Internet i nastava književnosti: digitalni modernizam

Nauka, nastava, učenje u izmenjenom društvenom kontekstu (2021) (str. 371-384)

AUTOR(I): Mladen V. Stanić

E-ADRESA: mladens1994@yahoo.com

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/NNU21.371S

SAŽETAK:

Uzimajući u obzir različite mogućnosti i potrebe nastave književnosti danas, predočićemo aspekte koje u saživotu interneta i književnosti, u nastavnom procesu, vidimo kao ključne a koji se vezuju za uslovnosti koje internet, kao novi medij kulture, unosi u obrazovnu praksu. Problemi na koje ćemo pokušati da ukažemo vezuju se za složenost pitanja adekvatne upotrebe interneta u nastavnom procesu, te ćemo ovim radom istaći složenost i reciprocitet koji se javlja kada se u obzir uzme pojava novih književnih žanrova i izmena načina čitanja, što su pojedinosti osobito važne za nastavu književnosti, ali i ukazati na značaj kompetentnosti nastavnika da odgovori zahtevima savremenog doba, što razumevamo kao jedan od ključnih preduslova za podsticajan rad. U radu je uspostavljen širi teorijski okvir zasnovan na metodičkim i novijim književnoteorijskim zaključcima uz osvrt na savremenu situaciju i internet alate koji danas u učionici mogu biti od koristi.

KLJUČNE REČI:

internet, književnost, književni žanr, čitanje, učenik, nastavnik.

LITERATURA:

Arset, E. J. (2015). Nelinearnost i teorija književnosti. Letopis Matice srp- ske, 191, 496(3), 253–291.

Bajić, LJ. (2008). Motivacija humorom u nastavi, Proučavanje humorističke  proze u nastavi (39–47). Beograd: Zavod za udžbenike.

Bajić, LJ. (2014). Čitalačke kompetencije učenika u savremenoj nastavi književ- nosti, Savremeno izučavanje srpskog jezika i književnosti i slovenskih jezika kao maternjih, inoslovenskih i stranih (25–43). Beograd: Savez slavi- stičkih društava Srbije.

Bakovljev, M. (1966). Kada je nastava stvarno očigledna i čemu ta očiglednost služi. Pedagoška stvarnost, 8, 462–468.

Bart, R. (2010). Zadovoljstvo u tekstu & Varijacije o pismu. Beograd: Službeni glasnik.

Bell, D. (2009). On the Net: Navigating the World Wide Web, Digital Cultures: Under- standing New Media, Maidenhead: Open University Press.

Božić, S. (2014). Primena interneta u nastavi književnosti – stavovi i postu- panja nastavnika. Philologia Mediana, 6(6), 529–546.

Božić, S. (2014). Internet i multimedija kao sredstva u nastavi književno- sti. Doktorska disertacija. Univerzitet u Nišu.

Vilotijević, M. (1999). Didaktika – organizacija nastave. Beograd: Naučna knjiga – Učiteljski fakultet.

Gordić Petković, V. (2015). Kultura stranice, kultura ekrana: čitanje u doba interneta. Letopis Matice srpske, god. 191, 496(3), 245–252.

Đurić, M. (2018). Mogućnosti udžbenika za internet i književnost u nastavi, Aktuelni teorijsko-metodološki problemi proučavanja i nastave slovenskih jezika, književnosti i kultura (121–135). Beograd: Filološki fakultet.

Jocić, M. (2015). Otisci na digitalnom moru. Letopis Matice srpske, god. 191, knj. 496(3), 235–244.

Klajn, I. i Šipka, M. (2008). Veliki rečnik stranih reči i izraza. Novi Sad: Prometej.

Latković, I (2008). Fragmentarna i cjelovita koncepcija tumačenja romana (u interpreta- tivno-analitičkom sustavu nastave slovenske novije proze). Načelna vprašanja knji- ževnega izobraževanja, 25, 129–136.

Mrkalj, Z. (2016). Tipovi tekstova u nastavi srpskog jezika i književnosti, Savremeno izučavanje srpskog jezika i književnosti i slovenskih jezika kao maternjih, inoslovenskih i stranih (203–216). Beograd: Savez slavističkih društava Srbije.

Nikolić, M. (2009). Metodika nastave srpskog jezika i književnosti. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Standardi kompetencija za profesiju nastavnika i njihovog profesionalnog razvoja. Retrieved August 20, 2021 from the World Wide Web http://katalog.zuov.rs/StandardiKompetencija.aspx.

Tropin, T. (2015). Fanovska proza i internet: novi vidovi starih priča. Letopis Matice srpske, god. 191, 496(3), 292–303.

Horn, M. B. & H. Staker, (2011). The rise of K-12 blended learning, Mountain View. CA: Innosight Institute.