УНАПРЕЂИВАЊЕ ВАСПИТНО-ОБРАЗОВНЕ ПРАКСЕ КРОЗ АКЦИОНА ИСТРАЖИВАЊА ‒ ЈЕДАН ОД МОДАЛИТЕТА

Узданица XVII 1 (2020), (стр. 273-288)

АУТОР(И): Ана С. Миљковић-Павловић

Е-АДРЕСА: ana.miljkovic@pefja.kg.ac.rs

Download Full Pdf 

DOI: 10.18485/uzdanica.2020.17.1.17

САЖЕТАК:

Акциона истраживања као методолошки правац настала су као покушај реформских промена образовања, али и микропромена педагошке праксе у којима практичари – наставници, васпитачи и стручни сарадници, преиспитују устаљене норме, теоријске поставке, практична решења која произлазе из реалних околности васпитно–образовне праксе. Циљ овог рада је да се истраже домети и могућности акционих истраживања и њихов допринос на плану унапређивања васпитно-образовне праксе. У раду су приказане различите класификације акционих истраживања, анализиране су одлике акционих истраживања и сагледани домети и могућности на плану унапређивања васпитно-образовне праксе. Коришћена је дескриптивна метода и поступак анализе садаржаја. Педагошке имликације могуће је одредити у контексту развијања културе квалитета у васпитању и образовању.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

акциона истраживања, врсте акционих истраживања, карактеристике акционих истраживања, предшколско васпитање, унапређивање васпитно-образовног рада

ЛИТЕРАТУРА:

  • Атвех, Кемис, Викс (2002): Bill Atweh, Stephen Kemmis, Patricia Weeks, Action research in practice: partnership for social justice, New York: Taylor & Francis e-Library.
  • Банђур, Максимовић (2012): Вељко Банђур, Јелена Максимовић, Улога акционих истраживања у унапређивању васпитно-образовне праксе, Настава и васпитање, 61(1), 22‒32.
  • Вајтхед (2009): Jack Whitehead, Using a living theory methodology in improving practice and generating educational knowledge in living theories, Educational Journal of Living Theories, vol. 1, pp. 103‒126. Преузето септембра 2019. са сајта: https://ejolts.net/files/journal/1/1/Whitehead1(1).pdf
  • Дејвис, Сумара (2006): Brent Davis, Dennis Sumara, Complexity and education: Inquiries into learning, teaching and research, Mahwah, New Jersey & London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Елиот (1985): John Elliot, Educational action-research, In: J. Nisbet (Еd.), World Year Book of Education: research, policy and practice. London: Kogan Page.
  • Елиот (1991): John Elliot, Action Research for Educational Change, Buckingham and Bristol, PA: Open University Press.
  • Канингем (1993): J. Barton Cunningham, Action Research and Organizational Development, Westport, CT, Praeger.
  • Кар, Кемис (2004): Carr Wilfred, Stephen Kemmis, Becoming critical: Education, knowledge, and action research, London: Routledge Farmer, Taylor & Francis Inc.
  • Кемис (1997): Stephen Kemmis, Rethinking Equity And Justice In Tthe University, Perth: Curtin Indigenous Research Centre.
  • Керка (2003): S. Kerka, Appreciative Inquiry. Trends and Issues Alert, Columbus, 
    OH: ERIC Clearinghouse on Adult, Career, and Vocational Education. Преузето септембра 2019. са сајта: http://ezproxy.nb.rs:2166/login.aspx?direct=true&db=eric&AN=ED473671&site=eds-live.
  • Коен, Менион, Морисон (2007): Louis Cohen, Lawrence Manion, Keith Morrison, Metode istraživanja u obrazovanju, Jastrebarsko: Naklada Slap.
  • Левин (1946): Kurt Lewin, Action problem and Minority problem, Journal of
    Social Issues, Vol. 2, 34‒36.
  • Максимовић (2012): Jelena Maksimović, Akciona istraživanja u pedagoškoj teoriji i praksi, Niš: Filozofski fakultet.
  • Максимовић, Банђур (2013): Јелена Максимовић, Вељко Банђур, Савремена акциона истраживања и методолошко образовање наставника рефлексивног практичара, Теме, часопис за друштвену теорију и праксу, 37 (2), 595‒610.
  • МекНотон, Хјуз (2009): Glenda MacNaughton, Patrick Hughes, Doing Action Research in Early Childhood Studies: A Step by Step Guide, Berkshire: McGraw-Hill Education.
  • Миљак (1987). A. Miljak, Odgajatelj – stvoritelj ili izvršilac programa, Predškolsko dete, vol. 19, br. 2, 13‒16.
  • Пешић (2004): Mirjana Pešić, Pedagоgija u akciji, Beograd : Filozofski fakultet, Institut za pedagogiju i andragogiju.
  • Слуњски (2001): Edita Slunjski, Integrirani pedškolski kurikulum, Zagreb: Mali profesor.
  • Сомек (2006): Bridget Somekh, Action Research: A Methodology for Change and Development, Maidenhead: McGraw-Hill Education.
  • Стојковић, Миљковић Павловић, Радуловић (2019): Jelena Stojković, Ana
    Miljković Pavlović, Lidija Radulović, What kind of a teacher does educational policy want: an analysis of one european document, In: D. Pavlović Breneselović, G. Stepić, I. Prlić (Еds.), The Book of Proceedings, Sremska Mitrovica: Visoka škola strukovnih studija za vaspitače i poslovne informatičare Sirmijum, 119‒128.
  • Стрингер (1996): Ernest T. Stringer, Action research: A handbook for practitioners, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Хабермас (1975): Jirgen Hebermas, Saznanje i interes, Beograd: Nolit.
  • Хер, Андерсон (2005): Kathryn Herr, Gary L. Anderson, The Action Research Dissertation. A guide for students and faculty, Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage Publications.
  • Шон (1983): Donald A. Schön, The reflective practioner, New York: Basic Books.