се доминантни елементи поетике списатељице, затим се указује на функцију и значај употребе сликовница у раду са наведеним узрасним категоријама младих слушалаца и читалаца, а потом се истичу важни циљеви које у оквиру васпитног и образовног рада у предшколским установама и основним школама ваља постићи. Након тога, у раду се издвајају одлике јунака и елементи заплета у сликовницама Џулије Доналдсон чије упознавање и интерпретација код деце/ученика може подстаћи позитивне емоције, позитивне одлике и резилијентност, чиме се доприноси суштинском циљу позитивног васпитања и образовања – оснаживању и постизању добробити детета, односно ученика.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

Џулија Доналдсон, сликовнице, позитивно васпитање и образовање, срећа, добробит

ЛИТЕРАТУРА:

  • Драгутиновић, Вељковић Мекић (2021): Драгана Драгутиновић, Јелена Вељковић Мекић, Шта ти волиш да гледаш? – ликовни простори савремене књиге за децу, Детињство, 2021/04, 89–97.
  • Ђорђев, Новичић (2020): Ivana Đorđev, Ana Novičić, Slikovnica u prostorima
    detinjstva – osvrt na istoriju nastanka, značaj i ulogu slikovnica u dečjem razvoju, Krugovi detinjstva, br. 1, 22–40.
  • Зорић, Велишек-Брашко (2021): Милена Зорић, Отилиа Велишек-Брашко, Сликовница – корак ка инклузивном друштву, Детињство, 2021/04, 78–88.
  • Основе програма предшколског васпитања и образовања – Године узлета, преузето 25. 9. 2023. са https://prosveta.gov.rs/wp-content/uploads/2018/09/OSNOVE-PROGRAMA-.pdf.
  • Правилник о плану наставе за први циклус основног образовања и васпитања и програму наставе и учења за први разред основног образовања и васпитања, преузето 10. 10. 2023. са http://www.pravno-informacioni-sistem.rs/SlGlasnikPortal/viewdoc?uuid=f5a145fb-96a0-44ed-bcb3-b00cfb189a72.
  • Спасић (2022): Јелена Спасић, Сликовнице у настави српског језика у млађим разредима основне школе, Детињство, 2022/03, 123–132.

*  *  *

  • Batič (2021): Janja Batič, Reading picture books in preschool and lower grades of primary school, CEPS Journal, 11, 9–26.
  • Diener, Napa Scollon, Lucas (2009): Ed Diener, Christie Napa Scollon, Richard E. Lucas, The Evolving Concept of Subjective Well-Being: The Multifaceted Nature of Happiness, In: E. Diener (Еd.), Assessing Well-Being: The Collected Works of Ed Diener, Social Indicators Research Series 39, 67–100.
  • Kristjánsson (2012): Kristján Kristjánsson, Positive Psychology and Positive Education: Old Wine in New Bottles?, Educational Psychologist, 47(2), 86–105.
  • Kümmerling-Meinbauer (2015): Bettina Kümmerling-Meinbauer, From baby ooks to picturebooks for adults: European picturebooks in the new millennium, Word &Image, 31(3), 249–264.
  • Marques, Pais-Ribeiro, Lopez (2011): Susana C. Marques, J. L. Pais-Ribeiro, Shane J. Lopez, The Role of Positive Psychology Constructs in Predicting Mental Health and Academic Achievement in Children and Adolescents: A Two-Year Longitudinal Study, J Happiness Stud, 12, 1049–1062.
  • Ryff (1989): Carol D. Ryff, Happiness is Everything, or Is It? Explorations on the Meaning of Psychological Well-Being, Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069–1081.
  • Seligman, Ernst, Gillham, Reivich, Linkins (2009): Martin E. P. Seligman, Randal M. Ernst, Jane Gillham, Karen Reivich, Mark Linkins, Positive education: positive psycology and classroom interventions, Oxford Review of Education, 35(3), 293–311.
  • Fang (1996): Zhihui Fang, Illustrations, Text, and the Child Reader: What are Pictures in Children’s Storybooks for?, Reading Horizons, 37(2), 130–142, преузето 29. 5.2023. са https://www.academia.edu/24126759/Illustrations_Text_and_the_Child_Reader_What_are_Pictures_in_Childrens_Storybooks_for.
  • White, Waters (2015): Mathew A. White, Lea E. Waters, A case study of ’The
    Good School’: Examples of the use of Peterson’s strengths-based approach with students, The Journal of Positive Psychology, 10(1), 69–76.