УТИЦАЈ ИНДИВИДУАЛНИХ КАРАКТЕРИСТИКА УЧЕНИКА НА ПОСТИГНУЋЕ И ИНТЕРЕСОВАЊЕ ЗА МАТЕМАТИКУ И БИОЛОГИЈУ

Узданица XVII 1 (2020), (стр. 213-236)

АУТОР(И): Jелена Д. Теодоровић, Миља Б. Вујачић, Ивана Д. Ђерић

Е-АДРЕСА: jelenat@gwu.edu

Download Full Pdf 

DOI: 10.18485/uzdanica.2020.17.1.13

САЖЕТАК:

Имајући у виду да је академски напредак ученика један од важних циљева образовања, школско постигнуће ученика је у фокусу многих истраживања. Поред испитивања доприноса наставничких и школских варијабли школском постигнућу ученика, истраживања у овој области усмерена су и на испитивање индивидуалних ученичких варијабли, јер оне у великој мери објашњавају разлике у постигнућу ученика и представљају важне критеријуме за процену једнакости и праведности образовног система. Циљ нашег истраживања је да утврдимо које индивидуалне карактеристике ученика највише доприносе њиховом постигнућу из математике и биологије, као и интересовањима за ова два наставна предмета. Репрезентативним узорком обухваћено је 5476 ученика из 125 основних школа у Србији (240 одељења осмог разреда) и 5021 родитељ. Подаци о ученичким варијаблама за које је у ранијим истраживања потврђено да су снажни предиктори школског постигнућа прикупљени су упитницима за ученике и родитеље. У анализи података коришћено је хијерархијско линеарно моделовање. Резултати указују на то да навика читања, савесност и претходно постигнуће ученика предвиђају све четири зависне варијабле. Импулсивност утиче на све исходе изузев на постигнуће из биологије, док пол и социоекономски статус породице предвиђају постигнуће ученика из математике и биологије, али не и интересовање ученика за ове предмете. Укљученост родитеља у школске активности одражава се на интересовање ученика за биологију. Променљиве на нивоу ученика објашњавају значајан део укупне варијансе у постигнућу из математике (45,79%), док то није случај са постигнућем из биологије (10,48%) и интересовањима за математику (11,60%) и биологију (14,20%). Дате су препоруке за образовну политику и праксу, као и предлози за даља истраживања.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

ученички фактори, постигнуће, интересовање, математика, биологија, осми разред, образовне политике, Србија

ЛИТЕРАТУРА:

  • Андерсен, Генсовски, Лудеке, Џон (2020): Simon Calmar Andersen, Miriam Gensowski, Steven G. Ludeke, Oliver P. John, Stable relationship between personality and academic performance from childhood through adolescence, An original study and replication in hundred-thousand-person samples, Journal of Personality, Version of Record online:17 January 2020.
  • Александер, Ентвисле, Олсон (2007): Karl Alexander, Doris Entwisle, Linda Steffel Olson, Lasting consequences of the summer learning gap, American Sociological Review, 72(2), 167–180.
  • Бауцал (2012): Aleksandar Baucal, Uticaj socio-ekonomskog statusa učenika na obrazovno postignuće: direktni i indirektni uticaji, Primenjena psihologija, 5(1), 5−24.
  • Бејкер, Гозлинг, Летендр (2002): David P. Baker, Brian Goesling, Gerald K. Letendre, Socioeconomic status, school quality, and national economic development: A cross-national analysis of the “Heyneman-Loxley effect” on mathematics and science achievement, Comparative Education Review, 46(3), 291–312.
  • Вагерман, Фундер (2007): Seth A. Wagerman, David C. Funder, Acquaintance reports of personality and academic achievement: A case for conscientiousness, Journal of Research in Personality, 41(1), 221−229.
  • Валиенте, Ајзенберг, Спинрад, Хауген, Томпсон, Куфер (2013): Carlos Valiente, Nancy Eisenberg, Tracy Spinrad, Rg Haugen, Marilyn Thompson, Anne Kupfer, Effortful Control and Impulsivity as Concurrent and Longitudinal Predictors of Academic Achievement, Journal of Early Adolescence, 33(7), 946–972.
  • Ват (2006): Hellen M. G. Watt, The role of motivation in gendered educational and occupational trajectories related to maths, Educational Research and Evaluation, 12, 305–322. doi: 10.1080/13803610600765562
  • Велез, Шифелбеин, Валенцуела (1993): Eduardo Valez, Ernesto Schiefelbein, Jorge Valenzuela, Factors affecting achievement in primary education (Human Capital Working Paper No. 12186), Washington, DC: The World Bank.
  • Вигил-Колет, Моралес-Вивес (2005): Andreu Vigil-Coleṭ, Fabia Morales-Vives, How Impulsivity is Related to Intelligence and Academic Achievement, The Spanish Journal of Psychology, 8(2), 199−204.
  • Вајлдер (2014): Sandra Wilder, Effects of parental involvement on academic
    achievement: a meta-synthesis, Educational Review, 66(3), 377−397.
  • Вујић, Баронијан (2013): Sunčica Vujić, Hana Baronijan, Odnosi između pohađanja predškolskog obrazovanja i školskog uspeha učenika i učenica i mogućnosti unapređenja predškolskog obrazovanja u Srbiji, Psihološka istraživanja, 16 (2), 105−140.