КОМПЕТЕНЦИЈЕ ВАСПИТАЧА ЗА ПОСРЕДОВАЊЕ У РЕШАВАЊУ КОНФЛИКАТА МЕЂУ ДЕЦОМ

Узданица XVII 1 (2020), (стр. 247-260)

АУТОР(И): Биљана Ј. Стојановић, Ивана Р. Ћирковић Миладиновић, Нина С. Еремић

Е-АДРЕСА: 

Download Full Pdf 

DOI: 10.18485/uzdanica.2020.17.1.15

САЖЕТАК:

Посредовање у решавању конфликата представља значајан аспект професионалних компетенција предшколског васпитача. Компетенције укључују знања и разумевање конфликата, знање о томе како деловати у датој ситуацији и примену стратегија и техника за посредовање у дечјим сукобима. У складу са тим, циљ истраживања је био да се испита како васпитачи процењују сопствене компетенције за посредовање у решавању конфликата међу децом предшколског узраста. Истраживање је обављено у предшколским установама у Србији, на узорку од 148 васпитача. Процена личних компетенција васпитача мерена је скалом ставова која је конструисана за потребе овог истраживања. Добијени резултати показали су да васпитачи не поседују довољно знања, па самим тим и вештина за посредовање у решавању дечјих конфликата. С обзиром на значај испитиваног проблема, треба размотрити могућности интензивније обуке васпитача за посредовање у решавању конфликата деце предшколског узраста, што би даље омогућило оспособљавање деце за успешније првазилажење социјалних сукоба.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

компетенције, конфликти, васпитач, дете, предшколска установа

ЛИТЕРАТУРА:

