Савремено предшколско васпитање и образовање – тенденције, изазови и могућности (2023) (313-328)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Сања Маричић, Ненад Милинковић, Марија Брковић

Е-АДРЕСА / E-MAIL: sanjamaricic10@gmail.com

Download Full Pdf  

DOI: 10.46793/SPVO23.313M

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Развој математичких појмова на предшколском узрасту, због апстрактности садржаја, са једне стране, и карактеристика мишљења детета, са друге стране, представља велики изазов за васпитаче. Стога про- цес предшколског математичког образовања треба организовати тако да дете математичке појмове гради у контексту блиском његовом животу и објектима из његовог непосредног окружења. У циљу стварања таквог амбијента за учење, аутори у раду скрећу пажњу на лутку и указују на зна- чај и могућности њене примене у развијању почетних математичких пој- мова. У том контексту указују на вредности лутке у раду са децом пред- школског узраста и посебно скрећу пажњу на вредности које може да оствари у предшколском математичком образовању. На конкретним приме- рима истичу се могућности примене лутке у раду на развијању математич- ких појмова у области садржаја бројеви, геометрија, релације у простору и мерење и мере.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

лутка, развијање математичких појмова, предшколско математичко образовање, предшколско дете.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Alzubi, M. H. (2020). The effect of electronic stories and puppet theater on developing mathematical skills among kindergarten children. PalArchʼs Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 17(6), 7522–7534.
  • Ahlcrona, M. F. (2012). The Puppet’s Communicative Potential as a Mediating Tool in Preschool Education. International Journal of Early Childhood, 44, 171–184, http://dx.doi.org/10.1007/s13158-012-0060-3.
  • Ahlcrona, F. M. & Ostman, A. (2018). Mathematics and Puppet Play as a Method in the Preschool Teacher Education. Creative Education, 9, 1536–1550, https://doi.org/ 10.4236/ce.2018.910113
  • Ahlcrona, F. M. & Samuelsson, P. I. (2014). Mathematics in preschool and problem solving: Visualizing Abstraction of balance. Creative Education, 5(6), 427–434, https://doi.org/10.4236/ce.2014.56052.
  • Bailey, D. H., Siegler, R. S. & Geary, D. C. (2014). Early predictors of middle school fraction knowledge. Developmental science, 17(5), 775–785.
  • Bodovski, K. & Farkas, G. (2007). Mathematics growth in early elementary school: The roles of beginning knowledge, student engagement, and instruction. The Elementary School Journal, 108(2), 115–130.
  • Brédikyté, M. (2000). Dialogical Drama with Puppets (DDP) as a Method of Fostering Children’s Verbal Creativity. Vilnius: Vilnius Pedagogical University.
  • Bridges, M., Fuller, B. C., Rumberger, R. & Tran, L. (2004). Preschool for California’s children: Promising benefits (PACE Policy Brief, 04-3). Berkeley. CA: Policy Analysis for California Education.
  • Brits, J. S., Potgieter, A. & Potgieter, M. J. (2014). Exploring the use of puppet shows in presenting nanotechnology lessons in early childhood education. International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education, 5(4), 1798–1803.
  • Varl, B. (1998). Igrajmo se z lutkami. Ljubljana: Mohorjeva družba.
  • Ginsburg, H. P. & Amit, M. (2008). What Is Teaching Mathematics to Young Children? A Theoretical Perspective and Case Study. Journal of Applied Developmental Psychology, 29, 274–285, https://doi.org/10.1016/j.appdev.2008.04.008.
  • Gupta, R.  (2020).  Puppetry  art-A  pedagogical  tool  in  teacher  education  programme. Journal of Xi’an University of Architecture & Technology, 12, 309– 323.
  • Duncan, G., Dowsett, C., Claessens, A., Magnuson, K., Huston, A., Klebanov, P. & Japel, C. (2007). School readiness and later achievement. Developmental Psychology, 43(6), 1428–1446.
