ЗНАЧАЈ КРИТИЧКОГ РАЗМИШЉАЊА У ОБРАЗОВАЊУ СОЦИЈАЛНИХ РАДНИКА

Наука и настава у васпитно-образовном контексту (2020), (стр. 255-268)

АУТОР(И): ЈОВАНА Ј. ШКОРИЋ,  МАРКО M. ШКОРИЋ

Е-АДРЕСА: jovana.skoric@ff.uns.ac.rs

Download Full Pdf 

10.46793/STEC20.255S

САЖЕТАК:

У овом раду аутори разматрају значај критичког разми- шљања у образовању социјалних радника, као и импликације истог у пракси ове професије. Наиме, аутори полази од претпоставке да студенти у великој мери некритички прихватају знање као истинито, поуздано и тачно. Са друге стране, рад показује на које се начине критичко размишљање може подстаћи у оквирима учионица. У том светлу, аутори анализирају компо- ненте критичког размишљања, кратак историјат истог (у пракси социјалног рада), као и различите савремене парадигме у том контексту. На крају рада, остављен је простор за потенцијалне изазове, али и баријере при имплемен- тацији горе поменутих парадигми у образовни систем.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

критичко размишљање, образовање, социјални рад, социјални радници.

ЛИТЕРАТУРА:

  • Bodner, G. M. (1988). Consumer Chemistry: Critical Thinking at the Concrete Level. Journal of Chemistry Education, 65(3), 212–13.
  • Block, R. A. (1985). Education and Thinking Skills Reconsidered. American Psychologist, 40, 574–575.
  • Brookfield, S. (1987). Developing Critical Thinkers: Challenging Adults to Explore Alternative Ways of Thinking and Acting. San Francisco, CA: Jossey-Bas.
  • Chomsky, N. (2003). Power and Terror. NY: Paradigm Publishers.
  • Colby, I. (2009). An Overview of Social Work Education in the United States: New Directions and New Opportunities. China Journal of Social Work, 2(2), 119–130.
  • Collins, D. E. (1977). Paulo Freire: His Life, Works and Thought. New York: Paulist Press.
  • Cottrell, S. (2005). Critical Thinking Skills Developing Effective Analysis and Argument.
  • New York: PALGRAVE MACMILLAN.
  • Freire, P. (1970). Pedagogy of the Oppressed, 30th Anniversary Edition. New York and London: Continuum.
  • Freire, P. (1972). Cultural Action for Freedom. Harmonds worth: Penguin.
  • Freire, P. (1976). Education: The Practice of Freedom. London: Writers and Readers. Gibbons, J. & Gray, M. (2004). Critical Thinking as Integral to Social Work Practice. Journal of Teaching in Social Work, 24, 19–38.
  • Halpern, D. F. (2003). Thought & Knowledge. An Introduction to Critical Thinking. New Jersey: Lawrence Erlabaum Associates.
  • Haynes, T. & Bailey, G. (2003). Are you and your Basic Business Students Asking the Right Questions? Business Education Forum, 57(3), 33–37.
  • Heron, G. (2006). Critical Thinking in Social Care and Social Work: Searching Student Assignments for the Evidence. Social Work Education, 25(3), 209–24.
  • Hurley, P. (2006). A Concise Introduction to Logic. Wadsworth, Belmont, CA.
  • Logan, C. H. (1976). Do Sociologists Teach Students Think more Critically? Teaching Sociology, 4, 29–48.
  • Mathias, J. (2015). Thinking Like a Social Worker: Examining the Meaning of Critical Thinking in Social Work. Journal of Social Work Education, 51(3), 457–74.
  • Naiper, L. & Fook, J. (2000). Reflective Practice in Social Work. In L. Napier & J. Fook (eds.): Break thoughs in Practice: Theorising Critical Momentsin Social Work Whiting & Birch, 1–15.
  • Popper, K. (1972). Objective Knowledge. Oxford: The Clarendon Press.
  • Schon, D. A. (1983). The Reflective Practitioner: How Professionals Thinkin Action. New York: BasicBooks.
  • Sheppard, M., Charles, М., Rees, P., Wheeler, М. & Williams, R. (2018). Inter-Personal and Critical-Thinking Capabilities in those about to Enter Qulified Social Work: A Six-Centre Study. British Journal of Social Work, 2, 1–19.
  • Shih, Y. H. (2018). Some Critical Thinking on Paulo Freire’s Critical Pedagogy and Its Educational Implications. International Education Studies, 11(9), 64–70.
  • Simmons, C. (2014). Graduate Social Work Education and Cognitive Complexy: Does Prior Experience Really Matter? Journal of Teaching in Social Work, 34(3), 235– 247.
  • Škorić, M. (2019). Naučni skepticizam kao pogled na svet. Novi Sad: Univerzitet u Novom Sadu: Filozofski Fakultet.
  • Wihlborg, M. &Teelken, C. (2014). Striving for Uniformity, Hoping for Innovation and Diversification: a Critical Review Concerning the Bologna Process – Providing an Overview and Reflecting on the Criticism. Policy Futures in Education, 12(8), 1084–1100.
  • Wolfer, L. (2006). Graduates Speak: A qualitative Exploration of Drug Count Graduates Views of the Strenghts and Weaknesses of the Program. Contemporary Drug Problems, 33(2), 303–320.
  • Wong, D. (2007). Beyond Control and Rationality: Dewey, Aesthetics, Motivation, and Educative Experiences. Teachers College Record, 109(1), 192–220.