APIJA VS. STANISLAVSKI – DVE STRANE OPERSKE REŽIJE

Muzički Talas 52 (2023) (str. 34-40) 

AUTOR(I) / AUTHOR(S): Katarina D. Lazarević Sretenović

E-ADRESA / E-MAIL: katarina.lazarevic@filum.kg.ac.rs

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/MT52.34LS

SAŽETAK / ABSTRACT:

U ovom radu se analiziraju i ispi- tuju principi operske režije dva čuvena pozorišna autora – Adolfa Apije i Konstantina Sergejeviča Stanislavskog. Pokušaćemo da razgraničimo i utvrdimo dva disjunktivna estetska gledišta operske režije – princip simbolizacije i princip realizma, tako što ćemo izložiti osnovna načela navedenih koncepata pomenutih autora. Analiza navedenih postulata neophodna je budući da je s vremenom razvijena podrobnija rasprava o problemima i pitanjima operske režije koju su oni vodili od strane mnogih operskih stvaralaca, a činjenica je da su oni i danas u velikoj meri aktuelni.

KLJUČNE REČI / KEYWORDS:

operska režija, princip simbolizacije, princip realizma, Apija, Stanislavski

LITERATURA / REFERENCES:

  • Apija, Adolf (2009): Muzika i inscenacija (preveo Dragoslav Ilić), Studio Lirica,
  • Apija, Adolf (2000): „Muzika i režija“, u: Radoslav Lazić, Estetika operske režije II, Madlenianum, Beograd, 376–380.
  • Ilić, Dragoslav (2012): Urednikova reč u: Adolf Apija: Živa umetnost (izbor tekstova), Studio Lirica, Beograd, 190–191.
  • Lazić, Radoslav (2003): Umetnost rediteljstva: Uvod u teoriju režije, Pozorišni muzej Vojvodine, Novi
  • Martinović, Dragana (2006): „Apijina scenska vizija Vagnerove muzičke drame“, u: Vagnerov spis: opera i drama danas, Zbornik radova sa naučnog skupa održanog u Matici srpskoj, ured. Sonja Marinković, Matica srpska, Novi Sad, 99–108.
  • Medić, Hristina (1983): “Vagner i Novi Bajrojt – uvodne napomene” Treći program 57 II, Radio Beograd, Beograd, 385–388.
  • Palmer, Scott (2015): „A ‘choréographie’ of light and space: Adolphe Appia and the first scenographic turn“, in: Theatre and Performance Design Volume 1, Issue 1–2, Taylor & Francis online, pp. 31–47.
  • Savković, Nemanja (2013): „Stanislavski i gluma u operi“ u: Zbornik radova fakulteta dramskih umetnosti br. 24, ur. Mirjana Nikolić, Fakultet dramskih umetnosti, Institut za pozorište, film, radio i televiziju, Beograd, 31–57.
  • Stanislavski, S. (1957): Besede, Kultura (preveo Ljubomir Bogdanović), Beograd.
  • Stanislavski, S. (1955): Moj život u umjetnosti (prevela Ognjenka Milićević), Narodna prosvjeta, Sarajevo.