  • Аркаро Мекфи, Доплер, Харкинс (2002): Rena Arcaro-McPhee, Elizabeth
    E. Doppler, Debra A. Harkins, Conflict resolution in a preschool constructivist classroom: A case study in negotiation, Journal of Research in Childhood Education, 17(1), 19‒25.
  • Барнекоу (2012): Vivian Barnekow, Social determinants of health and well-being among young people, Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study: international report from the 2009/2010 survey, Copenhagen: WHO Regional Office for Europe.
  • Ботвин, Мари (1975): Gilbert J. Botvin, Frank B. Murray, The efficacy of peer
    modeling and social conflict in the acquisition of conservation, Child development, 46, 796‒799.
  • Вестал, Џонс (2004): Anita Vestal, Nancy Jones, Peace building and conflict resolution in preschool children, Journal of Research in Childhood Education, 19(2), 131‒142.
  • Визек Видовић (2009): Vlasta Vizek Vidović, Kompetencije i kompetencijski profili u učiteljskoj i nastavničkoj profesiji, U: V. Vizek Vidović (ur.), Planiranje kurikuluma usmjerenoga na kompetencije u obrazovanju učitelja i nastavnika, priručnik za visokoškolske nastavnike, Filizofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu.
    Преузето 12. 10. 2013. са сајта: http://domus.srce.hr/iuoun/UPraVO/Vizek-prijelom.pdf.
  • Вилер (2004): Jhalani Wheeler, Conflict resolution in early childhood: Helping children understand and resolve conflicts, Upper Saddle River, New Jersey: Pearson.
  • Гитиму, Мур-Остин, Гитиму (2015): Abel Gitimu, Shante Moore-Austin, Priscilla N. Gitimu, Influence of conflict resolution training on conflict handling styles of college students, Research in Higher Education Journal, Volume 28, 1‒17.
  • Гојков, Божин, Стурза Милић (2008): Грозданка Гојков, Адријан Божин, Наташа Стурза Милић, Компетенције учитеља и васпитача, Вршац: Висока школа струковних студија за образовање васпитача.
  • Игњатовић (1993): Nada Ignjatović, Čuvari osmeha, Beograd: Institut za psihologiju.
  • Краљић Бабић, Вејмелка (2015): Ksenija Kraljic Babić, Lucija Vejmelka, Specifčnosti nasilja među djecom, prevencije i tretmana nasilnog ponašanja u predškolskoj dobi, Socijalne teme, 91‒114.
  • Крејг, Пеплер, Атлас (2000): Wendy Craig, Debra Pepler, Rona Atlas, Observations of bullying on the playground and in the classroom, International Journal of School Psychology, 21, 22–36.
  • Крик, Гротпетер (1996): Nicki R. Crick, Jennifer K. Grotpeter, Childrеn’s treatment by peers: Victims of relational and overt aggression, Development and Psychopathology, 8, 367‒380.
  • Максата (2015): Krista Macsata, Working It Out Together: Teaching the Steps of Conflict Resolution to Preschoolers, Masters of Arts in Education Action Research Paper, 5.
    Преузето са сајта: https://sophia.stkate.edu/maed/115.
  • Миловановић (2010): Радмила Миловановић, Интеракција и комуникација у васпитном раду, Јагодина: Педагошки факултет.
  • Недимовић (2010): Tanja Nedimović, Psihološko-pedagoške kompetencije budućih nastavnika, Knjiga sažetaka sa III međunarodnog naučno-stručnog skupa „Edukacija nastavnika za budućnost, Zenica, 24–25.
  • Недимовић, Божић, Стурза Милић (2014): Тања Недимовић, Адријан Божић, Наташа Стурза Милић, Процена значајности компетенција за професију васпитача студената ‒ будућих васпитача у Србији и Румунији, Истраживања у педагогији, 4, (1), 108‒120.
  • Петровић (2010): Jasmina Petrović, Karakteristike vršnjačkih konflikata u adolescenciji, Primenjena psihologija, III, 223‒237.
  • Петровић, Вучетић (2012): Danijela Petrović, Milica Vucetic, Vrsta konflikta, tip odnosa i preferirane strategije rešavanja sukoba: Implikacije za programe konstruktivnog rešavanja sukoba, Zbornik radova Instituta za pedagoška istraživanja, 44 (1), 163‒179.
  • Пиршл (2010): Elvi Piršl, Kompetencije nastavnika, Filozofski fakultet u Puli. Преузето 20. 10. 2013. са сајта: www.ffpu.hr/fileadmin/Dokumenti/Kompetencije_nastavnika_2.ppt.
  • Плут, Маринковић (2004): Dijana Plut, Ljiljana Marinković, Konflikti i šta sa njima. Beograd: Kreativni centar.
  • Попадић, Плут (2007): Dragan Popadić, Dijana Plut, Nasilje u osnovnim školama u Srbiji: oblici i učestalost, Psihologija, Vol. 40 (2), 309‒328.
  • Рос, Конат (1995): Hildy Ross, Cheryl Conat, The social structure of early conflict: interaction, relationships, and alliances, In: C. U. Schantz, W.W. Haratup (Eds.), Conflict in child and adolescent development, Cambridge: Cambridge University Press, 153‒185.
  • Теста, Хибинг, Ричи (2014): Paul Franz Testa, Matthew V. Hibbing, Melinda N. Ritchie, Orientations toward Conflict and the Conditional Effects of Political Disagreement, The Journal of Politics, 76(03), 770–785. http://doi.org/10.1017/S0022381614000255.
  • Ћирковић Миладиновић (2019): Ивана Ћирковић Миладиновић, Афективне стратегије учења енглеског као страног језика, Јагодина: Факултет педагошких наука Универзитета у Крагујевцу.
  • Узелац (1997): Miloš Uzelac, Budimo prijatelji, Zagreb: Slon.
  • Хјуз, Кавел, Вилсон (2001): Jan N. Hughes, Timothy A. Cavell, Victor L. Willson, Further support for the developmental significance of the quality of the teacher–student relationship, Journal of School Psychology, 39(4), 289‒301.
  •