ВЕРБАЛНЕ АСОЦИЈАЦИЈЕ ДЕЦЕ ПРЕДШКОЛСКОГ УЗРАСТА НА НАЗИВЕ ОДРЕЂЕНИХ БОЈА И ОСЕЋАЊА

Узданица XXII-II (2025) (стр. 9-21)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Вишња С. Мићић

 

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Uzdanica22.2.009M

САЖЕТАК / ABSTRACT:

У раду се бавимо вербалним асоцијацијама деце предшколског узраста. Реч је о психолингвистичкој истраживачкој методи усмереној на испитивање менталног лексикона. Она је за методичка проучавања значајна јер омогућава упознавања дечјег погледа на свет. Истраживање је спроведено на узорку од 200 деце предшколског узраста (5‒7 година) за осам речи-дражи којима се именују боје и осећања: жуто, плаво, црно, срећа, страх, воли, љути се, тужан. Циљ истраживања је забележити и анализирати дечје реакције на изабране речи-дражи, а кроз то и начин концептуализације испитиваних појмова на основу најфреквентнијих одговора. Прикупљена грађа обрађена је квалитативном анализом – тематски. Резултати су показали да су деца у реакцијама на боје приписивала својство некој појави или предмету који се типично одликују том бојом. Реакције предшколске деце осамдесетих година доминантно су биле парадигматске, док су одговори данашње деце доминантно синтагматски. У реакцијама на речи којима се именују осећања одговори су у великом проценту исказани реченицама – описом ситуација. Из тих одговора могуће је мапирати дечје поимање ових апстрактних појмова. Асоцијати су најчешће изражавали манифестацију осећања, његов узрок, одређене карактеристичне симболе или тренутке, важне особе из окружења као изазиваче или носиоце осећања. У односу на предшколску децу која су учествовала у сличном истраживању осамдесетих година, данашња деца показују висок степен емоционалне писмености изражавањем конкретних, а веома сликовитих и прецизних ситуација у којима се јавља одговарајућа емоција.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

методика развоја говора, асоцијативна метода, боје, осећања, прототипична ситуација.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Dragićević (2007): R. Dragićević, Leksikologija srpskog jezika, Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Dragićević (2010): R. Dragićević, Verbalne asocijacije kroz srpski jezik i kulturu, Beograd: Društvo za srpski jezik i književnost Srbije.
  • Gašić Pavišić (1981): S. Gašić Pavišić, Slobodne asocijacije reči kod dece, Beograd: Institut za pedagoška istraživanja, Izdavačka radna organizacija OOUR izdavačka delatnost.
  • Gašić Pavišić (1984): S. Gašić Pavišić, Asocijativne norme za predškolski uzrast, Beograd: Institut za pedagoška istraživanja, Izdavačka radna organizacija OOUR izdavačka delatnost.
  • Lurija (2000): A. Lurija, Jezik i svest, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Milatović (2009): V. Milatović, Metodika razvoja govora, Beograd: Učiteljski fakultet Univerziteta u Beogradu.
  • Mićić (2025): V. Mićić, Specifičnosti forme izražavanja verbalnih asocijacija djece predškolske dobi na nazive određenih osjećanja, Suvremene teme u odgoju i obrazovanju, Zagreb: Učiteljski fakultet sveučilišta u Zagrebu (u štampi).
  • Petrović Dakić (2019): A. Petrović Dakić, Verbalne asocijacije i kognitivni razvoj učenika osnovne škole, doktorska disertacija, Beograd: Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu. https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/11853?locale-attribute=en; poveznica ka rečnicima: https://sites.google.com/view/anapd/pocetna/asocijacije/
  • Pijaže, Inhelder (1996): Ž. Pijaže, B. Inhelder, Intelektualni razvoj deteta, prev. M. Milinković, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Piper, Dragićević, Stefanović (2005): P. Piper, R. Dragićević, M. Stefanović, Asocijativni rečnik srpskoga jezika. Deo 1, Od stimulansa ka reakciji, Beograd: Beogradska knjiga, Službeni list SCG, Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu.
  • Piper, Dragićević, Stefanović (2011): P. Piper, R. Dragićević, M. Stefanović, Obratni asocijativni rečnik srpskoga jezika. Deo 2, Od reakcije ka stimulusu, Beograd: Službeni glasnik, Beogradska knjiga.
  • Stanić (2015). D. Stanić, Sistem naziva za boje u lirskoj narodnoj poeziji, doktorska disertacija, Beograd: Univerzitet u Beogradu.
  • Vukomanović Rastegorac (2021): V. Vukomanović Rastegorac, Uvod u metodiku razvoja govora, Beograd: Učiteljski fakultet Univerziteta u Beogradu.