ПОТЕНЦИЈАЛИ ПРОЈЕКТНЕ НАСТАВЕ ЗА РАЗВИЈАЊЕ МЕЂУПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНЦИЈА

Узданица XVII 2 (2020), (стр. 281-294)

АУТОР(И): Далиборка Р. Поповић, Душан П. Ристановић

Е-АДРЕСА: 

Download Full Pdf 

DOI: 10.18485/uzdanica.2020.17.2.19

САЖЕТАК:

Један од кључних циљева савремених образовних политика односи се на неопходност развијања способности ученика које ће им омогућити функционисање у условима динамичних друштвених и технолошких промена. Потребан услов за остваривање овако дефинисаног циља је напуштање традиционалног, трансмисивно заснованог приступа настави и учењу и увођење ангажованијег процеса конструкције знања у реалном животном окружењу. Другачији приступ настави и учењу подразумева свеобухватну реформу образовног система, која би требало да се одвија у два кључна правца. Први се односи на курикуларну реформу, то јест на увођење курикулума оријентисаног на стицање и развијање кључних компетенција за целоживотно учење и, посебно, међупредметних компетенција. Други правац је усмерен на разматрање и примену различитих наставних стратегија и модела у школској пракси, који иду у сусрет наведеном концепту. С обзиром на то да је у наш школски систем од скоро уведена пројектна настава као обавезан модел рада, циљ овог рада је да се представе њене најзначајније могућности за развијање међупредметних компетенција ученика. У раду се полази од прегледа осам кључних компетенција за целоживотно учење дефинисаних од стране Европске комисије, а које су од 2017. године укључене и у систем образовања и васпитања Републике Србије. Након тога, издвојени су и предочени неопходност и значај развијања међупредметних компетенција код ученика, а затим је нагласак стављен на анализу могућности које пројектна настава може да пружи у том процесу. У закључку су апострофиране вредности пројектне наставе и добити како за ученике и наставнике, тако и за друштво у целини, у чему се огледају и педагошке импликације, јер представљају својеврстан позив наставницима за њену озбиљнију примену у школској пракси.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

кључне компетенције за целоживотно учење, међупредметне компетенције, пројектна настава

ЛИТЕРАТУРА:

  • Allison et al. (2015): P. Allison, S. Gray, R. Martindale, C. Nash, J. Sproule, J. Wang, 2015, Exploring Contributions of ProjectBased Learning to Health and Wellbeing in Secondary Education, Improving Schools, 18/3, 207–220.
  • Arjomand et al. (2013): G. Arjomand, O. Erstad, O. Gilje, J. Gordon, V. Kallunki, C. Kearney, O. Rey, A. Siewiorek, M. Vivitsou, J. von Reis Saari, KeyCoNet 2013 Literature Review: Key Competence Development in School Education in Europe, Brussels: European Schoolnet.
  • Autry, Berge (2011): А. Ј. Autry, Z. Berge, Digital natives and digital immigrants: getting to know each other, Industrial and commercial training, 43/7, 460–466.
  • Бендер (2020): В. Бендер, Пројектно учење – Диференцирана настава за XXI век, Београд – Јагодина: Clio – Факултет педагошких наука.
  • Boss, Larmer (2018): S. Boss, J. Larmer, Project Based Teaching: How to Create Rigorous and Engaging Learning Experience, Novato, CA: Buck Institute of Education.
  • Burke (2005): W. J. Burke, Competency Based Education and Training, London: Routledge.
  • Dart, Drake (1995): P. Dart, L. Drake, Mentors in English and mathematics. In Reid I., Constable, H. and Griffiths, R. (Eds): Teacher Education Reform, London: Paul Chapman.
  • Evropska komisija / EACEA / Eurydice (2012): Developing Key Competences at School in Europe: Challenges and Opportunities for Policy. Eurydice Report, Luksemburg: Ured za publikacije Europske unije.
  • Закон о основама система образовања и васпитања Републике Србије (2017), Службени гласник РС, бр. 88.
  • Freire (2001): P. Freire, Pedagogy of freedom ethics, democracy and civil courage, Lanham, MD: Rowman & Littlefield Publisher.
  • Marx et al. (1997): R. W. Marx, P. C. Blumenfeld, J. S. Krajcik, E. Soloway, Enacting project-based science: Challenges for practice and policy, Elementary School Journal, 97, 341–358.
  • Matijević (2008): M. Matijević, Projektno učenje i nastava, Nastavnički suputnik, Boris Drndarić (ur.), Zagreb: Znamen, 188–225.
  • Pellegrino, Hilton (2012): J. W. Pellegrino, M. L. Hilton (eds.), Education for Life and Work: Developing Transferable Knowledge and Skills in the 21st Century, Committee on Defining Deeper Learning and 21st Century Skills, James W. Pellegrino and Margaret L. Hilton, (eds.), Board on Testing and Assessment and Board on Science Education, Division of Behavioral and Social Sciences and Education, Washington, DC: The National Academies Press.
  • Петровић, Хоти (2020): М. Петровић, Д. Хоти, Приручник за пројектну наставу и наставу на даљину. https://jpd.rs/images/preuzmite/Prirucnik_za_nastavu.pdf
  • Поповић, Зуковић (2014): Д. Поповић, С. Зуковић, Партнерство породице и школе у условима транзиције, Зборник радова Филозофског факултета у Приштини, 44/1, 219–235.
  • Поповић (2017): Д. Поповић, Партнерско деловање у функцији просоцијалног развоја деце, Иновације у васпитању и образовању: Дигитализација, иновативни програми и модели, Лепосавић: Учитељски факултет у Призрену, 289–298.
  • Правилник о општим стандардима постигнућа за крај општег средњег образовања и средњег стручног образовања у делу општеобразовних предмета (2013): Службени гласник РС, бр. 117.
  • Prensky (2001): M. Prensky, Digital Natives, Digital Immigrants, Part 1, On the Horizon, 9/5, 1–6.
  • Polman (1998): J. Polman, Activity Structures for Project-based Teaching & Learning: Design and Adaptation of Cultural Tools, San Diego: Annual Meeting of AERA: http://www.cet.edu/pdf/tools.pdf.
  • Ravitz, Hixson, English, Mergendoller (2012): J. Ravitz, N. Hixson, M. English, J. Mergendoller, Using project based learning to teach 21st century skills: Findings from a statewide initiative (paper presented at the American Educational Research Association Conference, Vancouver, Canada).
  • Riviou (2014): K. Riviou, Cross-curricular project-based learning approach fostering competences. https://www.ea.gr/ea/myfiles/File/presentations/_Cross-curricularProject-basedLearningApproachFosteringCompetences.pdf
  • Ристановић, Банђур (2020): Д. Ристановић, В. Банђур, Теоријско-методолошке претпоставке развијања компетенција ученика путем пројектне наставе, Програмске (ре)форме у образовању и васпитању – изазови и перспективе, Београд: Учитељски факултет, 375–384.
  • Ристановић (2019): Д. Ристановић, Пројектни модел наставе природе и друштва, Јагодина: Факултет педагошких наука.
  • Слијепчевић, Зуковић (2015): С. Слијепчевић, С. Зуковић, Компетенције педагога у контексту ’друштва које учи’, Зборник радова Филозофског факултета у Приштини, 45/4, Косовска Митровица: Филозофски факултет, 137–152.
  • Стандарди општих међупредметних компетенција за крај средњег образовања (2013). Београд: Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања.
  • Стојановић (2019): Б. Стојановић, Опште међупредметне компетенције и настава и учење, Београд: Klett друштво за развој образовања.
  • Strobel, Van Barneveld (2009): J. Strobel, A. van Barneveld, When is PBL more effective? A meta-synthesis of meta-analyses comparing PBL to conventional classrooms, Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning, 3(1), 43–58.
  • Scott (2015): C. L. Scott, The futures of learning 3: What kind of pedagogies for the 21st century?, UNESCO Education Research and Foresight, Paris [ERF Working Papers Series, 15].
  • Habok, Nagy (2016): A. Habok, J. Nagy, Inservice teachers’ perceptions of projectbased learning, Springer Plus, 5:83
  • Hanney, Savin-Baden (2013): R. Hanney, M. Savin-Baden,The problem of projects: understanding the theoretical underpinnings of project-led PBL, London Review of Education, 11/1, 7–19.
  • Шефер (2005): Ј. Шефер, Креативне активности у тематској настави, Београд: Институт за педагошка истраживања.