EFEKTI DIGITALNIH AKVIZICIJA NA DIGITALNE INOVACIJE I FINANSIJSKE PERFORMANSE: PRIMER PREUZETE KOMPANIJE U REPUBLICI SRBIJI

 Peti naučni skup „Računovodstvena znanja kao činilac ekonomskog i društvenog napretka“ (2025) [451-468 str.]  

AUTHOR(S) / AUTOR(I): Slađana Savović , Violeta Domanović , Dejana Zlatanović , Jelena Nikolić

Download Full Pdf  

DOI: 10.46793/RZ25.451S

ABSTRACT / SAŽETAK:

U nastojanju da se podrže napori u oblasti digitalnih inovacija dolazi do saradnje kompanija putem merdžera i akvizicija (M&A). Sposobnost kreiranja novih znanja, preuzimanja i unapređenja postojećih tuđih znanja i implementiranje znanja u nova inovativna rešenja od ključnog je značaja za unapređenje finansijskih performansi kompanija u dugom roku. Polazeći od perspektive bazirane na znanju, u radu se istražuje povezanost digitalnih akvizicija, digitalnih inovacija i finansijskih performansi. Cilj rada je da se sagledaju efekti akvizicije na digitalne inovacije i finansijske performanse preuzete kompanije. Istraživanje je sprovedeno na primeru kompanije Frame koju je preuzela američka kompanija Nutanix. Ova digitalna akvizicija rezultirala je u digitalnim inovacijama u postakvizicionom periodu, a efekti ovih digitalnih inovacija na finansijske performanse merene su poređenjem poslovnog prihoda, neto dobitka, stope prinosa na imovinu (return on assets – ROA), stope prinosa na kapital (return on equity – ROE) i stope neto dobitka (return on sales – ROS) tri godine pre akvizicije i tri godine nakon akvizicije (kratak rok), kao i šest godina nakon akvizicije (dug rok). Rezultati istraživanja su pokazali da je nakon akvizicije došlo do povećanja prihoda od prodaje, neto dobitka i stope ROS, kao i smanjenja prosečnih vrednosti stopa ROA i ROE.

KEYWORDS / KLJUČNE REČI:

digitalne inovacije, digitalni merdžeri i  akvizicije, finansijske performanse, preuzeta kompanija

ACKNOWLEDGEMENT / PROJEKAT:

Ovo istraživanje je finansijski podržano od strane Ministarstva nauke, tehnološkog razvoja i inovacija Republike Srbije (Ugovor br. 451-03-137/2025-03/200099).

REFERENCES / LITERATURA:

  • Ahuja, G., & Katila, R. 2001. Technological acquisitions and the innovation performance of acquiring firms: A longitudinal study. Strategic Management Journal, 22, 197-220.
  • Alier, A., & Rachmawati, R. (2024). Digital Transformation’s Impact on Organizational Performance: Exploring the Role of Digital Innovation and Customer Experience. International Journal of Economics and Business Issue, 3(1), 40-51.
  • Arias-Pérez, J., Velez-Ocampo, J., & Cepeda-Cardona, J. (2021). Strategic orientation toward digitalization to improve innovation capability: why knowledge acquisition and exploitation through external embeddedness matter. Journal of Knowledge Management, 25(5), 1319-1335.
  • Cadden, T., Dennehy, D., Mantymaki, M., & Treacy, R. (2022). Understanding the influential and mediating role of cultural enablers of AI integration to sup ply chain. International Journal of Production Research, 60(14), 4592–4620.
  • Callahan, K. (2004). The role of acquisitions in high technology firms’ profitability and performance, Doctoral dissertation. Faculty of the Graduate School of the University of Missouri-Rolla.
  • Carmela Annosi, M., Brunetta, F., Capo, F., & Heideveld, L. (2020). Digitalization in the agri-food industry: the relationship between technology and sustainable development. Management Decision, 58(8), 1737-1757.
  • Charmjuri, T., Badir, Y. F., & Safdar, U. (2022). External technology acquisition, exploitation and process innovation performance in emerging market small and medium sized enterprises: the moderating role of organizational slack. European Journal of innovation Management, 25(2), 545-566.
  • Chen, Y., Wang, L., Ye, Y., & Tao, Y. (2023). Digital M&A and firm productivity in China. Finance Research Letters, 58, 104326.
  • Chesbrough, H. (2003). Open innovation: the new imperative for creating and profiting from technology. Boston: Harvard Business School Press.
  • Chesbrough, H. (2006). Open innovation: researching a new paradigm. New York: Oxford University Press.
  • Chondrakis, G. (2016). Unique synergies in technology acquistions. Journal Research Policy, 45, 1873-1889.
  • Cioli, V., Giannozzi, A., Ippoliti, V., & Roggi, O. (2020). Cross-Border M&A and Financial Performance: Empirical Evidence on Bidder/Target Companies. International Journal of Business and Management, 15(4), 69-77.
  • Curran, D. (2018). Risk, innovation, and democracy in the digital economy. European Journal of Social Theory, 21(2), 207-226.
  • Domanović, V. (2025). Digitalizacija i upravljanje poslovnim performansama: primer kompanije Nis a.d. Novi Sad. U: M. Stamenković, D. Jovanović, V. Stančić, M. Jovanović-Kranjec i A. Stefanović, A. (red). Izazovi i mogućnosti digitalne transformacije privrede Republike Srbije. Kragujevac: Ekonomski fakultet Univerzitet u Kragujevcu (u štampi).
  • Domanović, V., & Savović, S. (2025). The Effects of Digitalisation on ESG Performance: The Case Study of NIS A.D. Novi Sad. U: D. Zlatanović i A. Stevanović (ur.). Contemporary Issues in Economics, Business and Management (27-41). Kragujevac: Ekonomski fakultet Krgujevac.
  • Gao, Da, Yan, Z., Zhou, X., & Mo, X. (2023). Smarter and prosperous: Digital transformation and enterprise performance. Systems, 11, 329.
  • Guest, P., Bild, M., & Runsten, M. (2010). The effect of takeovers on the fundamental value of acquirers, Accounting and Business Research, 40(4), 333-352.
  • Gupta, S., Modgil, S., Bhushan, B., & Kamble, S. (2023).  Digital innovation and transformation capabilities in alarge company. Expert Systems, 41, e13452.