СТАВОВИ НАСТАВНИКА ПРЕДМЕТНЕ НАСТАВЕ ПРЕМА ПСИХОЛОШКО-ПЕДАГОШКО-МЕТОДИЧКИМ  САДРЖА­ЈИМА ЊИХОВОГ ИНИЦИЈАЛНОГ ОБРАЗОВАЊА

Наука и настава у васпитно-образовном контексту (2020), (стр. 77-92)

АУТОР(И): СЛАЂАНА Б. ДИМИТРИЈЕВИЋ, JЕЛЕНА Д. ЂУРЂЕВИЋ НИКОЛИЋ, ВИОЛЕТА М. ПЕТРОВИЋ

Е-АДРЕСА: sladjana.dimitrijevic@pmf.kg.ac.rs

Download Full Pdf 

DOI:10.46793/STEC20.77D

САЖЕТАК:

Образовни систем уопште, па и иницијално образовање наставника предметне наставе, налази се у некој врсти сталне реформе. Прихватањем Болоњске декларације, а посебно у последњих 10 година активно се системски приступило стандардизовању обима психолошко- педагошко-методичких предмета, као и школске праксе. Међутим, чини се да је изостала опсежна анализа затеченог стања, као и резултата предузетих мера, тј. нема доступних емпиријских квантитативних и квалитативних података.

Циљ овог рада је да из перспективе наставника предметне наставе, који су дипломирали пре и после Болоњске реформе, а који раде у основним и средњим школама у Србији, сагледа њихово психолошко-педагошко-методичко иницијално образовање. У раду ће бити приказани емпиријски резултати прикупљени у пролеће 2017. године анкетним испитивањем 847 наставника предметне наставе 29 различитих предмета који раде у 77 места у Србији.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

ставови наставника предметне наставе, иницијално образовање наставника предметне наставе, психолошко-педагошко-методички предмети.

ЛИТЕРАТУРА:

  • Cramer, C. & Schreiber, F. (2018). Subject Didactics and Educational Sciences: Relationships and Their Implications for Teacher Education from the Viewpoint of Educational Sciences. Research in Subject-matter Teaching and Learning, Vol. 1, 150–164.
  • Hultman, G., Löfgren, R. & Schoultz, J. (1994). Subject Didactics in Practice – Hidden in the Process. Education Inquiry, 3(1), 3–18.
  • Kelemen, G. (2015). Developing Professional Knowledge in the Initial Teacher Education. Procedia – Social and Behavioral Sciences, Vol. 180, 357–364.
  • Kleickmann, T. et al. (2012). Teachersʼ Content Knowledge and Pedagogical Content Knowledge: The Role of Structural Differences in Teacher Education. Journal of Teacher Education, Vol. 64, 90–106.
  • Lupu, C. (2013). Epistemological and Psychological Fundamentals of the Didactics of Science. Procedia – Social and Behavioral Sciences, Vol. 92, 490–494.
  • Mudavanhu, Y. (2015). Differences in Perceptions of the Importance of Subject Matter Knowledge and How These Shaped Supervision and Assessment of Student Teachers on Teaching Practice. Journal of Education and Training Studies, 3(1), 98–107.
  • Правилник о стандардима компетенција за професију наставника ињиховог професионалног развоја („Сл. гласник РС – Просветни гласник”, бр. 16/2018).
  • Panev, V. et al. (2015). The Need of Strengthening the Pedagogical Competencies in Teaching From the English Teachers’ Perspective. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, 3(1),43–50.
  • Pantić, N. i Čekić Marković, J. (ur.) i sar. (2012). Nastavnici u Srbiji: stavovi o profesiji i o reformama u obrazovanju. Beograd: Centar za obrazovne politike.
  • Pring, S. (2000). Philosophy of Educational Research. London: Continuum.
  • Rollnick, M. & Mavhunga, E. (2016). The Place of Subject Matter Knowledge in Teacher Education. The International Handbook on Teacher education Dordrecht: Springer, 423–452.
  • Стратегија развоја образовања у Србији до 2020. године („Сл. гласник РС – Про- светни гласник”, бр. 107/2012).
  • Виденовић, М. и Чапрић, Г. (2020). ПИСА 2018 – Извештај за Републику Србију, Београд.