ОСНОВНЕ УСЛУГЕ ДИГИТАЛНИХ ПЛАТФОРМИ И СТАТУС ПРУЖАОЦА УСЛУГА

Правна регулатива услуга у националним законодавствима и праву Европске Уније (2023) (стр. 347-373) 

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Андреј Мићовић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/XIXMajsko.347M

САЖЕТАК / ABSTRACT:

У чланку су анализирана правила која су садржана у Уредби ЕУ 2022/1925, којима се настоји да се осигура праведно тржиште са могућношћу неограничене тржишне утакмице у дигиталном сектору. У том циљу дефинисана су правила на основу којих пружалац дигиталних услуга, ако испуни одређене критеријуме, стиче статус тзв. надзорника приступа. То лице тиме стиче и низ обавеза које ће морати да поштује у односу према пословним и крајњим корисницима поводом пружања неке од тзв. основних услуга (попис основних услуга је дат у Уредби) које су наведене у одлуци о утврђивању статуса. Све те обавезе, помоћу којих се обезбеђује праведност и отвореност дигиталног тржишта, према начину на који су дефинисане, разврстане су у две групе: на негативне, оне из којих за надзорника приступа проистиче одређена забрана, јер не сме да нешто чини, захтева или спречава, и позитивне, оне из којих за надзорника приступа проистиче обавеза допуштања или давања. Уколико постоје оправдани разлози, надзорник приступа може да буде у целости или делимично ослобођен од одређене обавезе, доношењем акта о суспензији или о изузећу.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

надзорник приступа, основне услуге, тржиште, платформа, крајњи корисник,   пословни корисник. 

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Баришић, Д., Регулација платформи за размену видеозаписа у ЕУ, Загреб, 2022.
  • Блажо, О., Закон о дигиталним тржиштима – између тржишне регулације, правила конкуренције и правила непоштене трговинске праксе, Страни правни живот, бр. 1/22.
  • Варга, С., Право конкуренције, Нови Сад, 2007.
  • Вукадиновић, Р., Међународно пословно право, Крагујевац, 2005.
  • Дудаш, А., Настанак и развој идеје о раскидању или измени уговора због промењених околности,  Зборник радова ПФ у Новом Саду, бр. 1/2015.
  • Лукић, Р., Кошутић, Б., Увод у право, Београд, 2004.
  • Мићовић, М., Хетерогеност услуга и хомогеност услужних правила, Зборник радова: XXI век услуга и Услужног права Крагујевац, 2011.
  • Петрић, С., Измјена или раскид уговора због промјењених околности према новом ЗОО, Зборник ПФ у Ријеци, бр. 1/2007.
Интернет извори
Правни извори
  • Закона о заштити конкуренције, Сл. гласник РС, бр. 51/2009, 95/2013.
  • Уговор о функционисању ЕУ, Сл. лист ЕУ, бр. 202/47 од 7. 6. 2016.
  • Директива ЕУ 2015/1535 о утврђивању поступка пружања информација у подручју техничких прописа и правила о услугама информацијског друштва, Сл. лист ЕУ, Л 241 од 17. 9. 2015.
  • Директива ЕУ 2018/1808 о аудиовизуелним медијским услугама, Сл. лист ЕУ, Л 303 од 28. 11. 2018.
  • Директива ЕУ 2018/1972 о Европском законику електронских комуникација, Сл. лист ЕУ, Л 321 од 17. 12. 2018.
  • Директива ЕУ 2016/1148 о мерама за високи заједнички ниво сигурности мрежних и информационих система широм Уније, Сл. лист ЕУ, Л 194 од 19. 7. 2016.
  • Директива ЕУ 2002/58 о приватности и електронским комуникацијама, Сл. лист ЕУ, Л 201 од 12. 7. 2002.
  • Уредба ЕУ 2022/1925 о праведним тржиштима са могућношћу неограничене тржишне утакмице у дигиталном сектору и измени директива 2019/1937 и 2020/1828, Сл. лист ЕУ, Л 265 од 27. 10. 2022.
  • Уредба ЕУ 2021/1232 у погледу технологија које се употребљавају за обраду података у циљу борбе против сексуалног злостављања деце на интернету, Сл. лист ЕУ, Л 274 од 30. 7. 2021.
  • Уредба ЕУ 2019/1150 о промовисању праведности и транспарентности за пословне кориснике услуга интернетског посредовања, Сл. лист ЕУ, Л 186 од 11. 7. 2019.
  • Одлука 2022/2481 о програму политике за дигиталну десетогодишњицу до 2030. године, Сл. лист ЕУ, Л 323 од 19. 12. 2022.
  • Саопштење Комисије о доношењу декларације о дигиталним правима и начелима за дигиталну десетогодишњицу, Брисел, 26. 1. 2022, COM(2022) 27 final