  • Ђокић, О. и Трмчић, М. (2012). О мотивацији и учењу геометрије на предшколском периоду. У Н. Вуловић (ур.): Методички аспекти наставе математике II (183–198). Јагодина: Факултет педагошких наука.
  • Eder, R. A. (1990). Uncovering young children’s psychological selves: Individual and developmental differences. Child Development, 61, 849–863.
  • Ivon, H. (2010). Dijete, odgojitelj i lutka – pedagoške mogućnosti lutke u odgoju i obrazovanju. Zagreb: Golden marketing – Tehniĉka knjiga.
  • Karaolis, O. (2022). Puppets in Preschool: Children as the ‘More Knowledgeable Other’ – A Snapshot from a Research Story. denkste: puppe-multidisziplinäre zeitschrift für mensch-puppen-diskurse, 5(1), 53–60.
  • Keogh, B., Naylor, S., Maloney, J. & Simon, S. (2008). Puppets and engagement in science: a case study. Nordic Studies in Science Education, 4(2), 142–150.
  • Kopas-Vukašinović, E. i Stojanović, B. (2012). Razvijanje matematiĉkih pojmova u predškolskoj ustanovi i školi. U N. Vulović (ur.): Metodički aspekti nastavematematike II (169–181). Jagodina: Fakultet pedagoških nauka.
  • Kroflin, L. (2012). The role of the puppet in language teac- hing. In L. Kroflin (ed.): The Power of the Puppet (46–62). Zagreb: Union Internationale de la Marionette.
  • Kröger, T. & Nupponen, A. M. (2019). Puppet as a pedagogical tool: A literature review. International Electronic Journal of Elementary Education, 11(4), 393–401.
  • Luen, L. C., Choo, G. S., Radzi, N. M. M., Mamat, N., Teck, W. K., Hoi, W. Y. & Awang, M. M. (2020). The effects of puppet in Eduweb TV Programmes on children’s National Language speaking skills. Journal of University of Shanghai for Science and Technology, 22(12), 1159–1164.
  • Luen, L. C. (2021). Puppetry activities in early childhood programmes. Southeast Asia Early Childhood Journal, 10, 89–96.
  • Lowe, J. & Matthew, K. (2000). Puppets & Prose. Using pup- pets and children’s literature in the science classroom. Science and Children, 37(8), 41–45.
  • Majaron, E. (2012). Art as a Pathway to the Child. The power of the puppet, 11–18. Malaguzzi, L. (1997). History, Ideas and Basic Philosophi – An Intervju with Lella
  • Gandini. In C. Edwards, L. Gandini & G. Forman (1993). The hundres languages of children – The Reggio Emila Aproach, Advanced reflections (41–89). London: Ablex Publishing.
  • Marendić, Z. (2009). Teorijski okvir razvoja matematiĉkih pojmova u deĉjem vrtiću. Metodika, 10(18), (1/2009), 129–141.
  • Mariĉić, S. & Stamatović, J. (2021). Predškolsko matematiĉko obrazovanje: osnova za školsko uĉenje matematike. U S. Rutar, D. Felda, M. Rodelka, N. Krmac, M. Maroviĉ i K. Drljić (ur.): Prehodi v različnih socialnih okoljnih (Transitions in Different Social and Educational Environments) (195–208). Koper: Založba Univerze na Primorskem.
  • Mariĉić S., & Stakić M. (2023). The Picture Book and its Role in Preschool  Mathematics Education. Journal of Elementary Education, 16(2), 189–204, https://doi.org/10.18690/rei.16.2.2843.
  • Measelle, J. R., Ablow, J. C., Cowan, P. A. & Cowan, C. P. (1998). Assessing young children’s views of their academic, social, and emotional lives: An evaluation of the self‐ perception scales of the Berkeley Puppet Interview. Child development, 69(6), 1556–1576.
  • Milanović, A. (2020). The importance of the festival of puppetry in education (lutkef) for the development of puppetry in education in serbia. In Z. Zacłona & I. Radovanović (eds.): Educational space. Selected theoretical and practical approaches (93–105). Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu, Nowy Sącz.
  • Novaković, S. (2015). Preschool teacher’s role in the art activities of early and preschool age children. Croatian Journal of Education, 17(Sp. Ed.No. 1), 153–163.
  • Nur, I. R. D., Herman, T. & Mariyana, R. (2018). Logical-Mathematics intellegence in early childhood students. International Journal of Social Science and Humanity, 8(4), 105–109, https://doi.org/10.18178/ijssh.2018.8.4.944
