Поимање детета, детињства, развоја и учења из постмодерне перспективе

Савремено предшколско васпитање и образовање – тенденције, изазови и могућности (2023) (91-100)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Ивана М. Стаменковић

Е-АДРЕСА / E-MAIL: st.ivana@vaspks.edu.rs

Download Full Pdf  

DOI: 10.46793/SPVO23.091S

САЖЕТАК / ABSTRACT:

У раду се приказују постмодерне перспективе о детету и детињству, развоју и учењу, које се ослањају на међусобно испреплетана полазишта постструктурализма, социокултурне теорије, социологије детињства и педагогије односа. Да би се заступала права деце и пружала подршка њиховој добробити, веома је важно разумети на који начин специ- фичан друштвено-културно-политички контекст обликује животе, иденти- тете, развој и учење деце. Поред тога, указује се на значај континуираног критичког преиспитивања доминантних дискурса о детету и детињству, о природи детета и потребама деце, о томе што деца јесу, могу бити и треба да буду, о томе шта је природно, нормално и неопходно у развоју, те о томе како деца уче, како треба да уче и шта је важно за учење. Будући да пракса васпитања и образовања зависи од постојећих уверења и конструкција, акценат се ставља на проблематизовање, деконструисање и реконструисање дискурса који се узимају „здраво за готово”.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

дете, детињство, развој, учење, постмодернизам.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Arthur, L., Beecher, B., Death, E., Dockett, S. & Farmer, S. (2012). Programming and planning in early childhood settings. South Melbourne: Cengage Learning Australia.
  • Bennett, J. (2008). Benchmarks for Early Childhood Services in OECD Countries. Innocenti Working Paper 2008-02. Florence: UNICEF Innocenti Research Centre.
  • Bingham, S. & Whitebread, D. (2008). Teachers supporting children’s self-regulation in conflict situations within an early years setting. In T. Papatheodorou & J. Moyles (eds.): Learning Together in the Early Years: Exploring relational pedagogy (90– 97). Taylor & Francis e-Library.
  • Dahlberg, G., Moss, P. & Pence, A. (1999). Beyond Quality in Early Childhood Education and care: Postmodern Perspectives. London: Falmer Press.
  • James, A. & Prout, A. (eds.) (2005). Constructing and Reconstructing childhood: Contemporary Issues inthe Sociological Study of Childhood. Taylor & Francis e- Library.
  • Krnjaja, Ž. & Pavlović Breneselović, D. (2013). Quality Early Childhood Education Curriculum Framework in Postmodern Perspective. In M. Despotović & E. Hebib (eds.): Contemporary Issues of Education Quality (13–29). Faculty of Philosophy, Institute for Pedagogy and Andragogy.
  • Krnjaja, Ž. i Pavlović Breneselović, D. (2014). Smernice za izradu osnova programa predškolskog vaspitanja usmerenog na odnose. Pedagogija, 69(3), 351–360.
  • Крњаја, Ж. и Павловић-Бренеселовић, Д. (2022). Водич за развијање теме/пројекта са децом: интегрисани приступ учењу кроз теме/пројекте у складу са Основама програма ПВО „Године узлета”. Београд: Министарство просвете, науке и технолошког развоја, Серијал Линије лета.
  • Langford, R. (2010). Critiquing Child-Centred Pedagogy to Bring Children and Early Childhood Educators into the Centre of a Democratic Pedagogy. Contemporary Issues in Early Childhood, 11(1), 113–127, https://doi.org/10.2304/ ciec.2010.11.1.113.
  • Основе програма предшколског васпитања и образовања – Године узлета (2019). Београд: Просветни преглед.
  • Papatheodorou, T. (2008). Exploring relational pedagogy. In T. Papatheodorou & J. Moyles (eds.): Learning Together in the Early Years: Exploring relational pedagogy (3–17). Taylor & Francis e-Library.
  • Павловић Бренеселовић, Д. (2010). Добробит детета у програму наспрам програма за добробит. Настава и васпитање, 59(2), 251–263.
  • Pavlović Breneselović, D. (2012). Odnosi na ranim uzrastima. U A. Baucal (ur.): Standardi za razvoj i učenje dece ranih uzrasta u Srbiji (133–149). Beograd: UNICEF – Institut za psihologiju, Filozofsкi fakultet.
  • Pavlović Breneselović, D. i Krnjaja, Ž. (2014). Osnove programa kao dimenzija kvaliteta predškolskog vaspitanja i obrazovanja. Pedagogija, 69(2), 212–225.
  • Prout, A. & Hallett, C. (2004). Introduction. In C. Hallett & A. Prout (eds.): Hearing the voices of children: Social policy for a new century (1–8). Taylor & Francis e- Library.
  • Rogoff, B. (2003). The cultural nature of human development. Oxford: Oxford University Press.
  • Vecchi, V. (2010). Art and Creativity in Reggio Emilia: Exploring the role and potential of ateliers in early childhood education. Taylor & Francis e-Library.
  • Vudhed, M. (2012). Različite perspektive o ranom detinjstvu: Teorija, istraživanje i politika. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju – Centar za interaktivnu pedagogiju.