ПРИЛОГ ПРОУЧАВАЊУ УЏБЕНИКА ЕНГЛЕСКОГ ЈЕЗИКА СРЕДЊИХ СТРУЧНИХ ШКОЛА: КРИТЕРИЈУМИ АНАЛИЗЕ

Узданица XVII 2 (2020), (стр. 79-95)

АУТОР(И): Јелена Д. Рајовић, Небојша М. Денић, Јелена Н. Стојановић

Е-АДРЕСА: 

Download Full Pdf 

DOI: 10.18485/uzdanica.2020.17.2.6

САЖЕТАК:

Енглески језик струке важан је сегмент наставе енглеског језика, првенствено због статуса који енглески језик данас има у свету и његове заступљености у свим видовима људске делатности. Енглески језик струке који се изучава у средњим стручним школама, посебно оним техничког усмерења, безразложно је стављен у други план и литература која се бави овим питањем је незнатна. Један од важних елемената наставе енглеског језика у средњим стручним школама је уџбеник, чији садржај треба да одражава циљеве и исходе учења. Циљ овог рада је да се укаже на важност уџбеника за наставу енглеског језика у средњим стручним школама техничког усмерења и на значај и циљ анализе уџбеника. Уџбеник, као важан део планирања и извођења наставе, треба да je у складу са потребама ученика. Рад указује на постојеће теорије анализе уџбеника заступљене у релевантној литератури а које се могу применити у контексту образовања у Србији. Такође, дате су препоруке о могућим критеријумима који се могу применити при анализи уџбеника.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

енглески језик струке, уџбеник, средња стручна школа, анализа, критеријуми

ЛИТЕРАТУРА:

