Usklađivanje pravnog sistema Srbije sa standardima Evropske Unije (2022)(str. 693-706)

AUTOR(I): Sonja Lučić

E-ADRESA: 

Download FullPdf  

DOI: 10.46793/UPSSX.693L

SAŽETAK:

Poznati žigovi kao što su Puma, Milka ili žigovi koji se koriste za obeležavanje luksuzne robe kao što je Yves Saint Laurent ili Céline sve češće su predmet parodije. Osim toga, predmet parodije su i žigovi koji se koriste za obeležavanje prehrambenih ili luksuznih proizvoda. Motivi za parodiju su uglavnom ekonomske prirode ili želja umetnika da se izrazi na komičan način i da istovremeno javno izloži kritici poznate žigove.

Autor u radu razmatra pravnu pozadinu parodije u pravu žiga. Naime, nije uvek moguće precizirati da li i kada je parodija žiga dopuštena. U svakom slučaju, važno je razlikovanje parodije od drugih oblika moguće povrede žiga, kao  što  je  satira, piraterija, parafraziranje, fluidni žigovi. U radu će  biti analizirana relevantna strana sudska praksa koja za predmet ima parodiju žiga, sa fokusom na slučaj „Puma vs. Pudel“.

KLJUČNE REČI:

žig; parodija, poznati žig; sloboda umetničkog izražavanja.

LITERATURA:

  • Bohaczewski, M., Conflicts Between Trade Mark Rights and Freedom of Expression Under EUTradeMarkLaw:Realityor Illusion?, The International Review of Intellectual Property and Competition Law (IIC), no. 51(7)/2020.
  • Duncan, S. M., Protecting Nominative Fair Use, Parody, and Other Speech-Interest by reforming the inconsistent exemptions from Trademark Liability, University of Michigan – Journal of Law Reform, vol. 44, 2010.
  • Lučić, S., Pojam i dopuštenost parodije autorskih dela. Pravo i privreda, br. 7- 9/2016.
  • Myers, G., Trademark Parody: Lessons From the Copyright Decision in Campbell v. Acuff- Rose Music, Inc., Law and Contemporary Problems, vol. 59, no. 2/1996.
  • Naser, M. A., Trademarks and Freedom of Expression, International Review of Intellectual Property and Competition Law, no. 40(2)/2009.
  • Passinke, D., AnAnalysisof Articles 15 and 17 of the EU Directive on Copyright in the Digital Single Market: a boost for the creative industries or the death of the internet?, Stanford- Vienna European Union Law Working Paper, no. 49/2020.
  • Schovsbo, J., „Mark My Words“ – Trademarks and Fundamental Rights in the EU, UC Irvine Law Review, no. 3/2018
  • Welser, M., González, A., Marken- und Produktpiraterie: Strategien und Lösungsansätze zu ihrer Bekämpfung, Wiley-VCH; 2. edition, 2020
  • Wirth, U., Parodie, In: Wirth, U., Komik. J. B. Metzler, Stuttgart, 2017.
  • Direktiva EU 2015/2436:
  • https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32015L2436 Presuda nemačkog Saveznog suda u predmetu I ZR 159/02: https://juris.bundesgerichtshof.de/cgi-
  • bin/rechtsprechung/document.py?Gericht=bgh&Art=en&sid=4cad4537b32283d0d0651240a0a7f9e1&nr=32899&pos=0&anz=1
  • Presuda nemačkog Saveznog suda u predmetu I ZR 59/13: https://juris.bundesgerichtshof.de/cgi-
  • bin/rechtsprechung/document.py?Gericht=bgh&Art=en&sid=6d7496440136aac0c8102d96 5de01ac4&nr=72366&pos=0&anz=1
  • Presuda Suda pravde EU u predmetu S-201/13: https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=157281&pageIndex=0&doclang=EN&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=14117670 Presuda Suda pravde EU u predmetu S-206/01: https://curia.europa.eu/juris/liste.jsf?num=C-206/01.
  • Uredba EU 2017/1001: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32017R1001