МЈЕСТО КЊИЖЕВНОСТИ И КЊИЖЕВНОГ ЈУНАКА У „КУЛТУРИ СРЕЋЕ”

Узданица XX, ванредни број (2023), (стр. 175-190)

АУТОР(И): Сузана Р. Бунчић, Милена М. Ивановић

Е-АДРЕСА: 

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/Uzdanica20.S.175B

САЖЕТАК:

У раду се прво теоријски разматра положај савременог човјека у свијету хиперпотрошње и императива среће. Затим се пажња поклања одређивању мјеста књижевности у контексту савременог друштва. Ријеч срећа која етимолошки води поријекло од старословенске ријечи сретати се доводи се затим у везу са хронотопом сусрета, као једном од изворишта модерне књижевности, односно романа. У другом дијелу рада говори се о томе како књижевне јунаке доживљава дијете млађег основношколског узраста, а на примјерима мачка Тоше из приповијетке „Мачак отишао у хајдуке” и дјечака Вучића из приповијетке „Мјесечев гост” Бранка Ћопића, као некима од могућих узора дјеци основношколског узраста, конкретно се показује да се суштинско задовољство и срећа налазе у „малим” стварима и свакодневним ситницама које у јуришању за срећом човјек 21. вијека врло често заборавља.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

књижевност, књижевни јунак, потрага за срећом, узори, срећа

ЛИТЕРАТУРА:

  • Абот (2009): H. Porter Abot, Uvod u teoriju proze, Beograd: Službeni glasnik.
  • Бахтин (1989): М. Bahtin, O romanu, Beograd: Nolit.
  • Бахтин (1991): M. Bahtin, Autor i junak u estetskoj aktivnosti, Novi Sad: Bratstvo jedinstvo.
  • Башлар (1969): G. Bašlar, Poetika prostora, Beograd: Kultura.
  • Бал (2000): M. Bal, Naratologija – Teorija priče i pripovedanja, Beograd: Narodna knjiga / Alfa.
  • Бербић (2013): M. Berbić, Ćopićeva lirizacija prostora i vremena – između toposa sjećanja i povijesne kontekstualiziranosti, u: B. Tošović (ur.), Lirski doživljaj svijeta u Ćopićevim djelima, Graz: Institut für Slawistik der Karl-Franzens-Universität; Banja Luka: Narodna i univerzitetska biblioteka Republike Srpske, 97–111.
  • Брукнер (2001): P. Bruckner, Neprestana ushićenost: esej o prisilnoj sreći, Zagreb: Društvo hrvatskih književnika.
  • Велек, Ворен (1991): R. Velek, O. Voren, Teorija književnosti, Beograd: Nolit
  • Виготски (2005): L. S. Vigotski, Dečja mašta i stvaralaštvo, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Дикро, Тодоров (1987): O. Dikro, C. Todorov, Enciklopedijski rečnik nauka o
    jeziku II, Beograd: Prosveta.
  • Димитријевић (2016): М. Димитријевић, Књижевни јунак у прозним дели-
    ма за млађи школски узраст, докторска дисертација, https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/7852 (посјећено 20. 9. 2023).
  • Идризовић (1990): M. Idrizović, Djelo Branka Ćopića, predgovor, u: Branko Ćopić, Priče i romani, Dječija književnost naroda i narodnosti BiH u 20 knjiga, Sarajevo: „Veselin Maslešaˮ, 5–57.
  • Изер (1978): V. Izer, Apelativna struktura tekstova, u: Teorija recepcije u nauci o književnosti, priredila Dušanka Maricki, Beograd: Nolit, 94–115.
  • Лешић (2008): Z. Lešić, Teorija književnosti, Beograd: Službeni glasnik.
  • Марјановић (1982): V. Marjanović, Pripovjedačka proza Branka Ćopića, Sarajevo: Svjetlost.
  • Мркаљ (2005): З. Мркаљ, Интеграциони чиниоци интерпретације народних приповедака и предања, Књижевност и језик, LII/1–2, Београд: Друштво за српски језик и књижевност Србије, 125–136.
  • Мркаљ (2008): З. Мркаљ, Наставно проучавање народних приповедака и предања, Београд: Друштво за српски језик и књижевност.
  • Наставни програм за наставни предмет Српски језик за IV разред основне школе (2021): https://www.rpzрs.org/sajt/doc/file/Novi_nastavni_programi/Redovna_nastava/2021/Srpski_jezik_nastavni_program_za_cetvrti_razred.pdf (посјећено 2. 10. 2023)
  • Наставни програм за наставни предмет Српски језик за V разред основне
    школе (2022): https://www.rpzrs.org/sajt/doc/file/Novi_nastavni_programi/Redovna_nastava/2022/Srpski_jezik_nastavni_program_za_5_razred.pdf) (посјећено 2. 10. 2023)
  • Поповић (2021): Р. Поповић, Читање и идентитет, О читању, тумачењу, настави књижевности и програму основношколске лектире, у: Р. Поповић, С. Бунчић (ур.), Иновирање основношколске лектире у функцији унапређења културе читања савременог дјетета у Републици Српској, Зборник радова, Бијељина: Педагошки факултет, 7–42
  • Росандић (1978): D. Rosandić, Književnost u osnovnoj školi, Zagreb: Školska knjiga.
  • Росић (1989): Т. Росић, О песничком тексту, Београд: Бигз.
  • РКТ (1992): Rečnik književnih termina, Beograd: Nolit.
  • РСЈ (2007): Речник српскога језика, Нови Сад: Матица српска.
  • РСХКЈ (1967‒1976): Речник српскохрватскога књижевног језика, књига четврта, Нови Сад: Матица српска; Загреб: Матица хрватска.
  • Скок (1973): P. Skok, Etimologijski rječnik hrvatskoga ili srpskoga jezika, knjiga treća, poni–Ž, uredili Mirko Deanović i Ljudevit Jonke, Zagreb: JAZU.
  • Tелебак (2013): М. Телебак, Шта се крије иза етимологије, Нови Сад: Прометеј.
  • Тошовић (2017): Б. Тошовић, Поетика Ћопићевих хетеротопија, у: Ćopiće-
    va poetika prostora, simpozijum u okviru projekta „Lirski, humoristički i satirički svijet Branka Ćopića”, Graz: Institut für Slawistik der Karl-Franzens-Universität; Banja Luka: Narodna i univerzitetska biblioteka Republike Srpske, 1–109.
  • Фрај (2007): Н. Фрај, Анатомија критике, Нови Сад: Орфеус; Београд: Нолит.
  • Фуко (2005): M. Fuko, Druga mesta, u: P. Milenković, D. Marinković (prir.), Fuko 1926–1984–2004, Hrestomatija, Novi Sad: Vojvođanska sociološka asocijacija, 29–36.
  • Фулгоси (1997): A. Fulgosi, Psihologija ličnosti: teorije i istraživanja, 6. izdanje, Zagreb: Školska knjiga.
  • Цветковић, Солеша (2021): Р. Цветковић, Б. Солеша, Фигура учитеља у новелама „Запрега”, „Професор књижевности”, „Човек у футроли” и „Учитељ” Антона Павловича Чехова, Узданица, XVIII/1, Jaгодина: Факултет педагошких наука, 197–209.
  • Цицмил (1999): Р. Цицмил, Уметничка приповетка у настави књижевности, Нови Сад: Прометеј.