ИМИЏ ЗЕМЉЕ ПОРЕКЛА КАО ДЕТЕРМИНАНТА СТАВОВА И ЛОЈАЛНОСТИ ПОТРОШАЧА ПРЕМА БРЕНДОВИМА

XXI век – век услуга и услужног права (2023)  (стр 445-458)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Милан Палевић

Е-АДРЕСА / E-MAIL: 

Download Full Pdf  

DOI: 10.46793/XXIv-14.445P

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Услед све интезивнијег процеса глобализације, ставови и уверења потрошача формирају се под утицајем бројних фактора који се не разматрају у значајној мери када је у питању пословање предузећа у оквиру националних граница, али могу имати битне импликације када је у питању међународни аспект пословања предузећа. Имиџ земље порекла је један од фактора који утиче на формирање перцепције потрошача и доношење одлуке о куповини одређеног производа. Уколико производ испуни очекивања, потрошач ће формирати позитиван став и постаће лојалан бренду, а то је један од битнијих услова који треба да буду испуњени како би компанија остварила своје циљеве, јер база лојалних потрошача омогућава континуирано профитабилно пословање. Предмет истраживања у раду је испитивање ефеката имиџа земље порекла преко својих компоненати (културолошко наслеђе, модни капитал, технолошки напредак), на ставове и лојалност потрошача према бренду. На основу квалитативног истраживања, односно прегледом постојеће литературе из области маркетинга и менаџмента, утврђено је да имиџ земље порекла преко својих компоненти остварује значајан утицај на ставове и лојалност потрошача према брендовима компанија, тако да истраживање омогућава корисне информације маркетарима мултинационалних компанија.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

