UČENICI MLAĐEG OSNOVNOŠKOLSKOG UZRASTA U ULOZI SVEDOKA VRŠNJAČKOG NASILJA

Uzdanica XVII 1 (2020), (str. 237-246)

AUTOR(I): Nada M. Stojančev, Jelena S. Starčević

E-ADRESA: 

Download Full Pdf 

DOI: 10.18485/uzdanica.2020.17.1.14

SAŽETAK:

Ovo istraživanje se bavi svedocima vršnjačkog nasilja: utvrđivanjem učestalosti svedočenja određenim formama vršnjačkog nasilja (vređanju, ogovaranju i fizičkom nasilju), utvrđivanjem učestalosti pojedinih uloga koje svedoci nasilja mogu da imaju (sledbenik, podržavalac, potencijalni zaštitnik i zaštitnik), kao i faktorima koji mogu da utiču na preuzimanje određene uloge. Odgovori učenika četvrtog razreda osnovne škole na upitnik zatvorenog tipa pokazuju da su relativno često u ulozi svedoka nasilja, naročito u situaciji vređanja. Dečaci u odnosu na devojčice češće preuzimaju uloge sledbenika i podržavalaca, osim u situaciji ogovaranja. Na odabir uloge svedoka nasilja veći značaj ima prijateljski odnos prema žrtvi nego prijateljski odnos prema nasilnom učeniku.

KLJUČNE REČI:

vršnjačko nasilje, podržavalac, sledbenik, potencijalni zaštitnik, zaštitnik

LITERATURA:

  • Atlas, Pepler (1998): Rona S. Atlas, Debra J. Pepler, Observations of bullying in the classroom,The Journal of Educational Research, 92 (2), 86–99.
  • Bilić (2013): Vesna Bilić, Nasilje među vršnjacima: Uloga branitelja žrtava, pomoćnika i pristaša počinitelja nasilja te pasivnih posmatrača,Život i škola: časopis za teoriju i praksu odgoja i obrazovanja, Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Hrvatska, 193–209.
  • Boldri (2005): Anna C. Baldry, Bystander Behaviour Among Italian Students,Pastoral care in Education, 23 (2), 30–35.
  • Espelejdž, Grin, Polanin (2012): Dorothy Espelage, Harold Green, Joshua Polanin, Willingness to intervene in bullying episodes among middle school students: Individual and peer-group influences,The Journal of Early Adolescence, 32 (6), 776–801.
  • Hodžis, Bovin, Vitaro, Bukovski (1999): Ernest V. E. Hodges, Michel Boivin, Frank Vitaro, William M. Bukowski, The power of friendship: Protection against an escalating cycle of peer victimization,Developmental Psychology, 35 (1), 94–101.
  • Kard, Hodžis (2006): Noel A. Card, Ernest V. E. Hodges, Shared targets for aggression by early adolescent friends,Developmental Psychology, 42 (6), 1327–1338.
  • Krejg, Pepler (1997): Wendy M. Craig, Debra J. Pepler, Peer processes in bullying and victimization: An observational study,Exceptionality education Canada,Vol. 5, No. 3‒4, 81‒95.
  • Krejg, Pepler (1997): Wendy M. Craig, Debra J. Pepler, Observations of bullying and victimization in the school yard,Canadian Journal of School Psychology, 13 (2), 41–59.
  • Lagerspec, Bjorkvist, Peltonen (1988): Kirsti M. Lagerspetz, Kaj Björkqvist, Tarja Peltonen, Is indirect aggression typical of females? Gender differences in aggressiveness in 11 to 12-year-old children,Aggressive Behavior, 14, 403–414.
  • Marković (2014): Marija Marković, Učenici kao akteri u prevenciji vršnjačkog nasilja u školi,Specijalna edukacija i rehabilitacija, 13 (2), 237–253.
  • Marković (2015): Marija Marković,Uloge u vršnjačkom nasilju i školski uspeh učenika(doktorska disertacija), Beograd: Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet.
  • Nišina, Juvonen (2005): Adrienne Nishina, Jaana Juvonen, Daily Reports of Witnessing and Experiencing Peer Harassment in Middle School,Child Development, 76 (2), 435–450.
  • Popadić (2009): Dragan Popadić,Nasilje u školama, Beograd: Insitut za psihologiju, UNICEF.
  • Salmivali (2010): Christina Salmivalli, Bullying and the peer group: A review, Aggression and violent behavior,15 (2), 112–120.
  • Salmivali, Lagerspec, Bjorkvist, Osterman, Kaukianen (2012): Christina
    Salmivalli, Kirsti M. Lagerspetz, Kaj Björkqvist, Karin Österman, Ari Kaukiainen, Bullying as a group process: Participant roles and their relations to social status within the group, Aggressive Behavior, 22 (1), 1–15.
  • Tornberg (2010): Robert Thornberg, A Student in Distress: Moral Frames and Bystander Behavior in School,Elementary school journal, 110 (4), 585–608.
  • Švarc (2000): David Schwartz, Subtypes of victims and aggressors in children’s peer groups.Journal of Abnormal Child Psychology, 28, 181–192.