VEŠTAČKA INTELIGENCIJA I AUTORSKO PRAVO

XXI vek – vek usluga i uslužnog prava (2022) (str. 181-194)

AUTOR(I): Sonja Lučić

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/XXIv-13.181L

SAŽETAK:

U današnje vreme veštačka inteligencija više nije naučna fantastika, već je prisutna svuda oko nas. Kao što veštačka inteligencija sve više utiče na naš svakodnevni život, tako je dobila na značaju i u oblasti intelektualne svojine. Budući da su inovativne kompanije zainteresovane da zaštite svoje ideje u tehničkom okruženju, postavlja se pitanje kako se mogu zaštititi rezultati koje generiše veštačka inteligencija. Pitanje takve zaštite postalo je aktuelno i u oblasti autorskog prava. Primera radi, Okružni sud Nanšan u Šenženu (Kina) je presudio da je članak koji je napisao inteligentni sistem za pomoć pri pisanju zaštićen autorskim pravima. Kompanija koja je razvila softver za potrebe ovog sistema optužila je drugu kompaniju za povredu autorskih prava, za koju se navodi da je ovaj članak učinila dostupnim javnosti na svojoj veb stranici. Sud je presudio u korist tužioca. Sa druge strane, Christies je prva aukcijska kuća koja je ponudila umetničko delo stvoreno algoritmom. U pitanju je portret Edmonda Belamia koji je prodat za 432.000 američkih dolara. Ova prodaja je zapravo signal da umetnička dela koja su proizvod veštačke inteligencije polako ulaze na svetsku aukcijsku pozornicu. Veštačka inteligencija je, dakle, u stanju da stvara umetnička i književna dela koja su isto tako originalna i kreativna kao i ljudske tvorevine.
Autor će se u radu baviti pitanjem da li se rezultati koje generiše veštačka inteligencija de lege lata štite autorskim pravom, kao i da li će se de lege ferenda razvijati nova zakonska rešenja u oblasti kreativne veštačke inteligencije.

KLJUČNE REČI:

autorsko pravo; veštačka inteligencija; autorstvo; originalnost, moralna prava.

LITERATURA: 

  • Burgstaller, P., Eckehard, H., Lampesberger, H., Künstliche Intelligenz, 2019.
  • Grätz, A., Künstliche Intelligenz im Urheberrecht, 2021.
  • Kersten, J., Kl-Kunst – Künstliche Intelligenz und künstlerische Freiheit, u: Territorialität und Personalität, 2019.
  • Kreutzer, R., Sirrenberg, M., Künstliche Intelligenz verstehen, 2019.
  • McCarthy, J. al.,A Proposal for the Dartmouth Summer Research Project on Artificial Intelligence, https://ojs.aaai.org/index.php/aimagazine/article/view/1904.
  • Reinisch F., Künstliche Intelligenz – Haftungsfragen 4.0, Österreichische Juristen Zeitung – ÖJZ, 2019/37.
  • Runco, M. , Acar, S., Divergent Thinking as an Indicator of Creative Potential Authors, Creativity Research Journal, vol. 24, no. 1/2012.
  • Thaler, S. , DABUS in a Nutshell, APA Newsletter on Philosophy and Computers, 19/1, 2019.
  • Wolfgang, E., Grundkurs Künstliche Intelligenz: eine praxisorientierte Einführung, 2016.