АНТИДОПИНГ ПРОГРАМИ У САВРЕМЕНОМ ДРУШТВЕ­НОМ И ВАСПИТНО-ОБРАЗОВНОМ КОНТЕКСТУ

Наука и настава у васпитно-образовном контексту (2020), (стр. 373-380)

АУТОР(И): ДРАГАН С. РАДОВАНОВИЋ, ЕМИЛИЈА Љ. СТОЈАНОВИЋ

Е-АДРЕСА: fiziologija@fsfv.ni.ac.rs

Download Full Pdf  

DOI:10.46793/STEC20.373R

САЖЕТАК:

Антидопинг програми се спроводе с циљем да очувају суштинску вредност спорта, која се назива „спортским духом” и представља основу олимпизма. Допинг је суштински у супротности са спортским  духом. Антидопинг програми усмерени на децу узраста 8 до 12 година су едукативног карактера и имају за циљ подучавање вредностима поштовања, правичности и инклузије. Током задње три деценије, коришћење допинг супстанци од стране адолесцената и особа које не потпадају под дефиницију спортиста у складу са Светским антидопинг кодексом, постао је значајан проблем друштва. Професори физичког васпитања и тренери треба да имају посебну врсту обуке како би препознали понашајне симптоме код својих ученика или клијената, као потенцијалних конзумената допинг супстанци. Неопходно је што пластичније и конкретније образложити све могуће нега- тивне утицаје коришћења допинг супстанци на физичко и психичко здра- вље, са акцентом на озбиљност и дугорочно трајање таквих негативних ефе- ката. Будући да се са коришћењем допинг супстанци често почиње у раном периоду адолесценције, са едукацијом треба почети још на основношкол- ском узрасту.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

антидопинг програми, едукација, адолесценти

ЛИТЕРАТУРА:

  • Baker, J. H., Higgins Neyland, M. K., Thornton, L. M., Runfola, C. D., Larsson, H., Lichtenstein,  P.  &  Bulik,  C.  (2019).  Body  dissatisfaction   in   adolescent  boys. Developmental Psychology, 55(7), 1566–1578.
  • Cunningham, R. L., Lumia, A. R. & McGinnis, M. Y. (2013). Androgenic anabolic steroid exposure during adolescence: ramifications for brain development and behavior. Hormones and Behavior, 64(2), 350–356.
  • Erhnborg, C. & Rosen, T. (2009). The Psychology behind doping in sport. Growth Hormone & IGF Research, 19, 285–287.
  • Griffiths, S., Jacka, B., Degenhardt, L., Murray, S. B. & Larance, B. (2018). Physical appearance concerns are uniquely associated with the severity of steroid dependence and depression in anabolic–androgenic steroid users. Drug and Alcohol Review, 37(5), 664–670.
  • Hauger, L. E., Sagoe, D., Vaskinn, A., Arnevik, E. A., Leknes, S., Jørstad, M. L. & Bjørnebekk, A. (2019). Anabolic androgenic steroid dependence is associated with impaired emotion recognition. Psychopharmacology, 236(9), 2667–2676.
  • International Olympic Committee. (2012). Olympism and the Olympic Movement. Retrieved from       May                        15,         2020     from   the          World    Wide  Web https://stillmed.olympic.org/media/Document%20Library/ OlympicOrg/Documents/Document-Set-Teachers-The-Main-Olympic- Topics/Olympism-and-the-Olympic-Movement.pdf.
  • Jampel, J. D., Murray, S. B., Griffiths, S. & Blashill, A. J. (2016). Self-perceived weight and anabolic steroid misuse among US adolescent boys. Journal of Adolescent Health, 58(4), 397–402.
  • Mitić, P. & Radovanović, D. (2011). The motives for doping use in nonprofessional athlets and method of prevention. Facta Universitatis, Series Physical Education and Sport, 9(2), 203–212.
  • Mitić, P. & Radovanović, D. (2013). Abuse оf Anabolic-Androgenic Steroids – The Problem оf Sport аnd Society. Teme, 2, 867–880.
  • Mullen, C., Whalley, B. J., Schifano, F. & Baker, J. S. (2020). Anabolic androgenic steroid abuse in the United Kingdom: An update. British Journal of Pharmacology, 177(10), 2180–2198.
  • OECD. (2012). Equity and Quality in Education: Supporting Disadvantaged Students and Schools. Paris: OECD Publishing.
  • Pereira, E., Moysés, S. J., Ignácio, S. A., Mendes, D. K., Silva, D. S. D., Carneiro, E.,
  • Hardy, A. M. T. G., Rosa, E. A. R., Bettega, P. V. C. & Johann, A. C. B. R. (2019).
  • Prevalence and profile of users and non-users of anabolic steroids among resistance training practitioners. BMC Public Health, 19(1), 1650 (1–8).
  • Radovanović, D., Jovanović, D. & Ranković, G. (1998). Doping in nonprofessional sport. Facta Universitatis, Series: Physical Education, 1(5), 55–60.
  • Radovanović, D. (2009). Doping in recreational athletes – a possible way to reduce incidence. In I. Rađo (ed.), Proceedings Book of Symposium Invited Papers of III International Symposium of New Technologies in Sports, in extenso, 16–17. april 2009, Sarajevo (112–117). Sarajevo: Olympic Committee of Bosnia and Hercegovina & Faculty of Sport and Physical Education Sarajevo.
  • UNESCO. (2005). Guidelines for Inclusion: EnsuringAccess to Education for All. Retrieved May 14, 2020 from the World Wide Web https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000140224.
  • UNESCO. (2019). Teaching respect, equity and inclusion to 8–12 year-old students. Paris: UNESCO. Retrieved May 14, 2020 from the World Wide Web https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371303.locale=en.
  • UNDESA. (2008). Report of the expert group meeting: Promoting social integrating. Retrieved May 13, 2020 from the World   Wide Web https://www.un.org/esa/socdev/social/meetings/egm6_social_integration/docu- ments/egm6.report.pdf.
  • United Nations. (2008). Sport for Development and Peace Working Group International Working Group: Harnessing the Power of Sport for Development and Peace: Recommendations to Government. Retrieved May 14, 2020 from the World Wide Web https://www.sportanddev.org/sites/default/files/downloads/rtp_sdp_iwg_ harnessing_the_power_of_sport_for_development_and_peace.pdf.
  • World Anti Doping Agency. (2019). The World Anti-Doping Codewith 2019 amendments.  Retrieved  May 15, 2020 from the World Wide Web https://www.wada-ama.org/sites/default/files/resources/files/wada_anti- doping_code_2019_english_final_revised_v1_linked.pdf.
  • World Anti Doping Agency. (2020). International Standard Education. Retrieved May 15, 2020 from the World Wide Web https://www.wada- ama.org/sites/default/files/resources/files/2021_ise.pdf.