ПОЗИТИВНА КОМУНИКАЦИЈА У РАДУ НА РАЗВОЈУ ГОВОРА ДЕЦЕ ПРЕДШКОЛСКОГ УЗРАСТА

Узданица XX, ванредни број (2023), (стр. 191-203)

АУТОР(И): Јелена Љ. Спасић

Е-АДРЕСА: 

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/Uzdanica20.S.191S

САЖЕТАК:

У раду су представљене могућности за имплементацију принципа позитивне психологије у активности којима васпитач подстиче развој говора деце предшколског узраста. Позитивној комуникацији у вртићима у досадашњим истраживањима није посвећена већа пажња. Примери из праксе показују да је могуће интегрисати принципе позитивног образовања (успостављање добрих односа у групи, оснаживање резилијентности, спречавање конфликта, активно слушање, похваљивање деце, праћење невербалне комуникације) у пројектни приступ, негујући позитивну комуникацију у васпитној групи.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

српски језик, развој говора, предшколски узраст, позитивна комуникација, позитивна психологија

ЛИТЕРАТУРА:

  • Бак, Мехмедбеговић (2017): T. H. Bak, D. Mehmedbegovic, Healthy linguistic
    diet: The value of linguistic diversity and language learning across the lifespan, Languages, Society & Policy, https://doi.org/10.17863/CAM.9854.
  • Бернард, Волтон (2011): M. E. Bernard, K. Walton, The effect of you can do
    it! Education in six schools on student perceptions of well-being, teaching-learning and relationships, The Journal of Student Wellbeing, 5(1), 22, https://doi.org/10.21913/JSW.v5i1.679.
  • Вајт (2016): K. White, Teacher Communication : A Guide to Relational, Organizational, and Classroom Communication, Rowman & Littlefield Publishers.
  • Васић (2000): S. Vasić, Veština govorenja: vežbe i testovi za decu i odrasle, Beograd: Poslovni biro.
  • Зукорлић (2016): М. Зукорлић, Педагошка комуникација у функцији развоја социјалне компетенције ученика, Иновације у настави, 29(1), 92–104.
  • Капрара, Барбаранели, Стека, Малоун (2006): G. V. Caprara, C. Barbaranelli, P. Steca, P. S. Malone, Teachers’ self-efficacy beliefs as determinants of job satisfaction and students’ academic achievement: A study at the school level, Journal of School Psychology, 44(6), 473–490, https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.09.001.
  • Капстик, Дилејни (2016): T. Capstick, M. Delaney, Language for resilience: The role of language in enhancing the resilience of Syrian refugees and host communities, The British Council. Retrieved from https://www.britishcouncil.org/sites/default/files/language_for_resilience_report.pdf.
  • Кристјансон (2012): K. Kristjánsson, Positive Psychology and Positive Education: Old Wine in New Bottles?, Educational Psychologist, 47(2), 86‒105, DOI: 10.1080/00461520.2011.610678.
  • Лалић Вучетић (2008): Н. Лалић Вучетић, Квалитет комуникације између наставника и ученика и примена подстицајних мера, Зборник Института за педагошка истраживања, 40(1), 122‒136.
  • Максић, Ђуришић Бојановић (2017): S. Maksić, M. Đurišić Bojanović, Dopri-
    nos školskog psihologa primeni principa pozitivne psihologije u razvoju škole, Nastava i vaspitanje, 66(2), 337‒350.
  • Маркес, Паис-Рибеиро, Лопес (2011): S. Marques, J. Pais-Ribeiro, S. Lopez,
    The Role of Positive Psychology Constructs in Predicting Mental Health and Academic Achievement in Children and Adolescents: A Two-Year Longitudinal Study, Journal of Happiness Studies, 12, 1049‒1062, DOI: 10.1007/s10902-010-9244-4.
  • Мејли, Даф (2001): А. Maley, Duff, Drama Techniques in Language Learning: A resource book of communication activities for language teachers, Cambridge University Press.
  • Мерсер, Мекинтајер, Грегерсен, Талбот (2018): S. Mercer, P. Macintyre,
    T. Gregersen, K. Talbot, Positive Language Education: Combining Positive Education and Language Education, Theory and Practice of Second Language Acquisition, 4(2), 11‒31.
  • Нориш, Вела-Бродик (2009): J. Norrish, D. Vella-Brodick, Positive psychology and adolescents: Where are we now? Where to from here?, Australian Psychologist, 44(4), 270–278.
  • Основе програма ПВО (2018): Osnove programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja ‒ Godine uzleta, Službeni glasnik RS ‒ Prosvetni pregled, br. 16/2018.
  • Селигман, Чиксентмихаљи (2000): M. E. P. Seligman, M. Csikszentmihalyi,
    Positive psychology: An introduction, American Psychologist, 55(1), 5–14, https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5.
  • Селигман, Ернст, Гилам, Рајвич, Линкинс (2009): M. Seligman, R. Ernst,
    J. Gillham, K. Reivich, M. Linkins, Positive education: positive psychology and classroom interventions, Oxford Review of Education, 35(3), 293‒311.
  • Спасић, Миљковић (2023): J. Spasić, A. Miljković, Vođena fantazija u funkciji
    podsticanja govora i razvijanja realnog programa, Zbornik radova Savremeno predškolsko vaspitanje i obrazovanje – tendencije, izazovi i mogućnosti, Užice: Pedagoški fakultet u Užicu (u štampi).
  • Стојановић Ђорђевић, Стојнев (2018): Т. Stojanović Đorđević, М. Stojnev,
    Komponente uspešne komunikacije u nastavi, Nasleđe, 39, 29‒40.
  • Томчић, Андевски (2020): M. Tomčić, M. Andevski, Interakcijsko-komunikacijski proces u nastavi i školsko postignuće učenika, Zbornik Odseka za pedagogiju, 29, 49‒70.
  • Цимерман, Пинијел (2016): E. Czimmerman, K. Piniel, Advanced language learners’ experiences of flow in the Hungarian EFL classroom, In: P. D. MacIntyre, T. Gregersen, S. Mercer (Eds.), Positive psychology in SLA, Bristol: Multilingual Matters, 193–214. Retrieved from http://www.centreforconfidence.co.uk/docs/The_curiouscase.pdf.
  • Шошани, Слоун (2017): A. Shoshani, M. Slone, Positive Education for Young
    Children: Effects of a Positive Psychology Intervention for Preschool Children on Subjective Well Being and Learning Behaviors, Frontiers in Psychology, 8, 26 October 2017,
    https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01866.
  • Шејтанић (2019): S. Šejtanić, Komunikacija u školi, Mostar: Univerzitet „Džemal Bijedićˮ, Nastavnički fakultet.