ЕКСПЕРИМЕНТАЛНИ ПРОГРАМ НАСТАВЕ ФИЗИЧКОГ ВАСПИТАЊА КАО ФАКТОР ПОБОЉШАЊА МОТОРИЧКИХ СПОСОБНОСТИ УЧЕНИЦА МЛАЂЕГ ШКОЛСКОГ УЗРАСТА

Узданица XVII 1 (2020), (стр. 319-332)

АУТОР(И): Драгана С. Алексић, Слађана С. Станковић, Андреа С. Алексић

Е-АДРЕСА: 

Download Full Pdf 

DOI: 10.18485/uzdanica.2020.17.1.20

САЖЕТАК:

Циљ овог истраживања био је да се утврде ефекти наставе физичког васпитања у коју су укључени елементи ритмичке гимнастике на трансформацију моторичког статуса ученица узраста 9 и 10 година. Узорак од 110 испитаница подељен је на два субузорка. Први субузорак сачињавале су ученице (n = 51) које су имале само редовну наставу физичког васпитања у школи (контролна група). Други субузорак сачињавале су ученице (n = 59) које су, поред редовне наставе физичког васпитања у школи, имале и експериментални програм са елементима ритмичке гимнастике у трајању од 36 недеља (два пута недељно по 45 минута) (експериментална група). Процена моторичких способности обухватала је батерију од 21 варијабле. Добијени резултати указују на значајну разлику између испитаница експерименталне и контролне групе и то код 15 варијабли испитиваног моторичког простора. Интервал поверења коригованих средина је доказао да је експериментални програм наставе физичког васпитања са елементима ритмичке гимнастике најефикасније средство за трансформацију моторичких способности репетитивне и статичке снаге и делимично брзине и равнотеже. Оваква истраживања треба да иницирају даља комплекснија и шира истраживања, са већим бројем испитаница на ширем подручју, која ће водити ка ефикаснијим трансформацијама антрополошког статуса.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

експериментални програм, моторичке способности, ритмичка гимнастика, ученице, млађи школски узраст

ЛИТЕРАТУРА:

 
  • Алексић (2010): Dragana Aleksić, Efekti primene gimnastičkih sadržaja u nastavi fizičkog vaspitanja na transformaciju nekih antropoloških sposobnosti i karakteristika kod učenica mlađeg školskog uzrasta (nepublikovana doktorska disertacija), Novi Sad: Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja.
  • Алексић, Коцић, Тошић, Мекић, Миленковић (2012): Dragana Aleksić, Jadranka Kocić, Slađana Tošić, Branimir Mekić, Vesko Milenković, The examination of the effects of basketball training process on coordination developing on 9‒10 years old boys, Research in kinesiology, International Journal of Kinesiology and Other Related Sciences, 40 (1), Skopje: Federation of sports pedagogues of Republic of Macedonia, 87‒91.
  • Aлексић, Станковић, Миленковић (2013): Dragana Aleksić, Slađana Stanković, Vesko Milenković, Efekti primene elemenata ritmičke gimnastike u nastavi fizičkog vaspitanja na razvoj ravnoteže kod učenica mlađeg školskog uzrasta, Časopis za sport, fizičko vaspitanje i zdravlje Sport mont, 37, 38, 39 XI, Podgorica: Crnogorska sportska akademija, 432‒436.
  • Алексић, Станковић, Миленковић, Каралејић, Лилић, Мекић (2014): Dragana Aleksić, Slađana Stanković, Vesko Milenković, Slađan Karalejić, Ljubiša Lilić, Branislav Mekić, Efekti primene elemenata gimnastike u nastavi fizičkоg vapitanja na razvoj koordinacije kod učenica mlađeg školskog uzrasta, Glasnik Antropološkog društva Srbije, 48, Niš: Antropološko društvo Srbije i Univerzitet u Nišu ‒ Prirodno-matematički fakultet, 107‒115.
  • Алексић, Алексић (2014): Dragana Aleksić, Andrea Aleksić, Uticaj gimnastičkog vežbanja na razvoj brzine kod devojčica mlađeg školskog uzrasta, Glasnik Аntropološkog društva Srbije, 49, Niš: Antropološko društvo Srbije i Univerzitet u Nišu ‒ Prirodno-matematički fakultet, 137‒144.
  • Алексић, Алексић, Станковић, Миленковић, Младеновић Ћирић (2017): Драгана Алексић, Андреа Алексић, Слађана Станковић, Веско Миленковић, Ирена Младеновић Ћирић, Утицај програма са гимнастичким садржајима на развој експлозивне снаге, 4. међународна научна конференција „Антрополошки и теоантрополошки поглед на физичке активности од Константина Великог до данас”, зборник радова, Лепосавић: Факултет за спорт и физичко васпитање, Универзитет у Приштини, 133‒139.
  • Алић, Петрић, Бадрић (2016): Jelena Alić, Vilko Petrić, Marko Badrić, Tjelesna i zdravstvena kultura u osnovnom školstvu: analiza propisanih nastavnih sadržaja, Napredak, časopis za pedagogijsku teoriju i praksu, 157(3), Split: Hrvatsko pedagoško-književni zbor, ogranak Split i Filozofski fakultet Sveučilišta u Splitu, 341‒361.
  • Кејтли, Томкинсон (2013): Mark Catley, Grant Tomkinson, Normative health-related fitness values for children: analysis of 85347 test results on 9‒17-year-old Australians since 1985, British Journal of Sports Medicine, 47(2), London: BMJ Publishing Group Limited, 98‒108.
  • Корбин, Паграци, Франк (2000): Charles Corbin, Robert Pagrazi, Don Frank, Definition health, fitness and physical activity, Researh Digest, 3(9), Washington, DC: President’s Council on Physical Fitness and Sports, 11‒16.
  • Чупрун, Кравченко, Закопаило, Билоус, Полишчук, Царук, Потужниј, Хрдзелидзе, Кривенко (2020): Natalia Chuprun, Tetiana Kravchenko, Serhiii Zakopailo, Olesia Bilous, Vitalii Polishchuk, Viktoriia Tsaruk, Oleksandr Potuzhnij, Serhii Hrdzelidze, Jurii Kryvenko, The Effectiveness of Choreography in the Formation of the Coordination Skills in First Graders, International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(1), Mazandaran: Eurasian Exercise and Sport Science Association (EESA), 52‒57.
  • Де Привителио, Капут-Јогуница, Гулан, Боши (2007): Sergio De Privitellio, Romana Caput-Jogunica, Gordan Gulan, Vladimir Boschi, Utjecaj sportskog programa na promjene motoričkih sposobnosti predškolaca, Medicina Fluminensis, 43, Rijeka: Hrvatsko liječnički zbor – Podružnice Rijeka i Medicinski fakultet Sveučilišta u Rijeci, 204–209.
  •  
  •