  • Основе програма предшколског васпитања ‘Године узлетаʼ (2018). Правилник о основама програма предшколског васпитања и образовања, Службени гласник Републике Србије, бр. 27/2018.
  • Pavlović Breneselović, D. i Krnjaja, Ž. (2017). Kaleidoskop: osnove diversifikovanih programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju – Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.
  • Pokrivka, V. (1980.) Dijete i scenska lutka. Zagreb: Školska knjiga.
  • Potgieter, E. & van der Walt, M. (2021). Puppetry as a pedagogy of play in the Intermediate Phase mathematics classroom: A case study. Perspectives in Education, 39(3), 121–137, http://dx.doi.org/10.18820/2519593X/pie.v39.i3.10.
  • Pugh, K. J. & Girod, M. (2007). Science, art, and experience: Constructing a science pedagogy from Dewey’s aesthetics. Journal of Science Teacher Education, 18(1), 9–27.
  • Пурић, Д. и Маричић, С. (2012). Садржаји из књижевности за децу у развоју математичких појмова. У Н. Вуловић (ур.): Методички аспекти наставе математике II (239–244). Јагодина: Факултет педагошких наука.
  • Remer, R. & Tzuriel, D. (2015). I teach better with the puppet – Use of puppet as a mediating tool in Kindergarten Education – An evaluation. American Journal of Educational Research, 3(3), 356–365.
  • Sarama, J. & Clements, D. H. (2009). Early Childhood Mathematics Education Research. New York: Taylor & Francis.
  • Simon, S., Naylor, S., Keogh, B., Maloney, J. & Downing, B. (2008). Puppets Promoting Engagement and Talk in Science. International Journal of Science Education, 30(9), 1229–1248.
  • Стакић, М. и Маричић, С. (2018). Поезија Драгана Лукића као интегративни елемент развоја говора и математичких појмова у предшколском васпитању и образовању. У В. Јовић и Б. Илић (ур.), Књижевност за децу у науци и настави (369–385). Јагодина: Факултет педагошких наука.
  • Sterner, G. & Helenius, O. (2015). Number by reasoning and representations–the design and theory of an intervention program for preschool class in Sweden. Development of Mathematics Teaching: Design, Scale, Effects, 159–168.
  • Tselfes, V. & Paroussi, Α. (2009). Science and theatre education: A cross-disciplinary approach of scientific ideas addressed to student teachers of early childhood education. Science & Education, 18, 1115–1134.
  • Ćebić, M. (2010). Početno matematičko obrazovanje predškolske dece. Beograd: Uĉiteljski fakultet.
  • Hayatun, F., Bustami, U. & Asnawi, M. (2018). Improving students’ speaking skilkl and motivation by using hand puppet show media. English Education Journal, 9(2), 216–228.
  • Casper, V. & Theilheimer, R. (2010). Introduction to early childhood education: Learning together. New York, NY: McGraw-Hill.
  • Claessens, A. & Engel, M. (2013). How important is where you start? Early mathematics knowledge and later school success. Teachers College Record, 115(6), 1–29.
  • Clements,  D.  (2001).  Mathematics  in  the  preschool. Teaching  children  mathematics, 7(5), 270–275.
  • Clements, D. H. & Sarama, J. (2008). Experimental evaluation of the effects of a research-based preschool mathematics curriculum. American educational research journal, 45(2), 443–494.
  • Clements, D. & Sarama, J. (2013). Math in the early years: A strong predictor for later school success. ECS Research Brief, The Progress of Educational Reform, 4(5), 1–7.
  • Çağanağa, Ç. K. & Kalmış , A. (2015). The Role of Puppets in Kindergarten Education in Cyprus. Open Access Library Journal, 2, 1–9, http://dx.doi.org/10.4236/ oalib.1101647
  • Ĉeĉuk, M. (2009). Lutkari i lutke. Zagreb: MCUK.
  • Watts, T. W., Duncan, G. J., Siegler, R. S. & Davis-Kean, P. E. (2014). What’s past is prologue: Relations between early mathematics knowledge and high school achievement. Educational Researcher, 43(7), 352–360.