  • Андерсон, Томкинс (1983): R. M. Anderson, G. S. Tomkins, Understanding materials: Their role in curriculum development. A discussion guide, Vancouver: University of British Columbia, Faculty of Education, Centre for the Study of Curriculum and Instruction.
  • Антић (2018): S. Antić, Učenički kognitivni obrasci upotrebe udžbenika u procesu učenja ‒ perspektiva učenika, Nastava i vaspitanje, 67/2, 219‒234.
  • Бирд (2001): P. Byrd, Textbooks: Evaluation for selection and analysis for implementation, Teaching English as a second or foreign language, 3, 415‒428.
  • Брајтон (1980): G. Broughton, Teaching English as a Foreign Language, London & New York: Routeldge.
  • Браун (2001): Н. D. Brown, Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy, White Plains, NY: Longman.
  • Брин, Кандлин (1987): М. Р. Breen, C. N. Candlin, Which materials? A consumer’s and designer’s guide, ELT textbooks and materials: Problems in evaluation and development. ELT Documents, 126, 13‒28.
  • Вејнрих (1995): Т. Weinreich, The educational textmarket: qualities and quantities, Text and Quality, Oslo.
  • Влајковић Бојић, Стевановић (2017): В. Влајковић Бојић, Ј. Стевановић, Улога уџбеника у савременом образовању, Педагошка истраживања и школска пракса, 65‒66. https://www.ipisr.org.rs/attachments/article/104/Uloga-udzbenika-u-savremenom-obrazovanju.pdf.
  • Вокер (1981): D. F. Walker, Learning science from textbooks: Toward a balanced assessment of textbooks in science education, Research in Science Education: New Questions, New Directions, Columbus, Ohio: Clearinghouse for Science, Mathematics, and Environmental Education, 5‒20.
  • Вукадин, Марковић (2019): M. Vukadin, N. Marković, Developing 21st Century Skills Through Theme-Based Instruction And By Applying Multiple Intelligence Theory: Teacher Competencies, Узданица, XVI/2, 235‒251.
  • Галфман, Подстригич, Лосинскаја (2004): Е. Gelfman, A.  Podstrigich, R. Losinskaya, On the problem of typology and functions of school texts, Discussion Group 14, Focus on the Development and Research of Mathematics Textbooks, presented at the 10th International Congress of Mathematics Education, ICME X, Copenhagen, Denmark: ICME
  • Гарингер (2002): D. Garinger, Textbook selection for the ESL classroom, Center for Applied Linguistics Digest, 2/10.
  • Грејвс, Ксу (2000): К. Graves, S. Xu, Designing language courses: A guide for teachers, Boston, MA: Heinle & Heinle.
  • Ђолић (2013): S. Đolić, Globalizacija i menadžment u nastavi stranih jezika: Engleski jezik na početku III milenijuma, Kosovska Mitrovica: Filozofski fakultet.
  • Ђукић (2017): D. Đukić, Engleski kao jezik struke u srednjim stručnim školama u kontekstu jezičkih obrazovnih politika u Srbiji u periodu od 1990. do 2012. godine, neobjavljena doktorska disertacija, Beograd: Filološki fakultet.
  • Закон о средњем образовању и васпитању, Службени гласник РС, бр. 55/2013, 101/2017 и 27/2018.
  • Закон о уџбеницима, Службени гласник РС, број 27 од 6. априла 2018.
  • Игњачевић (2008): А. Ignjačević, Specifičnosti nastave stranog jezika struke, Nastava i vaspitanje, 57/2, 152‒156.
  • Игрутиновић (2015): S. Igrutinović, Gramatičke i leksičke osobenosti jezika struke, Trendovi razvoja: Univerzitet u promenama. http://www.trend.uns.ac.rs/stskup/trend_2015/radovi/T2.4/T2.4-4.pdf
  • Јерковић (2017): Ј. М. Jerković, Analiza potreba studenata tehnoloških fakulteta u Srbiji u nastavi engleskog jezika, Методички видици, 7/7, 377‒401.
  • Канингсворт (1995): A. Cunningsworth, Choosing your coursebook, Oxford: Macmillan Heinemann ELT.
  • Каталог уџбеника, Службени гласник РС ‒ Просветни гласник, бр. 9/2016, 5/2018, 4/2019, 13/2019 и 2/2020.
  • Комненовић (2016): М. Комненовић, Значај школе за професионалну оријентацију ученика и њихово даље образовање, Узданица, XIII/2, 239–253.
  • Кончаревић (2002): К. Кончаревић, Савремени уџбеник страног – руског језика: структура и садржај, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
  • Лебрун и др. (2002): Ј. Lebrun, Y. Lenoir, М. Laforest, F. Larose, G. R. Roy, С. Spallanzani, М. Pearson, Past and current trends in the analysis of textbooks in a Quebec context, Curriculum inquiry, 32/1, 51‒83.
  • Макевић (2001): С. Макевић, Педагошко-дидактички принципи и критерији у изради наставних планова и програма, Шабац: Виша школа за образовање васпитача.
  • Марш (2005): С. Ј. Marsh, Key concepts for understanding curriculum, 3rd еdition, London: Routledge.
  • Мекгра (2002): I. McGrath, Materials Evaluation And Design For Language Teaching, Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Мик (2000): Ј. Mikk, Textbook: Research and Writing. Baltische Studien zur Erziehungs und Sozialwissenschaft, Band 3 (Baltic Studies for Education and Social Sciences, Volume 3), New York: Peter Lang Publishing, Inс.
  • Министарство просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије (2018): Извештај о реализацији акционог плана за спровођење стратегије развоја образовања до 2020. године. http://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2018/08/AP-SROS-IZVESTAJ-15jun.pdf
  • Нунан (1991): D. Nunan, Language teaching methodology, New York: Prentice Hall.
  • Олорундаре (1998): S. A. Olorundare, Textbook Selection: A critical process in the Education Enterprise, Journal of Educational Theory and Practice, 4/1–2, 1‒10.
  • Олрајт (1981): R. Allwright, What do we want teaching materials for?, ELT Journal, 36(1), 5–18.
  • Пингл (1999): F. Pingel, UNESCO Guidebook on Textbook Research and Textbook Revision, Hannover: Verlag Hahnsche Buchhandlung.
  • Правилник о општим стандардима постигнућа за крај општег средњег образовања и средњег стручног образовања у делу општеобразовних предмета, Службени гласник РС, бр. 117/2013.
  • Правилник о плану и програму образовања и васпитања за заједничке предмете у стручним и уметничким школама, Службени гласник РС ‒ Просветни гласник, бр. 3/2015 од 7. 5. 2015. године.
  • Правилник о плану уџбеника, Службени гласник РС ‒ Просветни гласник, 9/2016-161, 10/2016-276 (исправка), 10/2017-51, 11/2019-206.
  • Правилник о стандардима квалитета уџбеника, Службени гласник РС, бр. 42 од 22. априла 2016, бр. 45 од 13. јуна 2018.
  • Рамхавати (2018): L. Rahmawati, A content analysis of the English textbook “Primary English as a Second Language”, doctoral dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya.
    https://core.ac.uk/download/pdf/154750424.pdf
  • Ричардс, Роџерс (2014): J. C. Richards, T. S. Rodgers, Approaches and methods in language teaching, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Савић (2006): В. Савић, Развој комуникационих вештина путем дискусије у настави енглеског језика струке, Узданица, III/1‒2, 139‒145.
  • Савић (2013): V. Savić, Using stories in theme-based instruction, Узданица, X/1, 169‒186.
  • Скирсо (1991): А. Skierso, Textbook selection and evaluation, In: M. Celce-Murcia (Ed.), Teaching English as a second or foreign language, Boston: Heinle and Heinle, 432–453.
    Скопинскаја (2003): L. Skopinskaja, The role of culture in foreign language teaching materials: An evaluation from an intercultural perspective, In: I. Lázár (Ed.), Incorporating intercultural communicative competence in language teacher education, European
    Centre for Modern Languages, Council of Europe Publishing, 39–68. http://archive.ecml.at/documents/pub123bE2003_Lazar.pdf#page=41
  • Солаковић (2013): I. Solaković, Elektronski nastavni materijali u funkciji podizanja kvaliteta nastave, Obrazovna tehnologija, 13/4, 429−435.
  • Стојковић, Ђурић (2011): N. Stojković, M. D. Đurić, Specifics of an Academic English Course development at the Faculty of Electronic Engineering in Niš and the Faculty of Electrical Engineering in Belgrade, Teme, 35/3, 847‒858.
  • Тасић (2009): M. Tasić, English language teaching in mechanical engineering, FACTA UNIVERSITATIS ‒ Linguistics and Literature, 7/1, 101‒112.
  • Томлинсон (2001): B. Tomlinson, Materials Development, In: R. Carter, D. Nunan (Eds.), The Cambridge Guide to Teaching English to Speakers of Other Languages, 66‒71.
  • Фредериксен, Колинс (1989): J. R. Frederiksen, А. Collins, A systems approach to educational testing, Educational researcher, 18/9, 27‒32.
  • Хачисон, Торес (1994): Т. Hutchinson, Е. Torres, The textbook as agent of change, ELT Journal, 48/4, 315–328.
  • Хуторској (2006): A. V. Khutorskoi, The place of the textbook in the didactic system, Russian Education & Society, 48/3, 78‒93
  • Шелдон (1988): L. Sheldon, Evaluating ELT textbooks and materials, ELT Journal, 42/2, 237–246.