УЧЕНИЦИ МЛАЂЕГ ОСНОВНОШКОЛСКОГ УЗРАСТА У УЛОЗИ СВЕДОКА ВРШЊАЧКОГ НАСИЉА

Узданица XVII 1 (2020), (стр. 237-246)

АУТОР(И): Нада М. Стојанчев, Јелена С. Старчевић

Е-АДРЕСА: 

Download Full Pdf 

DOI: 10.18485/uzdanica.2020.17.1.14

САЖЕТАК:

Ово истраживање се бави сведоцима вршњачког насиља: утврђивањем учесталости сведочења одређеним формама вршњачког насиља (вређању, оговарању и физичком насиљу), утврђивањем учесталости појединих улога које сведоци насиља могу да имају (следбеник, подржавалац, потенцијални заштитник и заштитник), као и факторима који могу да утичу на преузимање одређене улоге. Одговори ученика четвртог разреда основне школе на упитник затвореног типа показују да су релативно често у улози сведока насиља, нарочито у ситуацији вређања. Дечаци у односу на девојчице чешће преузимају улоге следбеника и подржавалаца, осим у ситуацији оговарања. На одабир улоге сведока насиља већи значај има пријатељски однос према жртви него пријатељски однос према насилном ученику.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

вршњачко насиље, подржавалац, следбеник, потенцијални заштитник, заштитник

ЛИТЕРАТУРА:

  • Атлас, Пеплер (1998): Rona S. Atlas, Debra J. Pepler, Observations of bullying in the classroom, The Journal of Educational Research, 92 (2), 86–99.
  • Билић (2013): Весна Билић, Насиље међу вршњацима: Улога бранитеља жртава, помоћника и присташа починитеља насиља те пасивних посматрача, Живот и школа: часопис за теорију и праксу одгоја и образовања, Загреб: Учитељски факултет Свеучилишта у Загребу, Хрватска, 193–209.
  • Болдри (2005): Anna C. Baldry, Bystander Behaviour Among Italian Students, Pastoral care in Education, 23 (2), 30–35.
  • Eспелејџ, Грин, Поланин (2012): Dorothy Espelage, Harold Green, Joshua Polanin, Willingness to intervene in bullying episodes among middle school students: Individual and peer-group influences, The Journal of Early Adolescence, 32 (6), 776–801.
  • Хоџис, Бовин, Витаро, Буковски (1999): Ernest V. E. Hodges, Michel Boivin, Frank Vitaro, William M. Bukowski, The power of friendship: Protection against an escalating cycle of peer victimization, Developmental Psychology, 35 (1), 94–101.
  • Кард, Хоџис (2006): Noel A. Card, Ernest V. E. Hodges, Shared targets for aggression by early adolescent friends, Developmental Psychology, 42 (6), 1327–1338.
  • Крејг, Пеплер (1997): Wendy M. Craig, Debra J. Pepler, Peer processes in bullying and victimization: An observational study, Exceptionality education Canada, Vol. 5, No. 3‒4, 81‒95.
  • Крејг, Пеплер (1997): Wendy M. Craig, Debra J. Pepler, Observations of bullying and victimization in the school yard, Canadian Journal of School Psychology, 13 (2), 41–59.
  • Лагерспец, Бјорквист, Пелтонен (1988): Kirsti M. Lagerspetz, Kaj Björkqvist, Tarja Peltonen, Is indirect aggression typical of females? Gender differences in aggressiveness in 11 to 12-year-old children, Aggressive Behavior, 14, 403–414.
  • Марковић (2014): Марија Марковић, Ученици као актери у превенцији вршњачког насиља у школи, Специјална едукација и рехабилитација, 13 (2), 237–253.
  • Марковић (2015): Марија Марковић, Улоге у вршњачком насиљу и школски успех ученика (докторска дисертација), Београд: Универзитет у Београду, Филозофски факултет.
  • Нишина, Јувонен (2005): Adrienne Nishina, Jaana Juvonen, Daily Reports of Witnessing and Experiencing Peer Harassment in Middle School, Child Development, 76 (2), 435–450.
  • Попадић (2009): Драган Попадић, Насиље у школама, Београд: Инситут за психологију, УНИЦЕФ.
  • Салмивали (2010): Christina Salmivalli, Bullying and the peer group: A review, Aggression and violent behavior,15 (2), 112–120.
  • Салмивали, Лагерспец, Бјорквист, Остерман, Кaукианен (2012): Christina
    Salmivalli, Kirsti M. Lagerspetz, Kaj Björkqvist, Karin Österman, Ari Kaukiainen, Bullying as a group process: Participant roles and their relations to social status within the group, Aggressive Behavior, 22 (1), 1–15.
  • Торнберг (2010): Robert Thornberg, A Student in Distress: Moral Frames and Bystander Behavior in School, Еlementary school journal, 110 (4), 585–608.
  • Шварц (2000): David Schwartz, Subtypes of victims and aggressors in children’s peer groups. Journal of Abnormal Child Psychology, 28, 181–192.