имиџ земље порекла, став потрошача према бренду, лојалност потрошача према бренду.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Bassi M., Borini, F., Floriani, D., Country of origin image (COI) as a country specific advantage (CSA), Јournal of business research, 84(4), 2017.
  • Back, K. J., The effects of image congruence on customers brand loyalty in the uppermiddle-class hotel industry, Journal of Hospitality amd Tourism Research, 29(4), 2005.
  • Beiermann, Ј., Ritten, Ј., Thunström, L.,  Ehmke, M., Measuring the value of information-revealded preferences for country of origin information, Journal of behavioral and experimental economics, 71(3), 2017.
  • Botschen, G.,  Hemettsberger, A., Diagnosing means-end structures to determine the degree of potential marketing program standardization, Journal of Business Research, 42(2), 1998.
  • Вељковић, С., Маркетинг услуга. Београд, 2006.
  • Gemperli, N., Fashion world mapper: your city on the trend radar, Master thesis, University of the Arts Zurich, 2010.
  • Gladden, J., Funk, D., Understanding Brand Loyalty in Professional Sport: Examining the Link between Brand Associations and Brand Loyalty, International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 3(1), 2001.
  • Eren-Erdogmus, I., Budeyri-Turan, I., The role of personality congruence, perceivedquality and prestige on ready-to-wear brand loyalty, Journal of Fashion Marketing and Management, 16(4), 2012.
  • Esmaeilpour, F., Abdolvand, M. A., The impact of country-of-origin image onbrand loyalty: evidence from Iran, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 28(4), 2016.
  • Esmaeilpour, F., The role of functional and symbolic brand associations on brand loyalty: A study on luxury brandс, Journal of Fashion Marketing and Management, 19(4), 2015.
  • Jung, H., Lee, Y., Kim, H. J., Yang, H., Impacts of country images on luxury fashion brand: facilitating with the brand resonance model, Journal of Fashion Marketing and Management, 18(2), 2014.
  • Keller, K. L., Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity, Journal of Marketing, 57(1), 1993.
  • Kuikka, A., Laukkanen, T., Brand loyalty and the role of hedonic value, Journal of Product and Brand Management, 21(7), 2012.
  • Laroche, M., Papadopoulos, N., Heslop, L.A., Mourali, M., The influence of country image structure on consumer evaluations of foreign products, International Marketing Review, 22(1), 2005.
  • Lee, J. A., Garbarino, A., Lerman, D., How cultural differences in uncertainty avoidance affect product perceptions, International Marketing Review, 24(3), 2007.
  • Lee, J. S., Back, K. J., An examination of attendee brand loyalty: understanding the moderator of behavioural brand loyalty, Journal of Hospitality and Tourism Research, 33(1), 2009.
  • Liefeld, J., Consumer knowledge and use of country-of-origin information at the point of purchase, Jouranl of Consumer Behaviour, 4(2), 2004.
  • Ling, L., The Relationship between Global Brand and Country of Origin in Chinese Consumption Market, International review of business, 13(3), 2013.
  • Liu, F., Li, J., Mizerski, D., Soh, H., Self congruity, brand attitude, and brand loyalty: a study on luxury brands, European Journal of Marketing, 46(8), 2012.
  • Маринковић, В., Маркетиншки аспекти сатисфакције и лојалности. Економски факултет, Крагујевац, 2012.
  • Мolina, A., Martin, V. J., Santos, J., Aranda, E., Consumer service and loyalty in Spanish grocery store retailing: an empirical study. International Journal of ConsumerStudies, 33(4), 2009.
  • Nguyen, D., Barrett, N., Miller, K., Brand loyalty in emerging markets, Journal of Marketing Intelligence and Planning, 29(3), 2011.
  • Palumbo, F., Herbig, P., The multicultural context of brand loyalty, European Journal of Innovation Management, 3(3), 2000..
  • Pappu, R., Quester, P.G., Cooksey, R.W., Consumer based brand equity: improving themeasurement-empirical evidence, Journal of Product and Brand Management, 14(3), 2005.
  • Pappu, R., Pascale, G., Ray W., Consumer based brand equity and country of origin relationships: Some empirical evidence, European Journal of Marketing, 40(6), 2006.
  • Paswan, K., Sharma, D., Brand country of origin (COO) knowledge and COO image: investigation in an emerging franchise market, Journal of Product & Brand Management, 13(3), 2004.
  • Ранковић, Љ., Изградња поверења, оданости и лојалности између организација и потрошача, Економске теме, год. 49, бр. 2/2011.
  • Raharjo, L., Country Image Perception on Tertiary Education: A Pilot Study, Contemporary Management Research, 8(1), 2012.
  • Roth M. S., Romeo G. B., Matching product category and Country Image Perceptions: A framework for managing Country of Origin Effects, Journal of International Business Studies, 23(3), 1992.
  • Tran, X., Dauchez, C., Szemik, A. M., Hotel brand personality and brand quality, Journal of Vacation Marketing, 19(4), 2013.
  • Hakala, U., Latti, S., Sandberg, B., Operationalising brand heritage and cultural heritage, Journal of Product and Brand Management, 20(6), 2011.
  • Heslop, L., Lu, I., Cray, D., Modeling country image effects through an international crisis, International Marketing Review, 25(4), 2008.
  • Chapa, S., Minor, M. S., Maldonado, C., Product category and origin effects on consumer responses to counterfeits: comparing Mexico and the U.S, Journal of International Consumer Marketing, 18(4), 2006.
  • Шапић, С., Коцић, М., Радаковић, К., Ефекат земље порекла производа на процес остварења лојалности потрошача, Теме, г. XLII, бр. 4, октобар-децембар 2018.
  • Yasin, N. M., Nasser, M., Mohamad, O., Does image of country of origin matter to brand equity, Journal of Product & Brand Management, 16(1), 2007.
  • YongGu, S., JungYun, H., Davies, G., Cultural appropriation and the country of origin effect, Journal of business research, 69(8), 2016.
  • White, C., Brands and national image: An exploration of invers country of origin effect, Journal of Place Branding and Public Diplomacy, 8(2), 2012.