ИДИОСТИЛ КОЛУМНИ MОМА KАПОРА У „ВОДИЧУ КРОЗ СРПСКИ МЕНТАЛИТЕТ“

Наслеђе 53 (2022), стр. 61-76

АУТОР(И): Јелена Љ. Спасић

Е-АДРЕСА: jelenaspasic2410@gmail.com

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/NasKg2253.061S

САЖЕТАК:

У овоме раду анализирају се специфичне одлике идиостила Мома Капора које се манифестују у дискурсу колумни сабраних и објављених у књизи Водич кроз српски менталитет. Комуни- кативни приступ проучавању идиостила подразумева издвајање стилских средстава карактеристичних за пишчев индивидуални стил, па у раду користимо лингвостилистички метод. Идиостил М. Капора у Водичу кроз српски менталитет посматрамо као јединство културног и вербалног стила, комуникативног стила и когнитивног стила. У идиостилске особине колумни М. Капора спадају трансформација жанра колумне, инкорпорирање говор- них жанрова свакодневне комуникације у новински дискурс, сучељавање глобалног и локалног у описима културних специ- фичности, као и низ језичких и стилских средстава којима се развијају описи и исказује ауторова слика света.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

идиостил, Момо Капор, колумна, стилистика, лингвостилистика, тропи, фигуре понављања

ЛИТЕРАТУРА:

Извори
  • Kapor 2016: М. Kapor, Vodič kroz srpski mentalitet, Beograd: Knjiga komerc.

Литература

  • Babić 2011: M. Babić, Jezičko-stilske karakteristike zbirke priča Smrt ne boli Moma Kapora, u: M. Kovačević (ur.), Nauka i politika, 5(1), Pale: Univerzitet u Istočnom Sarajevu, Filozofski fakultet, 177–188.
  • Bagić 2012: K. Bagić, Rječnik stilskih figura, Zagreb: Školska knjiga.
  • Bahtin 1978: M. Bahtin, Stvaralaštvo Fransoa Rablea i narodna kultura srednjeg veka i renesanse (Creativity Francois Rabelais and folk culture Middle Ages and the Renaissance), Beograd: Nolit.
  • Bahtin 1980: M. Bahtin, Marksizam i filozofija jezika, Beograd: Nolit.
  • Bolotnova, Bolotnov 2012: Н. С. Болотнова, А. В. Болотнов, Когнитивный стиль языковой личности в структуре модели идиостиля: к постановке проблемы, Сибирский филологический журнал, (4), 187–193.
  • Burič 2018: Л. А. Бурич, Формально-змістові модифікації авторських колонок (за колумністикою часопису „Український тиждень”), Молодий вчений, 9(1), 184–190.
  • Cink 2019:  С. В. Цынк, Metaphors from the „Inanimate Nature” Resource Sphere  in A. Solzhenitsyn’S Idiostyle (On the Example of Public Works), Вестник московскогогосударственногообластногоуниверситета: Серия: Русская филология, 4, 67–81. https://doi.org/10.18384/2310-7278-2019-4-67-81
  • Čutura 2012: I. Čutura, Stilski efekti (ne)prevođenja u knjizi A Guide to Serbian Men- tality, Uzdanica, 9(1), 33–44.
  • Ćirilov 2011: J. Ćirilov, Crtač, pripovedač, u: Lj. Kapor (prir.), Legenda Kapor, Beograd: Knjiga komerc, 245–247.
  • Flaker 1976: A. Flaker, Proza u trapericama: Prilog izgradnji modela prozne formacije na građi suvremenih književnosti srednjo- i istočnoevropske regije, Zagreb: Liber.
  • Gut, Šumajeva 2011: N. Gut, S. Schumayeva, Idiostyle and Text, The Advanced Science Journal, 1, 25‒29.
  • Kotsova i dr. 2021: E. E. Kotsova, T. A. Sidorova, E. V. Zamarina, L. V. Gurlenova, O. N. Ivanishcheva, Metaphor and comparison in the portrait characteristics of the heroes of the novel „we” as an indicator of the ye. Zamyatin’s idiostyle: Cognitive-functional aspect, Opcion, 35 (Special Issue 20), 2899–2921.
  • Kovačević 2000: M. Kovačević, Stilistika i gramatika stilskih figura, Kragujevac: Kantakuzin.
  • Kovačević 2013: M. Kovačević, Aluzivno-anegdotska dominanta priča Dragi naši Moma Kapora, u: R. Petrov Nogo (ur.), D. Hamović (prir.), Spomenica akade- miku Momi Kaporu, Banja Luka: Akademija nauka i umjetnosti Republike Srpske, 35–50.
  • Lepetiuha 2021: A. Lepetiukha, Constructions synonymiques dans Les mots comme marqueurs de l’idiostyle de J.-P. Sartre, Neophilologus, 105, 177–195, <https:// doi.org/10.1007/s11061-020-09664-4>.
  • Lotman 1976: J. M. Lotman, Struktura umetničkog teksta, Beograd: Nolit.
  • Mališeva 2017: Е. Г. Малышева, Дискурсивная языковая личность и идиостиль журналиста: методология и методы исследования (на  примере  анализа текстов омского журналиста Сергея Шкаева), Политическая лингвистика, 6, 39–44.
  • Mišić 2021: B. Mišić, Hljeb u frazeologizmima, u: E. Kusturica, Značaj srpskog jezika za očuvanje srpskog kulturnog identiteta. II, Hljeb u srpskom jeziku, književnosti i kulturi, Andrićgrad, Višegrad: Andrićev institut, 173‒185.
  • Mospanova 2020: Н. Ю. Моспанова, The Epithet as One of the Features of A. Tol- stoy’s Idiostyle, Вестник московского государственного областного университета. Серия: Русская филология, 5, 63–73, <https://doi. org/10.18384/2310-7278-2020-5-63-73>.
  • Rakić 2011: K. Rakić, Moma i „JAT revija”, u: Lj. Kapor (prir.), Legenda Kapor,
  • Beograd: Knjiga komerc, 200–202.
  • Sidorenko 2018: I. Sydorenko, The notion of idiostyle in linguistic studies of literary texts, Advanced Linguistics, 1, 15‒20.
  • Simeon 1969: Rikard Simeon, Enciklopedijski rečnik lingvističkih naziva, Zagreb: Matica hrvatska.
  • Simić 2000: R. Simić, Stilistika srpskog jezika I, Beograd: Filološki fakultet.
  • Spasić 2014: J. Spasić, Vosijanska antonomazija – višeznačnost antroponima, u: M. Kovačević (ur.), Srpski jezik, književnost, umetnost, knj. 1, Višeznačnost u jeziku, Kragujevac: Filološko-umetnički fakultet, 135‒145.
  • Spasić 2014a: J. Spasić, Figure ponavljanja u „Putopisu kroz biografiju” Moma Kapor, u: M. Kovačević (ur.), Nauka i globalizacija, Istočno Sarajevo: Filozofski fakultet, 161‒173.
  • Spasić 2016: J. Spasić, Entimem i epifonem u „Putopisu kroz biografiju” Moma Kapora, Nasleđe, 34, 145–158.
  • Spasić 2018: J. Spasić, Jezik i stil Nušićevih kolumni, CM: Communication Manage- ment Quarterly : Časopis za upravljanje komuniciranjem, 13 (44), 117–144.
  • Spasić 2020: J. Spasić, Jezičko-stilska sredstva za iskazivanje etnostereotipa u naslovima srpske i slovenačke štampe, Nasleđe, 47, 9‒24.
  • Standring 2008: S. M. Standring, A newspaper column offers unique rewards: An experienced practitioner advised you on its pleasures and challenges, Writer, 121(6), 28–29. Retrieved from <http://search.ebscohost.com.proxy.kobson. nb.rs:2048/login.aspx?direct=true&db=aph&AN=31993542&site=eds-live>.
  • Stojanović 2006: Branko Stojanović, Od džins-proze do proze u maskirnoj uniformi, Beograd: Raška škola.
  • Stojanović 2015: Branko Stojanović, Proza poznog Kapora, Beograd: Svet knjige.
  • Todorović 2011: N. Todorović, Enfant terrible beogradskog novinarstva, u: Lj. Kapor (prir.), Legenda Kapor, Beograd: Knjiga komerc, 242–244.
  • Vasiljčenko 2020: М. А. Васильченко, Стиль как структурный элемент медиабренда, Вестник Санкт-Петербургского университета. Язык и литература, 16(4), 557–575, <https://doi.org/10.21638/spbu09.2019.402>.
  • Vnukovskaja 2020: A. V. Vnukovskaya, On the concentration of phraseological units as idiostyle method (based on the prose of M. A. Sholokhov), Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики, 1, 160–166, <https:// doi.org/10.29025/2079-6021-2020-1-160-166>.
  • Zima 1988: L. Zima, Figure u našem narodnom pjesništvu: s njihovom teorijom, Zagreb: Globus.